vaccenering.

squarepants

Trådstartare
hur länge ska man vänta innan man rider efter vaccenation?
samma dag kan jag räkna ut själv, men dagen efter?

Sv: vaccenering.

brukar vänta 3 dagar :)

rider lätt på tredje dagen.

jag brukar vänta nästan överdrivet länge :)
vila i 3 dagar efteråt, sen ride jag lugnt i tp 2 dagar o sen kör jag på igen :)

En vecka har jag alltid låtit hästarna vila, men i samband med årets vaccinering i fredags så frågade jag på ett annat forum precis samma sak som du frågat nu. Och de flesta tycker ca 3 dagar. Så imorgon blir det luciatåg till häst! :)

Vila vaccinationsdagen och lugn skritt-tur dagen efter och bara skritt-turer utan ansträngning närmsta 3 dagarna.

Vaccinerade mot influensa igår och red även efteråt. Helt OK enl vaccinerade vet! Man behöver dock inte rida ett stenhårt hopp el konditionspass.... ;)

//Alice

Jag fick alltid höra att man skulle ta det lugnt nån vecka eller så efter vaccination när jag var yngre.

alice skrev:
Vaccinerade mot influensa igår och red även efteråt. Helt OK enl vaccinerade vet! Man behöver dock inte rida ett stenhårt hopp el konditionspass.... ;)

//Alice
Precis vad min vet. också säger, även en annan har sagt samma sak som vaccinerade en häst i förra stallet.

Enligt min veterinär så kan man rida direkt efteråt men man ska ta det lugnt. Hästen får inte ansträngas. Så vi brukar mest ut och skritta lugnt i några dagar efteråt.

shampiz skrev:
Enligt min veterinär så kan man rida direkt efteråt men man ska ta det lugnt. Hästen får inte ansträngas. Så vi brukar mest ut och skritta lugnt i några dagar efteråt.
Skönt att jag inte är ensom att att göra på samma sätt! :bow:

Du kan rida redan dagen efter. Men inga hårda konditionspass såklart. Det kan man vänta med i iaf 5 dagar. Jag brukar vänta med att rida hårt i ca 1 vecka. Men du kan annars rida som vanligt i alla gångarter. Är du orolig kan du ta tempen på hästen och se till så att den inte får högre temp än vanligt. Då bör du ta det lugnt. Så gjorde jag på min häst första gångerna för att se hur han reagerade - hästar kan vara så olika.

Jag brukar ridda före vet kommer ut och ger sprutan.Dagen efter får hästen vila dag 3 skrittar vi ut som vanligt dag 4 kör jag på somvanligt=)

*lånar tråden lite*

Vaccinerade hästen idag så jag antar att vi får skippa hoppträningen imorgon men tror ni det går bra med en skrittur på ca 45 min? Det funkar inte om hon ska vila flera dagar.

mysboll skrev:
*lånar tråden lite*

Vaccinerade hästen idag så jag antar att vi får skippa hoppträningen imorgon men tror ni det går bra med en skrittur på ca 45 min? Det funkar inte om hon ska vila flera dagar.

En skittur är inga problem (om ni inte pulsar i meterhög snö...) men som du säger, hoppträning är kanske inte helt lämpligt.

Jag ska troligtvis vaccinera i nästa vecka. Jag brukar oftast låta hästarna vila den dagen de blir sprutade, sen skritta, och stegra försiktigt under ungefär 4-5 dagar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 232
Senast: Zetly
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka