vaccination

Bamse

Trådstartare
när man börjar om med hela grundvaccinationen är de väl 2 sprutor?
men när man ska vaccinera igen innan utgången tid har gått är de väl bara en spruta? vad säger man till vetrinären då, ska man säga att de är grundvaccinationen man ska ha?:confused:

Sv: vaccination

Et tbra tips är att du kanske talar om för oss VILKEN vaccination det gäller..

Stelkramp?
Influensa?
Botulism?

Vad??

AM

ALLA hästar bör stelkramps vacc!!! grundvacc 2 sprutor med 6-8 v mellanrum, därefter 6 mån till 3:e sprutan, Därefter 1 år, sen bör man re vacc vart 3:e år om hästen inte får en sårskada el dyl . Då kan man booster vacc i samband med den. Stelkramp kan hästar få via litet sår och jordbakterier, händelseförloppet är snabbt, smärtsamt och ofta med dödlig utgång om den inte är vacc...

Infl grund: samma som ovanståemde, Men skall hästen tävla internationellt måste man vacc varje halvår, annars en gång per år. man bör vacc varje halvår upp till 3-års ålder för att hästen inte skall bli alltföt sjuk vid ett smittutbrott.

Botulism är jag mindre säker på men jag TROR att det är en grund vacc på två sprutor med 4-6v mellan, därefter en gång per år?

Det spelar ingen roll vilken vaccination i ordningen det är, du säger bara VAD du vill vaccinera mot.

Dvs oavsett om det är första i grunden, andra i grunden eller revaccinationen som görs varje år, så säger du att du vill vaccinera X häst/ar mot Y.

T ex att du vill stelkrampsvaccinera en häst, eller att du vill vaccinera två hästar mot stelkramp och influensa.

Stelkramp och influensa tycker jag alla hästar ska ha, för att tävla måste du ha influensa. Äter din häst hösilage är botulism en bra ide. Det kan vara en bra ide att vacc mot botulism även om den äter hö, ifall du någon gång måste ge hösilage eller flyttar någonstans där har hösilage etc.

Tack! det är så många år sedan jag gjorde det och efter att hästbeståndet har ökat så har jag oxå dragit ner på den kostnaden... Fodrar i och för sig med hösilage, men har alltid ts ca70%.

Nu måste jag passa på att fråga, fick nämligen för mig att efter de två första omgångarna så kan det gå ett år tills nästa, men så är det alltså inte?

Nu måste jag passa på att fråga, fick nämligen för mig att efter de två första omgångarna så kan det gå ett år tills nästa, men så är det alltså inte?

så här mkt vet jag iaf, när man har tagit dom 2 sprutorna i grundvaccineringen så får de gå MAX 1år innan man tar igen. Går de mer än ett år (även om de bara är en dag) så måste man börja om med hela grunvaccinationen. Så har jag fattat de iaf :)

Ja, det var precis det jag hade för mig också. Men vill ju vara säker, så man inte gör bort sig o får börja om..
Det står i vacc.intyget att det ska vara 5-7 mån till tredje sprutan, men är det då bara en rekommendation?

Min ponny fick sin andra spruta i grundvaccinationen idag :D

Hon fick först en mot hästinfluensa o stelkramp, nu 6v senare fick hon en till, och nästa ska vara om 5mån sa vet.

Efter spruta nr 2 är det oftast 4-6 mån till spruta nr3, detta är Grundvaccinering. Därefter en gång per år inom 12 mån från sista datum. Tävlar du mycket eller reser på olika träningar/kurser etc eller står i ett inackorderingsstall kan det vara en god ide att vaccinera varje halvår för att hästen skall ha så stort skydd som möjligt. Är oxå ett krav om hästen skall tävla internationellt, se tidigare inlägg.

Du kan söka på vaccinets namn på FASS.se om djurläkemedel för att hitta exakt hur lång tid det ska gå emellan vaccinationerna.
Ett exempel; om Prequenza Te har använts gäller följande:

Schema20Prequenza20Te.jpg

Te=hästinfluensa och stelkramp, annars enbart hästinfluensa
V1=vaccination nummer 1 o.s.v. (ovanför det horisontella strecket)
De resterande siffrorna ovanför det horisontella strecket (mellan de vertikala strecken) är antalet månader mellan varje spruta.
Under strecket är antal månader från första sprutan.

Enl veterinären och ovanstående schema rekommenderas nu 2 år mellan de återkommande stelkrampsvaccinationerna - tidigare var det 3 år.

Den tredje sprutan i grundvaccinationen (den e 5-7 mån mot influensa) är inte tvingande enligt TR, men väl en rekommendation av vaccintillverkarna. Man kan alltså tävla utan den, men om man vill vara på den säkra sidan är det bäst att ta den också.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
389
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 512
Senast: PrinceFair
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
1 004
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka