Vaccination

B

betty1boop52

Vi missade att vaccinera våran ponny förra året. Hur blir det nu? Måste vi göra om grundvaccinationen och hela baletten eller räcker det om vi vaccinerar en gång nu? Hur gör ni med vaccination? Jag har hört att många struntar i att vaccinera mindre ponnier...

Sv: Vaccination

Ska du tävla eller ha hästen uppstallad på större anläggning (många har vaccinationskrav) så måste hästen grundvaccineras om.

Vet många som bara har hästar hemma som skippar vaccination. Men jag personligen skulle ändå ha min häst vaccinerad ifall man måste iväg på klinik eller liknande.

Sv: Vaccination

Mina är inte vaccinerade. Vaccinerade ena ponnyn när han hade trampat på en spik för att vara på den säkra sidan med stelkramp (nyss fått hem honom och de hade inte vaccinerat honom) och tänkte att jag då kunde börja med grundvaccineringen samtidigt. Ponnyn fick över 40 graders feber och slutade äta :( Detta höll i sig i en vecka och enligt vet. var det att han reagerade på sprutan vilket visst inte ska vara så ovanligt med mindre ponnyer (har mini-shettisar). Så kör bara med stelkrampssprutan var tredje år. Vill inte utsätta dom för det i onödan. Dom går ihop utan andra hästar i närheten, och hälsar inte heller på andra hästar.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
1 001
Senast: Zevzan
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 422
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
600
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?