Vaccination??

Tiller

Trådstartare
Hej..
nu är jag lite förvirrad...

Min valp har ju fått vaccination mot Parvo hos uppfödaren.
Nu vid tolv veckors ålder ska han ju vaccineras igen då mot valpsjuka va? Men när ska de vaccineras mot HCC då??
Ska man göra det samtidigt?
Har letat men hittar ingen information, annars får jag ta och ringa uppfödaren och fråga..

Vet ni??

Sv: Vaccination??

Vid andra sprutan har jag för mig att valpen brukar få en trippelvaccination, parvo, valpsjuka och HCC (ibland även mot kennelhosta).
Veterinären brukar ha koll på det där, bara man tar med sig vaccinationsintyget.

om de är första sprutan den fått när den va 12 veckor skall den ha nästa vid ett års ålder då vaccineras den med dhp (tre vaccin i samma spruta)

Alltså än är han bara 10v. så han har bara fått 1 spruta för parvo.

men vid 12v ska han alltså bara ha för valpsjuka? :confused:

sen efter ett år den andra, ingår då hcc??

jaha okej han är alltså vacc vid 8 veckors ålder.. då fick han endast parvo, nästa spruta han får vid tolv veckor heter förmodligen dhp (innehåller tre vaccin i en å samma spruta) Sen när han är ett år gammal får han parvo vaccin igen sedan nästa år när han är två så får han dhp osv varannat år parvo varannat dhp sen i fortsättningen.

Förstår du?

dhp=Vaccin mot valpsjuka, hepatit och sjukdom orsakad av parvovirusinfektion

hepatit= Hcc

lite olika från veterinärer till veterinärer men vissa veterinärer kan även välja att ge dhp vid ett års ålder också även om hunden är vacc första gången vid 8 veckor med parvo.

Jag personligen Vaccinerar mina hundar enligt följande
*8 veckor =Nobivac Parvo live (Parvo)
*12 veckor =Nobivac DHPPI vet (Parvo och valpsjuka)
*1 år = Nobivac DHIPPI vet (Parvo och valpsjuka)

Därefter
*Parvo vid 3, 5, 7, 9 år
*Valpsjuka vid 4, 7 och 10 år

Dvs jag vaccinerar mot parvo vartannat år och mot valpsjuka vart tredje år..

Numera håller Nobivac DHP i två år, även för parvo. Det betyder att efter grundvaccination vid 8, 12 veckor och 1 år, räcker det med vaccinering vartannat år med N. DHP. Kennelhosta vaccinerar man däremot mot varje år och vissa omständigheter kan göra att vaccinering rekommenderas oftere.

fast de där är helt olika vad veterinären säger, vissa menar på de du säger vissa säger att man visst skall vaccinera varje år. Så de är olika från veterinär till veterinär.

Jag vaccinerar enligt mitt ovan skrivna "schema"..
Har inte hört klagomål från nått håll och har aldrig haft sjuka hundar...
Parvo = vart annat år
Valpsjuka = vart tredje år

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
489
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
766
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 807
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
807
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama