Vaccination -tacksam för snabbt svar!

L

Lisa_S

Hej! Har en fråga kring vaccination som jag hade varit jättetacksam om någon ville svara på snabbt. Köpte en ponny som har varit vaccinerad sedan flera år tillbaka men förra ägaren hade missat datumet på återvaccination så det hade gått längre tid än 12 månader mellan sprutorna. Så jag gjorde en ny grundvaccination (både stelkramp och hästinfluensa), först en spruta och därefter en spruta efter 4-6 veckor. Sedan som jag förstår det ska nästa spruta tas inom 5-7 månader efter spruta nr 2? Hur noga är det med exakt datum på max 7 månader? Har en bekant som säger att det går att vänta i upp till 12 månader och att man ändå inte behöver göra om grundvaccinationen? Hästen i fråga är en sällskapsponny så den är inte ute på tävlingar osv.. Eller är det så att det är max 7 månader annars måste de första två sprutorna tas om?
Mhv Lisa
 
Sv: Vaccination -tacksam för snabbt svar!

man behöver inte göra den 3de utan det räcker med de två första (då är hästen grundad) sen är det före 11 månader och 30-31 dar innan man måste göra nästa
 

Liknande trådar

Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
872
Senast: MalanMjöl
·
Islandshäst Hej, dum fråga kanske och troligen kommer jag inte iväg på tävling heller, men... Mina hästar har inte varit vaccinerade för...
Svar
2
· Visningar
1 055
Senast: Teilani
·
M
Hästvård Jag har precis köpt en shettis och satt och kollade bland hans vaccinationer eftersom veterinären kommer ut imorgon. Ser att han är...
Svar
8
· Visningar
1 315
L
Hästvård Hej! Kollade i min foderhästs vaccinationspapper när jag skulle vaccinera honom i mitten av februari. Han har fått 3 sprutor innan jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 210
Senast: Vilya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp