Sv: Va ska ja göra?
Jag kan inte säga hur du ska göra, jag kan bara säga vad JAG hade gjort...
Jag hade börhat med att ta bort kraftfodret.
Vem säger att sadeln passar, du, annan hästägare eller sadelprovare? Sadlar är en hel vetenskap - minst! Familjens tre travare föredrar alla tre bomlösa sadlar, eb av dem vill ha de allra mjukaste medans de andra funkar med stabilare bomlösa.
Byt bett! Pessoa är skit, det ger dubbla signaler, säger emot sig själv och har inget stopp... Rakt tränsbett med fatsa ringar är ett bra bett att börja med. Travare överlag brukar trovas med odelade bett. En negelsk nosgrimma ger hästen möjlighet att säga ifrån om bettet är för skarpt.
En skicklig ryttare som kan hantera två tyglar i kandarfattning utan att det känns konstigt, klumpigt eller ovant rekommenderar jag pelham med odelad mundel som rids med TVÅ TYGLAR, inte delta. Då kan man använda bettet maximalt och på rätt sätt, dvs bara koppla in stången när det behövs.
Ta ut massör, terapeut, osteopat el liknande som får gå igenom hästen efter spänningar mm.
Ta hjälp av tränare, stressa intye med ridningen. Skritta bara tills hästen är lugn och balanserad, rid mycket i skogen, brevid stiogarna, hitta egna vägar osv.