Vaccination + risk för kastning?!

Karros vantar

Trådstartare
Funderar på om vaccinationer av dräktiga ston kan göra att de kastar?! Jag vaccinerade min märr mot stelkramp och influensa och 2 veckor senare kastade hon. Har hört både att man ska och att man inte ska vaccinera mot influensa på dräktiga märrar. Någon som vet? Kan kastningen ha haft något med vaccinationen att göra?

Sv: Vaccination + risk för kastning?!

Det är snarast så att man BÖR vaccinera de dräktiga stona, rekommendationen är ca 1 månad före beräknad fölning, för att stoet ska ge antikroppar mot dessa sjukdomar till fölet via råmjölken.
Så att en vaccinering skulle orsaka kastning är jag väldigt tveksam till...

När jag betäckte mitt sto första gången för ett gäng år sedan så frågade jag min dåvarande seminvette om detta, h*n var även min vanliga veterinär. H*n hade läst studier på att sen vaccination kunde påverka fosret och att stona kastade eller födde döfödda föl.
H*n rekomenderade att man vaccinerade ungefär halvvägs in i dräktigheten. Jag har följt detta på alla mina och det har gått bra. Ett sto har kastat men hon kastade 9v innan utsatt datum och var vaccinerade i drygt 4e månaden så det kan ej varit orsaken, mer troligt med virus abort.
Mina vaccinerades i dag och den som har gått längst är på en ca 200dagar ungefär.

Min vaccinerades i mitten av december och kastade i början av januari. Hon skulle ha fölat i början av april.

En tänkbar orsak kan ju vara det faktum man alltid är rädd för när man vaccinerar och det är att har de en infektion i kroppen så puschar så att säga vaccinationen ofta igång den då immunförsvaret får annat att syssla med iom vaccineringen.
Så tyvärr kan man ju genom att ge den vaccinet orsaka att en annan infektion som immunförsvaret normalt orkat hålla stånget får fotfäste.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: movi
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka