Vaccin+motion

SkorpSmulan

Trådstartare
Vad gör ni med era hästar dagarna, ca en vecka, efter vaccinering?

Kanske ska tillägga: gör ni olika beroende på vilket vacc hästen fått? Om det tex var mot hästinfluensa eller mot botulism.

Senast ändrad:
Sv: Vaccin+motion

Jag brukar ta det lungt med min häst dagen efter vaccineringen (men rider endå). Efter den dagen rider jag honom precis som vanligt.

jag brukar skritta dagen efter och sedan rida lite lugnare någon dag sen som vanligt. Kanske lite löjlig men brukar inte boka in någon träning för min tränare på ca 5 dagar. Min tränare kan köra hårt:p

Dom brukar säga att man kan rida, men hästen bör inte ridas svettig.

Jag brukar 5 dagar efter vaccinationen rida markarbete i skritt.
Passa på att träna halvhalter, skritta över bommar, skänkelvikning, öppna, sluta, bakdelsvädningar & framdelsvändningar.
Sådant som man annars ofta glömmer bort.

Mina hästar vilar en dag direkt efter och sedan rider jag lugnt en dag och sen kör jag på precis som vanligt.
Brukar även försöka prata med veterinärerna på tävlingplatserna om man kan vaccinera efter tävlingarna och det brukar gå jättebra.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 059
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
383
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka