Vaccination - tävling?

P

physalis

Min kille vaccineras imorgon, och vi är anmälda till hopptävling på lördag. Får man, bör man, kan man vara med?
(Missade helt att de var vaccinerade i augusti och inte september som jag trodde vilket gör att det blev såhär) Ska naturligtvis höra med veterinär imorgon men tänkte om någon här visste. Isf kan jag ju avanmäla till tävling redan idag, vilket är en självklarhet om man nu inte bör tävla. :)

Sv: Vaccination - tävling?

nej, du får inte vara med. Det ska vara minst 7 dagar emellan senaste sprutan och start

Får inte på grund av vad? Alltså vad är det som reglerar det?
Frågar bara av ren nyfikenhet. :)

Tävlingsreglementet som du borde känna till eftersom du ska tävla. Det lär fortfarande ingå i de kurser man går för att få Grönt Kort för att få tävla.

anledningen (som jag misstänker att du frågar efter) är att hästen inte ska ansträngas för hårt efter vaccinering. Då kan de bli riktigt dåliga om det vill sig illa. Och varför chansa?

Mom 170 i TR I

"Senaste vaccination får inte var gjord senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen."

Det plus "stickkarensen" på minst 96 h samt att hästen faktiskt kan reagera på vaccinet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 854
Senast: Lhas
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 615
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka