Vaccination mot TBE & hepatit

canine

Trådstartare
Är ni några här som är vaccinerade mot det? varför och varför inte bör man göra det tycker ni?
jag är inte så insatt men läste någonstans att tbe vaccin kunde orsaka andra sjukdomar?

Jag hade nästan bestämt mig iom att jag vistas så mycket i naturen och familjen vill att jag gör det, men blev lite avskräckt när jag läste det.. samtidigt är jag rädd att då få tbe istället, det är inte jätteutbrett där jag oftast vistas men det är ju påväg att bli.

Hepatit funderar jag på kanske kan vara bra ifall man ska resa utomlands eller så någon gång, eller är det onödigt om man inte gör det så ofta?
 
Jag är vaccinerad mot hepatit, både A och B. Jobbar i sjukvården och fått B genom jobbet, tog A inför en resa till Afrika för ett antal år sedan. A smittar via mat och smutsigt vatten och kan vara bra att ta om man ska leva lite mer primitivt på en resa, behövs sällan på turistorter. B smittar via blod och sex. Oftast tar man dem som en kombination.

TBE tänker jag skaffa inför nästa sommar då jag förhoppningsvis har en hund och kommer vara mer i naturen. Om jag bodde eller skulle vistas i t ex Stockholms skärgård, där TBE är mer vanligt skulle jag tagit den för länge sedan. Du kan inte få någon annan sjukdom från vaccinationen, men det är vanligt med influensaliknande symtom efter sprutan. Har en kollega som mådde dåligt av det förra veckan, men det är ingen riktig sjukdom och går över.
 
Dottern och jag är vaccinerade mot TBE och ingen av oss har märkt några biverkningar, varken i närhet till vaccinationstillfället eller senare. Vi tillbringar sommartid ute vid upplandskusten där TBE är väldigt utbrett så det känns självklart att vara vaccinerad då.
 
Jag är vaccinerad mot hepatit A och B, A pga en resa till Thailand och B pga utbildning inom sjukvården.
Hepatitvaccin kan du nog gott vänta med tills du ska till ett land där det finns risk att bli hepatitsmittad. Man behöver inte vara rädd för vaccin men det finns liksom inget behov att att vaccinera sig bara för att.
 
Det är alltid en övervägning risk kontra nytta, hur farlig är sjukdomen, hur vanlig jämfört med hur många som har fått allvarliga men av vaccinationen.

Just TBE tycker jag är läskigt eftersom många som blivit riktigt sjuka aldrig kommer tillbaka 100%. Det är inte särskilt vanligt och man måste få en fästing på sig, vilket jag inte haft på flera år. Visst jag är ute mycket, men har alltid långärmat och duschar direkt jag kommer in.

Risken att drabbas av en biverkan som är lika allvarlig som själva sjukdomen har jag bedömt som mycket mindre varför jag valt vaccination. Trots att jag ser det som en väldigt liten risk att smittas. Sen handlar det väl också om att jag tycker fästingar är extremt äckliga djur och även om jag inte kan vaccinera mig mot att bli biten så känns det bättre på ett luddigt sätt.
 
Jag är vaccinerad mot både hepatit och TBE. Behöver dock fylla på TBE. Överlag är jag positiv till vaccin. Är ute väldigt mycket, hepatit är pga utlandsresa.
 
Tog första TBE idag. De jag känner av är lite muskelvärk i den armen som de stack i (men har problem med muskelvärk från förr så var inte så skönt med spruta rakt in i muskel) Tar för att i det område sambons familj har sommarstuga finns det mycket fästingar, han plocka ca 10/dag av sin katt där
 
Hepatit har jag mest kommit att tänka på iom att mamma skulle ta genom jobbet (sjuksköterska), jag själv reser väldigt sällan så den kanske vore onödig för mig då, tänkte ifall det fanns en risk att bli smittad även här hemma(iom att de i våren ska ta den borde det ju finnas en risk?).

TBE är den jag ska ta iallafall, är nybliven hundägare så är ute väldigt mycket och det verkar så läskigt om man får det, som det skrevs i tråden, att man kanske inte blir helt återställd någonsin. Vet inte hur säker den undersökningen jag såg var, de var väl bara en liten del som hade fått biverkning.

Jag kom att tänka på om man kunde ta båda vaccinen samtidigt iom att det är samma "intervall" de ska tas på. Och man därför kunde "passa på" att ta hepatit med, men det kanske inte ens går?
 
Jag har inte tagit TBE-vaccinet själv då jag inte direkt är en friluftsmänniska, men jag har tvingat mina föräldrar att ta det eftersom de är ute mycket och plockar svamp och sådant. Det var efter att @Ramona berättade en skräckhistoria som jag började lobba för det.

Men - nu hörde jag häromdagen att TBE är väldigt utbrett i ett stort grönområde nära min bostad, så jag kanske skulle gå och bli stucken ändå.
 
Jag har inte tagit TBE-vaccinet själv då jag inte direkt är en friluftsmänniska, men jag har tvingat mina föräldrar att ta det eftersom de är ute mycket och plockar svamp och sådant. Det var efter att @Ramona berättade en skräckhistoria som jag började lobba för det.

Men - nu hörde jag häromdagen att TBE är väldigt utbrett i ett stort grönområde nära min bostad, så jag kanske skulle gå och bli stucken ändå.

Är vaccinerad mot TBE sedan cirka 10 år tillbaka. En gång fick jag förkylningssymtom efter vaccinet, annars har jag bara fått övergående muskelsmärta i området där de stuckit.

Någon som tagit HPV-vaccin, alltså det som delvis skyddar mot livmoderhalscancer? Jag har funderat i flera år på att ta det, nu är det gratis upp till 26 år så jag måste i sådana fall ta det nu i sommar om jag ska få det betalat.
Det mest optimala är ju att ta det i ung ålder, innan sexuell debut, men de rekommenderar ju även äldre att ta det. Hur tänker ni?
 
Jag har tagit HPV och hepatit A och B. Tog HPV när det var ganska nylanserat, 5-6 år sedan kanske? Kände inte av vaccinet alls. Ska precis börja med cellprov, så jag får väl se om det gett resultat… :p
Hepatit A och B togs inför en afrikaresa förra året.

Funderar på att ta TBE också, en bekant till mig fick skiten i höstas och hon mådde verkligen inte bra. Blev dock hyfsat återställd.
Jag jagar och har hund, så man är ju ute i naturen en hel del..
 
Vaccinerade mig mot hepatit A när jag skulle till Thailand, det var 10 år sen (eller 11 till och med, hjälp!). TBE är jag vaccinerad mot då jag vuxit upp i Stockholms skärgård, fortsätter fylla på det nu när jag flyttat även om risken är något mindre här i norra Uppland/Upplandskusten. Behöver fylla på vart 5e år och det är ju inte så himla jobbigt med tanke på hur läskig sjukdomen är. Har aldrig mått det minsta dåligt efter en spruta.
Angående det @Malibu_Stacy frågar om, HPV-vaccin, så har jag tagit det. Kommer inte ihåg hur gammal jag var, kanske 16? Innan sexuell debut i vilket fall. Det var mest mamma som tyckte att jag skulle ta det, hon tog med alla oss döttrar. Ärligt talat har jag inte funderat så mycket över det :o
 
Självklart finns det risk att smittas med hepatit här!! B är inte så extremt ovanligt ändå. Om du är sexuellt aktiv är det bra att vaccinera sig.

Det finns många idioter till vaccinmotståndare på nätet, som hävdar att vaccin leder till allt mellan snuva till autism. Vilket aldrig är sant skulle jag vilja påstå. Inte med de normalt framtagna vaccinerna som de två du vill ta och borde ta är
 
Är vaccinerad mot TBE sedan cirka 10 år tillbaka. En gång fick jag förkylningssymtom efter vaccinet, annars har jag bara fått övergående muskelsmärta i området där de stuckit.

Någon som tagit HPV-vaccin, alltså det som delvis skyddar mot livmoderhalscancer? Jag har funderat i flera år på att ta det, nu är det gratis upp till 26 år så jag måste i sådana fall ta det nu i sommar om jag ska få det betalat.
Det mest optimala är ju att ta det i ung ålder, innan sexuell debut, men de rekommenderar ju även äldre att ta det. Hur tänker ni?

Jag tog det som 16-åring och är glad för det. Men jag hade tagit det även idag. Du vet ju inte om du har hunnit bli smittad eller? Så att ta det säkra före det osäkra är alltid bra.
 
Jag tog det som 16-åring och är glad för det. Men jag hade tagit det även idag. Du vet ju inte om du har hunnit bli smittad eller? Så att ta det säkra före det osäkra är alltid bra.

Ska boka tid hos husläkaren för gardasil då :)

Håller med om att hellre det säkra före det osäkra!
 
Ingår Gardasil i högkostnadsskyddet?
Jag är ju 25 år, men har inte haft överdrivet antal sexpartners (2 förhållanden sedan 16 års ålder).
Känns som att det inte borde vara helt lönlöst att vaccinera mot HPV då?
 
Det varierar mellan landstingen.
Jasså?
Läste mig till att Stockholm har kostnadsfritt upp till 26 år (som sagt), men det är ingen som har koll på om Gardasil ingår i högkostnadsskyddet i Göteborg? Hade ju varit rätt trevligt då jag äter en del andra dyra mediciner :p
 
Vaccinerad mot hepatit A och B, men bara för att jag behövde det pga medicinering. Påbörjade vaccination mot TBE via jobbet förut, men har inte fyllt på på länge så vet inte hur det är med det skyddet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 536
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Barn Har under senare tid hittat en del info och forskning ang vaccinationer som jag verkligen uppskattar att jag får ta del av nu och inte...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
7 245
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp