Vaccinations frågor!!

Z

zazzabella

Jag har lite frågor angående vaccination. Hästen i fråga är grundvaccinerad mot hästinfluensa 2001. Är även grundvaccinerad mot stelkramp 2002, har sedan blivit vaccinerad mot hästinfluensa i september 2003. Nu är frågan, behövs denna häst vaccineras i år igen, september 2004? Ingen annan häst i stallet är vaccinerad mot hästinfluensa, men alla är vaccinerade mot stelkramp. Ingen av hästar är ute på tävlingar osv. Så behöver denna hästen vaccineras mot stelkramp i år och är det någon mening att vaccinera denna häst mot hästinfluensa i år, när ingen annan i stallet är det? Jag har frågat vår veterinär, men har säger att det är upp till mig vad jag vill. Så vad har ni att säga om det?

Det blev lite flummigt skrivit, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar!! :D
Tacksam för svar! :)

mvh bella

Sv: Vaccinations frågor!!

Medicinskt vet jag inte vad som är bäst, men för tävling så måste du inte bara vaccinera mot hästinfluensa utan även göra om grundvaccineringen. I alla fall om jag förstår ditt inlägg rätt (ingen influensavaccinering 2002, bara stelkramp det året?)

Det räcker att vaccinera mot stelkramp vart tredje år, men du behöver nog göra om grundvaccineringen mot influensa! I alla fall om du ska tävla. Köpte nyss ett avelssto som inte heller blivit vaccinerad mot influensa på ett tag, endast stelkrampen. Jag har valt att göra om grundvaccineringen just för att hon är dräktig och för att då kommer det fölet tillgodo.

Jo, det stämmer. Det blev ingen vaccination mot hästinfluensa 2002. Så man måste göra om grundvaccinationen mot hästinfluensa igen om man ska ha den vaccinerad mot hästinfluensa? Men eftersom ingen annan häst i stallet är vaccinerad mot hästinfluensa är det väl inte någon mening att denna häst är det, för ingen häst är ju iväg på tävlingar osv? Det viktigaste i detta fall är väl att hästen är stelkramps vaccinerad och det gör man vart 3:e år om jag inte minns helt fel?

Tack för svar! :)

mvh bella

Det va det jag trodde. :) Jag ska ju inte tävla och inte någon annan häst i mitt stall heller och dom andra hästarna är ju inte vaccinerad mot hästinfluensa (bara stelkramp), så då är det väl inte någon mening att denna häst är vaccinerad mot hästinfluensa? Det viktigaste i detta fall är väl att hästen är stelkramps vaccinerad?

Tack för svar! :)

mvh bella

Precis som din veterinär sa så är det upp till dig vad du vill göra i och med att du inte ska ut och tävla (och ingen annan heller). Personligen föredrar jag att ha hästen fullt influensavaccinerad även om den inte tävlar. Vill försäkra mig så gott det går. Vet ju aldrig vad man själv drar med sig till stallet :smirk: .

Det stämmer att hästen efter grundvaccinationen (stelkramp) ska vaccineras med 3 års intervall. Skulle hästen dra på sig en sårskada kan den ev. behöva en sk. boosterdos (= ännu en injektion fastän hästen redan är vaccinerad) för säkerhets skull. Detta brukar veterinären i så fall avgöra.

Okej det har du rätt i, tack för svaren! :)

mvh bella

Hästinfluensa är ju inte direkt en sjukdom som sprids specifikt i samband med tävlingar. Viruset kan även spridas via människor (inandningsluft, händer, kläder) eller via luften vid gynnsamma väderförhållanden. I ett stall där ingen häst är vaccinerad är chansen för viruset att uppföröka sig betydligt större än i vaccinerade stall, varför jag nog anser att din häst mycket väl kan vara i riskzonen för infektion vid en eventuell epidemi i trakterna.

Varför skulle det vara meningslöst att vaccinera hästen bara för att de andra i stallet är oskyddade? Skulle ni få in smittan kommer den vaccinerade hästen att klara sig utan sjukdom eller möjligen få en lindrig variant av densamma.

Tack för dom svaren. Du skrev saker som jag inte hade en aning om. Jag har lärt mej att ALLA hästar i SAMMA stall MÅSTE vara vaccinerade mot hästinfluensa om det ska kunna fungera. Men nu när jag lyssnar efter så låter det faktiskt ganska konstigt. :smirk: Så det är nog bäst att hästen i fråga får en ny grundvaccination mot hästinfluensa iallafall, det känns bäst så. :)

mvh bella

Jag skulle grundvaccinera hästen igen. Min blir det igen på tisdag då det är lite osäkert med när han blev det sist. Även om jag inte tävlar vill jag gardera honom mot influensor så jag vill ha honom vaccinerad varje år i forts.

Så känner jag oxå nu. Jag kommer att grundvaccinera hästen igen. :)

Jag tävlar så jag måste vaccinera! men jag tycker att det verkar smart att vaccinera, hästinfluensa är ju inte att leka med..

...och samtidigt finns det 1000-tals travare som tävlar utan att komma i närheten av en influensaspruta!
Ofta brukar det ju vara ridskolor etc som drabbas av influensa och då brukar de även varna för det.
Är man inte i närheten av sådana eller har mycket besök av ridfolk utifrån, träffar mkt hästar som tävlar i skogarna man rider i så vete 17 om jag skulle lägga de pengarna på att vaccinera mot influensa.
Men man får ju tänka efter före vilka förutsättningar man har för att möta just dessa riskgrupper.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 204
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 749
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka