Vaccinations akuten!

C

C_J

Jag undrar ang vaccinationer, jag gjorde om grundvaccinationen på båda mina hästar, Stelkramp, butolism och hästinfluensa med början 16/5-07, samma veterinär som raspade mitt halvblods tänder 2007.
veterinären som raspade mitt halvblodständer raspade endast tuggytorna med en vanlig icke elektrisk rasp, jag som aldrig hade haft besök av en hästtandläkare visste inte hur det skulle gå till så jag trode hon gjorde som man skulle vilket jag nu när jag haft tandvård på min andra häst av en annan veterinär inser att så inte var fallet

Nu undrar jag i deras vaccinationsintygg står följande
16/5-07 Schering-plough animal health equip FT vet. + handskrivit under den eticketten FT
21/6-07 Schering-plough animal health equip FT vet + handskrivit under den eticketten BotvaxB
19/7-07 handskrivit BotvaxB
16/1-08 Schering-plough animal health equip FT vet

Stämmer det att dom är fullvaccinerade mot butolism, stelkramp och hästinfluensa??
När skall dom ha nästa vaccination?
Jag hade denna veterinär (som raspade halvblodet) ute som gjort alla ovanstående vaccinationer i juni men då sa hon att det var för tidigt att ge dom "årliga vaccinations sprutan".

Svar av legitimerad veterinär vore önskvärt så man fick veta vad all den där "grekiskan" betyder som står i vaccinationsintyggen.
Är dock tacksam för alla svar som kan binga lite ljus över mina frågor!

Sv: Vaccinations akuten!

Du har inte skydd mot botulism. Grundvaccinationen är 3 sprutor med en månads mellanrum, och sen årligen. Dvs du skulle ha vaccinerat mot botulism igen i augusti i år. OM, du inte skrivit fel här:
+ handskrivit under den eticketten FT och det ska vara handskrivet botvax där med??

MEN, även om det var så, har du missat årsvaccinationen av botulism med ett par månader i alla fall. Så du åker på att grunda om mot botulism =/

Du har grundat enligt för influensa och stelkramp, och ska återvaccinera för stelkramp SENAST 16/1 2009.

För optimalt skydd ska du gärna korta ner intervallet och inte låta det gå 12 månader mellan influensavacc.

Stelkramp görs var tredje år, vissa vet rek vartannat dock, men hursom behöver du inte ens tänka på det förrän tidigast jan 2010.

Du har inte skydd mot botulism. Grundvaccinationen är 3 sprutor med en månads mellanrum, och sen årligen. Dvs du skulle ha vaccinerat mot botulism igen i augusti i år. OM, du inte skrivit fel här:
+ handskrivit under den eticketten FT och det ska vara handskrivet botvax där med??

MEN, även om det var så, har du missat årsvaccinationen av botulism med ett par månader i alla fall. Så du åker på att grunda om mot botulism =/

Du har grundat enligt för influensa och stelkramp, och ska återvaccinera för stelkramp SENAST 16/1 2009.

För optimalt skydd ska du gärna korta ner intervallet och inte låta det gå 12 månader mellan influensavacc.

Stelkramp görs var tredje år, vissa vet rek vartannat dock, men hursom behöver du inte ens tänka på det förrän tidigast jan 2010.

Tack för svaret, jävla skitveterinär. Ja jag får ta och grunda om dom butolism då, men fan så surt då kunde hon ju sagt det när jag hade henne ute i juni då :cry:

Får la vara tacksam att 2 vaccinationer är fullständiga i alla fall :)

Nej du bevöver inte göra om grundvaccinationen mot botulism för att du missat den årliga revaccinationen med ett par månader (enligt uppgift från SVA för ett par år sen när de inte fick fram vaccin) men vad jag kan se fick din häst bara 2 sprutor botvax förra året.
Veterinärer som gör en enklare raspning använder sig av den gammaldags konkava raspen som tar kanter o inte tuggytor. Själv använder jag gärna min gamla rasp för vassa kanter men inte för hakar mm.
PL

Nej du bevöver inte göra om grundvaccinationen mot botulism för att du missat den årliga revaccinationen med ett par månader (enligt uppgift från SVA för ett par år sen när de inte fick fram vaccin) men vad jag kan se fick din häst bara 2 sprutor botvax förra året.
Veterinärer som gör en enklare raspning använder sig av den gammaldags konkava raspen som tar kanter o inte tuggytor. Själv använder jag gärna min gamla rasp för vassa kanter men inte för hakar mm.
PL

Okej, det var ju skönt att höra.
Ja det måste stämma för så står det i deras vaccinationsintyg, men är dom då inte fullvaccinerade? Skulle dom haft 3st förra året?
Okej, men det var långt ifrån den tandundersökning min P.R.E genomgick, den veterinären använde elektriska rasper och den vanliga ikke elektriska, skjölde munnen före och efter undersökningen, det gjorde inte hon som gjorde vid mitt halvblod.

Tack för svaret!

Ja, de skulle haft 3 sprutor med en månads mellanrum, dvs förra året skulle de haft en tredje i augusti. Sen återvaccination årligen.

Nu får du ge tre sprutor (grundvacc) med en månads mellanrum, dvs börja om, men sen är det årligen (och det behöver inte vara max ett år emellan, det går att slira lite, åt båda hållen btw)

Elektrisk rap eller inte är en smaksak. Jag tycker att rätt handrasp(man behöver flera olika) ger bättre precision vid mindre arbeten. Tar bara fram elapparaten när jag måste ta bort mycket.
Har hästen bara fått två sprutor skulle jag ge två till nu i höst. Att ge tre nu är overkill, det immunologiska minnet finns kvar sen förra året.
PL

Senast ändrad:

Elektrisk rap eller inte är en smaksak. Jag tycker att rätt handrasp(man behöver flera olika) ger bättre precision vid mindre arbeten. Tar bara fram elapparaten när jag måste ta bort mycket.
Har hästen bara fått två sprutor skulle jag ge två till nu i höst. Att ge tre nu är overkill, det immunologiska minnet finns kvar sen förra året.
PL

Men hästinfluensa och stelkramp är fullgoda eller??

Men hästinfluensa och stelkramp är fullgoda eller??

Ja.

Tävlingsmässigt ska du vaccinera om senast 16/1 2009 mot influensa.

Dock så optimalt skydd får du med tätare vacc. Dvs om du gör som Peter föreslog och ger två botulism nu, dvs en nu och en i början på nov, så skulle jag vacc mot hästinfluensan med då i nov.

I Sverige krävs revacc var 12:e månad för att få tävla, internationellt är det 6 mån, galoppen har väl gått över till 6 mån med även i Sverige, eller diskuterade det iaf.

Jag brukar lägga dem på cirkus 8 månader jag, influensan.

Ja.

Tävlingsmässigt ska du vaccinera om senast 16/1 2009 mot influensa.

Dock så optimalt skydd får du med tätare vacc. Dvs om du gör som Peter föreslog och ger två botulism nu, dvs en nu och en i början på nov, så skulle jag vacc mot hästinfluensan med då i nov.

I Sverige krävs revacc var 12:e månad för att få tävla, internationellt är det 6 mån, galoppen har väl gått över till 6 mån med även i Sverige, eller diskuterade det iaf.

Jag brukar lägga dem på cirkus 8 månader jag, influensan.

Konsulterade oberoende veterinär idag och hon ansåg att jag bör göra om butolism vaccinationen helt :(
Kommer alltså kosta mig 312,5kr/häst och spruta inkl moms :(
Dvs att det kommer kosta mig 1850kr ink mons men ex utkörningsavgiften och inställelse avgift.

Inställelse avgiftn är 200kr, resekostnadsersättningen kostar 280kr

Så det slutar alltså på 3290kr allt som allt :(

Fy fan så lack jag är på min fd veterinär nu kan jag säga, hon skulle fan fått betala min omvaccination nu! :mad:

Vill du ha ett oberoende svar så kontakta SVA som ju tar in o säljer vaccinet o därmed har ett ansvar för hur det fungerar.
PL

varför inte kontakta den gamla veterinären och kolla vad denne håller på med? Han/hon borde kanske få göra den nya vacc gratis om du får den att erkänna att misstag begåtts...

Konsulterade oberoende veterinär idag och hon ansåg att jag bör göra om butolism vaccinationen helt :(
Kommer alltså kosta mig 312,5kr/häst och spruta inkl moms :(
Dvs att det kommer kosta mig 1850kr ink mons men ex utkörningsavgiften och inställelse avgift.

Inställelse avgiftn är 200kr, resekostnadsersättningen kostar 280kr

Så det slutar alltså på 3290kr allt som allt :(

Fy fan så lack jag är på min fd veterinär nu kan jag säga, hon skulle fan fått betala min omvaccination nu! :mad:

KL Det är naturligtvis vets sak att upplysa hur många sprutor som krävs men sen är det djurägarens sak att se till att hästen får alla tre, svårt att veta vad som sagts från början här.
PL

KL Det är naturligtvis vets sak att upplysa hur många sprutor som krävs men sen är det djurägarens sak att se till att hästen får alla tre, svårt att veta vad som sagts från början här.
PL

Min veterinär var VÄL medveten om att mina hästar skulle grundvaccineras, tiderna för kommande vaccination bokades vid vaccinationstillfällena.
Så felet här ligger hos henne då jag följt tiderna hon givit mig :(

varför inte kontakta den gamla veterinären och kolla vad denne håller på med? Han/hon borde kanske få göra den nya vacc gratis om du får den att erkänna att misstag begåtts...

Ska deffinitivt ta ett snack med henne, det här är ju under all kritik!
Men jag vill ej ha med henne att gör i något avseende, vill absolut inte att hon vaccinerar dom, man vet ju aldrig om hon blåser mig igen då :confused:

Hade besök av veterinär/tandläkare idag till mitt halvblod, hon tittade på vaccinationskorten och det var allt i sin ordning, problemet var att den andra veterinären hade skrivit BotvaxB i fel ruta då hon ej fick plats i den rutan de skulle vara. I P.R.E:n intyg stod allt rätt.
Så nu fick dom sin årliga vaccination i butolism och de var ingen fara att det gått över tiden.

Tack för alla svar!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är inte så insatt i hur mycket/med vad man ska vaccinera sin häst så jag har hittills "bara" kollat med två olika veterinärer om...
Svar
15
· Visningar
2 367
Senast: TantEster
·
M
Hästvård Jag fick hem `min` häst i juni dom som hade haft honom innan sa att han var vaccinerad för stelkramp, (dom hade haft honom i 2 år när...
Svar
5
· Visningar
901
Senast: Alexandra_W
·
S
Hästvård Hej på er! Självklart kan en veterinär hjälpa mig med svar, men vill i alla fall kolla med er först om ni vet detta. köpte ny häst för...
Svar
3
· Visningar
701
Senast: Aggepagge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur