vaccination o dräktighet

Presto

Trådstartare
Hej! Mitt sto är dräktigt i dygn 19 nu. Hon ska få sin 3:e spruta i grundvaccinationen nu (hästinfluensa o stelkramp). Men det är väl ingen fara? Eller jag menar det påverkar väl inte fölet, eller gör så Presto kan stöta bort det eller så?

Sv: vaccination o dräktighet

Nej, det är bara bra med vaccinationer. I boken att bli med föl står det att man ska försöka pricka in dessa till månaderna innan fölning så att fölet får så mycket som möjligt att vaccinationen i mjölken sen..

Nja det står inte i boken när hästen är dräktig på 19 dagar att det är bra ?!?

Kolla med seminstationens vetrinär , skulle själv väntat lite med vaccinationen ,men det är jag det och har själv inte någon grund till det ;)

Och hade jag vetat att pålle var tvungen att vaccinerats så hade planerat och gjort det innan de känsliga dagarna .

Men som sagt var kolla med din Semin Vet .

Mvh Mia

ok.. ska prata med vet. som gör ultraljudet. Jag behöver inte vaccinera henne än på en månad, så kan ju vänta lite iaf..

Jag tänker inte så långt som att vaccinera henne innan hon blir dräktig:angel:

Borde inte vara några problem att vaccinera, min blev vaccinerad i samband med seminering av veterinären.
Är ganska vanligt att folk passar på att få stona vaccinerade på station i och med veterinären ändå är där.

/Camilla

*knapplån* Mitt sto är inte grundvaccinerad men tänkte göra de och smart som man är ska hon åka till hingsten imorn. Men jag har en fråga, ska man börja vaccinera nu eller ska man vänta?

Jag lät mitt sto bli vaccinerad när hon stod på stationen. Är smidigt och absolut inga problem enligt min seminveterinär. Och ut kom ett välskapt stoföl :)

*KL*
Tycker det är skillnad att vacinera när stoet semineras , innan hon är dräktig !

Mot att vaccineran när man går in i den känsliga perioden :idea:

Men det är jag det ;)

Mia

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 365
Senast: malumbub
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 636
Senast: Freazer
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 526
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 880
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka