Vaccination!

A

Aniie

Jag har köpt en ny häst, och den vi köpte hästen utav har inte vaccinerat henne. Och därför tänkte jag fråga er vad man ska vaccinera emot om man ska tävla. och hur vaccinerar man hästen, är de veterinären som gör det? kostnad?

tacksam för svar. :)

Ja, du ska vaccinera. Du gör om grundvaccineringen, först en spruta sen en till efter 3-6 v och efter det får du tävla. Därefter en spruta 6 mån efter första och sedan en gång per år. Influensa och stelkramp är obligatoriskt, sen kan man vaccinera mot tex virusabort och botulism om man har behov av det. Kostnaden varierar från vet till vet. Svårt att säga. Själv betalar jag bara 150kr/dos för kombinerat virusabort/influensa + stelkramp.

När jag köper hästar osm inte är vaccinerade så tar jag det säkra före det osäkra och grundar dem med både stelkramp och influensa. Det är veterinärer som ger injektionen. Först är det 2 med någon månads mellanrum och så brukar man ge den tredje efter 6 mån, olika för olika preparat. Kostanden är olika beroende på veterinär. Efter spruta nr 2 så får du börja tävla

Vad glad jag blir :D när du är så snäll och berättar, Tack så mycket, du är guld värd. ska jag försöka vaccinera henne så fort som möjligt nu? ska jag bara ringa veterinären och prata med honom/henne?

Tack så mkt!

okej tack så mycket för ditt svar, men ligger det kring en 200-300kr?

Jag tar ut distriktsveterinären för vaccinationer. Med inställelseavgift och allt annat de tar betalt för så brukar det landa på ca 600:-/gång.

okej, är det för båda vaccinationerna, alltså både stelkram & infuensA? visst kan man ge hästen vaccin för båda sammtidigt.?

Man brukar ge alla vaccin på en gång, ofta är det ju ett kombipreparat och bara en spruta. Tex influensa + stelkramp, eller virusabort + influensa. Vid det sistnämda så ger man stelkramp i annan spruta. Men allt samtidigt såklart.

Vad det kostar kan du ringa runt till olika vet i ditt område och fråga om. Eller höra med någon du känner som har häst och kan rekommendera nån bra veterinär. Att ta ut distriktarna brukar bli onödigt dyrt!

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 281
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Retrievertråden