Vaccin hur länge i kroppen?

T

tirnanog

Hur länge stannar vaccinet i kroppen? (gällande de årliga intervallerna) Vissa säger att det är lite längre än exakt ett år från senaste injektion?

Sv: Vaccin hur länge i kroppen?

INGEN SOM VET?!!?!??!?!?!

För inte är det exakt ett år?

Vår veterinär sa att det finns några veckors "säkerhetsgräns". Jag tolkar det som att man inte behöver få panik om man inte vacc. precis "på dagen".

Hästen har FULLT skydd ca 8 månader efter vacc.
Hur länge det skyddar i viss mån vet jag inte.
(Därför vaccineras yngre galopphästar 2ggr/år)

Fast om du inte har vaccinerat inom ett år får du inte tävla. Då måste du göra om grundvaccineringen, även om det bara gått en vecka "över tiden".

Vaccinet försvinner ur kroppen på ngn vecka. Full effekt av vaccinet anses vara ungefär 6 månader ett år anses ge ett någorlunda acceptabelt skydd.
PL

Det finns nått diagram på det där. Kommer inte exakt ihåg, men säg att kurvan är i topp när hästen är nyvacc. Kurvan dalar eftersom och den nya vacc ska ske innan kurvan dalat så pass mycket att risk för smitta finns. Skyddet är ju inte lika starkt hela tiden för att sedan försvinna puts väck men någonstanns måste de ju sätta en gräns.

jo många säger detta. jag har dock hört de som säger att ett vaccin sitter i betydligt längre än ett år.... varför säger de så?
kan det vara så att det finns en viss del pengasyfte i frågan? tänk om det egentligen sitter i längre men ja, den enes bröd den andres död *Spekulation*

(jo det där med intervallerna för tävling har jag koll på.)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
479
Senast: Anonym456
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
806
Senast: miumiu
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 497
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka