Vaccination

Grålly

Trådstartare
Om man inte vet när en äldre häst (11 år) blev vaccinerad sist, hur ska man då vaccinera, och mot vad? Är det någon skillnad mot föl/unghäst?

Har ett sto som jag ägt i tre år, och som jag inte vaccinerat, och jag känner mig ganska säker på att förra ägaren inte heller gjort det. Det har i alla fall gått minst 3 år sedan vaccinering, och som sagt, jag tror inte förra ägaren vaccinerat en enda gång.

Anledningen till att hästen inte vaccinerats har varit att hon varit förjävlig mot okända människor och jag inte velat riskera någon veterinärs hälsa för att få hästen vaccinerad.

Nu är hon OK med folk, och definitivt hanterbar, så det känns bra. Jag ska dessutom ev. ut och träna bland andra hästar till sommaren, och ska kanske gå över till hösilage till vintern så jag vill definitivt vaccinera mot botulism. Även stelkramp.

Men mer? Hästinfluensa? Tänkte då mest på träning och sådant, bland andra hästar.

Hittade detta på internet, stämmer det?

Stelkramp:

Två vaccinationer med sex veckors mellanrum. Sedan en gång var tredje år.

Botulism:

Tre grundvaccineringar med fyra veckors mellanrum. Sedan en gång årligen.

Hästinfluensa:

Grundvaccinering: Tre sprutor, de första två med sex veckors mellanrum. Den tredje efter sex månader. Sedan en gång årligen.

Kan allt ges samtidigt? Eller bör man vänta några dagar, veckor, månader?

Sv: Vaccination

Jag skulle göra ungefär såhär:

1: A2 tetanus botvac
2: A2 tetanus botvac
3: botvac

(fyra veckor emellan)

4: A2 (6mån efter sista A2)

5: A2 + botvac (inom 12 mån från sista botvac).

6: A2 + botvac (inom 12mån från 5)

7: A2 + botvac + tetanus (inom 12 mån från 6)

Det blir tätt i början men sen har du "allt" på samma gång. Om det går mkt A2 i krokarna och du är ute och tävlar etc skulle jag dessutom ge A2 en gång i halvåret.

På ett ungefär :) och ja, alla tre på en gång när du grundar och sen boostar.

Med reservation för räknefel.

Tack för svaret!

Vadå tetanus botvac? Gud, känner mig som en idiot, fattar noll :o Men den som inte frågar får inget veta..

Tack igen. Okej. Jag kunde räkna ut botvac, men inte resten.. Och A2 är alltså influensa?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Hästvård Hästen fick sin årliga vaccination i början av Juli förra året. När veterinären ändå var ute till en annan häst, fick min första sprutan...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?