Vaccination vs. stickrädsla

Det närmar sig första vaccinationen för mitt barn och jag undrar lite hur det brukar gå till och hur ni andra tänker kring det. Jag kan utläsa här på forumet att det finns många vuxna som är stickrädda och trots att jag jobbar som sjuksköterska hade jag faktiskt inte koll på att det är så vanligt bland vuxna. Om jag inte stött på det bland mina patienter eller om de bara dolt det för mig är frågan? ;)

Iaf, dagens forskning visar tydligt att smärta och olika upplevelser i samband med vårdprocedurer i barndomen kan påverka smärtupplevelsen och tex stickrädsla i vuxen ålder.

Jag har fått för mig att vaccination på bvc inte tar så stor hänsyn till detta och att kunskapen kring detta bland föräldrar dessutom är mycket låg (alldeles nyligen berättade en nybliven mamma för mig att det tagits massor med prover på hennes bebis när den var nyfödd så "det var tur att den inte mindes det för då skulle den nog bli stickrädd i framtiden").

Så ni som har vaccinerat era barn, hur går det till på bvc? Pratas det om smärtlindring? Uppmuntrar de tex att man ammar eller erbjuds det sockerlösning?
Mer finns att läsa i "Rikshandboken för barnhälsovård - vaccinationer - minska risken för smärta och rädsla" om ni googlar. Hur tänker ni själva kring detta?

Våra äldsta barn blev ju stuckna en hel del på neo och där ger man alltid sockerlösning vid stick (i alla fall var det så för oss). Vi pratade därför med bvc om att vi ville ha det även där men då kunde de inte erbjuda det utan vi fick göra vår egen sockerlösning och ge. När det var dags för det yngre barnet kunde bvc tillhandahålla sockerlösning.
Sedan finns ju Emlaplåster också.

Våra äldsta barn blev ju stuckna en hel del på neo och där ger man alltid sockerlösning vid stick (i alla fall var det så för oss). Vi pratade därför med bvc om att vi ville ha det även där men då kunde de inte erbjuda det utan vi fick göra vår egen sockerlösning och ge. När det var dags för det yngre barnet kunde bvc tillhandahålla sockerlösning.
Sedan finns ju Emlaplåster också.
Jag har tillgång till sockerlösning genom jobb och kontakter och kommer att ge det om hon inte vill ta bröstet precis då. Och sätta på Emla innan :) Men det är konstigt att inte detta tillämpas automatiskt på alla bvc eller åtminstone att föräldrarna informeras om fakta och får ta ställning själva.

Jag har tillgång till sockerlösning genom jobb och kontakter och kommer att ge det om hon inte vill ta bröstet precis då. Och sätta på Emla innan :) Men det är konstigt att inte detta tillämpas automatiskt på alla bvc eller åtminstone att föräldrarna informeras om fakta och får ta ställning själva.

Funderar lite.. är det verkligen "bra" att amma under själva sticket? Tänker att de kan koppla amningen till något obehagligt? (Men har ingen aning egentligen..)

Håller helt med. Vi blev väldigt förvånade att smärtlindring som räknas som standard på neo inte alls tillämpades på bvc...

(då stack man ju i hälen där man nu vet att det finns mängder med smärtreceptorer). Så därav vikten av smärtlindring även på spädbarn.

I Österrike sticks det fortfarande i hälen, Berättade att i Sverige tas det i handen och hon tittade förvanat pa mig och sa att det hade hon aldrig hört talas om.

I Österrike sticks det fortfarande i hälen, Berättade att i Sverige tas det i handen och hon tittade förvanat pa mig och sa att det hade hon aldrig hört talas om.
Tänk så olika det kan vara :crazy:

@Imogen nej enligt forskningen verkar den risken inte finnas. Jag försökte länka till rikshandboken för barnhälsovård där allt detta står men min mobil vill inte samarbeta :mad:

:eek: Får inte bort denna

Nej! Just för att man kommit på hur mycket smärtreceptorer det finns där. Jag tänker bara på smärtan när man trampar på en sten :crazy: Här sticker man nog oftast på handryggen numer tror jag.
Som vanligt är Finland efter i utvecklingen....tror inte att man använder sig av sockerlösning här då det ges vaccin. Fick mot tuberkulos när han var några dagar men då gavs inte iaf. Märkte inget heller utan tuttade lite extra på nappen då de stack.

Man sticker faktiskt också i huvudet. Ser hemskt ut men på neonatalen sa de att barnen reagerar minst när de blir stuckna i huvudet, jäfört meed hand eller arm.

När de skulle ta pku-provet på min lilla misslyckades de ett par gånger med att ta i handryggen.
Sen ringde man in en sköterska från neonatalen istället som tog provet i huvudet. Gick fint även om det såg otäckt ut...

Min erfarenhet är att BVC inte bryr sig om att göra mer än att försöka avleda när de vaccinerar. När det tas blodprover är de duktigare (men då är det inte barnsjuksköterskan som tagit utan personal i labbet).

På barnsjukhuset har de varit helt outstanding oavsett om det har handlat och sprutor eller blodprover! Duktiga med smärtlindring (sockerlösning, amning, EMLA), duktiga på att sticka och på att belöna.

Funderar lite.. är det verkligen "bra" att amma under själva sticket? Tänker att de kan koppla amningen till något obehagligt? (Men har ingen aning egentligen..)

Man börjar amma innan och sockret i mjölken har precis som sockerlösningen en smärtlindrande effekt (dessutom finns andra rogivande ämnen i mjölken) så barnen "ska" inte uppleva sticket som särskilt obehagligt alls. Båda mina har ammats under PKU-provet och de reagerade öht inte på sticket.

Även om de känner obehag krävs det i regel flera upprepningar innan man kopplar ett obehag till en viss händelse. Det är därför bestraffning är en ganska ineffektiv träningsmetod. Om barnet sticks varje gång det ammas kan den nog bli tveksam till amning.

Jag hade som liten (kanske fyra år) en obehaglig upplevelse vid vaccination (min mamma har berättat, då jag bara har svaga minnen). När jag inte ville gå fram till doktorn så sa han "kommer inte du till mig så kommer jag till dig" och så rullade han i full fart mot mig på sin skrivbordsstol, med sprutan i handen. Inte konstigt att jag blev ännu mer spruträdd efter det, dock har det varit på en hanterbar nivå, och när jag i vuxen ålder "kastades in" i en situation där jag själv skulle ge flera injektioner per dag (såna där för hemmabruk) till en som jag var personlig assistent för, så minskades min rädsla mycket, och nu tycker jag väl bara det är lika obehagligt som de flesta tycker.

När sonen fick sina bäbissprutor blev jag uppmuntrad att amma precis innan, (ingen sa nåt om sockerlösning) och de var två sköterskor som stack en i varje ben, och avledde med såpbubblor efteråt. Han blev ledsen men gick fort över. Den senaste sprutan han fick, vid 1,5 år, reagerade han inte ens på, tittade lite intresserat på sprutan bara, och fortsatte jollra. Vi blev rätt förvånade.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka