Va ska ja göra?

J

Jejje

jag har ett varmblod på 5 år som e jätte mysig. men han bockar o sparkar bakut och gärna sticker. ja har ett pesoabett vill eventuellt byta eftersom hört att poesoa förstör hästens mun. ska byta mat nu och prova korn från kraft e d ngt o prova o se om han blir lungnare och mindre pigg? och kan ja få ett tips om vilket bett ja kan köpa om nu pesoabett inte e bra för hästens mun.? mvh Jenny:)

Sv: Va ska ja göra?

Är han ordentligt genomkollad av en vet.?
Kan hända att han har ont ...
I vilka situationer börjar han sticka eller bocka?

vi har kollat om d e ngt som klämmer och så. om d kan va sadel men den ligger bra. o han suger på bettet o "skummar" o han visar att bettet e okej, och vetrinären kollade hans ben eftersom han e ganska klumpig, men hon sa bara mer träning. han bockar så fort man ska trava lr i galoppen spelar ingen roll om d e på en åker lr på en normal grusväg.

Du skriver inte hur hästen är i hullet, är han i fint hull så kanske han inte behöver något kraftfoder alls utan bara ett bra grovfoder. Du kan ju prova att ge honom morötter istället om han ändå ska ha måltiden. (Beror ju på hur han bor).
Andra bett... jag tror personligen inte att det är någon lösning med ett skarpare bett, men det kanske är värt att prova något annat.
Alla bett kan ju förstöra hästens mun om de används på fel sätt!

Lycka till!

han kanske är känslig i munnen och drar för att du darr han i munnen? Min går inte bra på skarpa bett men jättebra på ett rakt äppelbett som jag rider med väldigt lätta händer.

Annars kanske ngt sorts d-ringsbett eller eggbett som ligegr mer stilla?

när vi fick han för ½ år sen så va han så grymt mager så d va sjukt. o nu e han väldigt fin o ganska rund :) hon som har stallet släpper både in o ut hästarna. ja tror inte heller på ett skarpare bett.. men kan du tipsa om ngt bra bett som han kanske skulle kunna ha lr tkr du att han ska ha pessoabett.så ger ja han väldigt långa tyglar så han bara har kontakt lite i munnen innan han sticker
funderar på o gå över till korn o se om d e kraften som gör han för pigg o stojjig

har erfarenheten om att skarpare bett inte löser något! testa ett stångbett eller ett tredelat bett, min kuse gick mycket bättre på tre delat än pessoa! :bump:

Är jag helt ute och cyklar, men på ridskolan där jag red å jobab förut brukade vi ge kraft till dom piggaste för dom inte skulle få alldels för mkt enegri.

Om du är stadig på handen och är säker på att han inte har ont någonstans tycker jag att du ska testa med pessoa, du kan ju välja hur mycket hävstångseffekt du vill ha genom att sätta tygeln olika högt. Själv bettet behöver ju inte vara skarpt bara för att det är pessoa, det är ju hävstångseffelten som gör det skarpt! Med pessoat kanske du har lite mer att sätta emot om han sticker!
Jag vet ju inte hur erfaren du är och kanske blir halshuggen nu, men om du är säker på att han sticker för skojs skull så kan du prova att ha pessoa med dubbla tyglar, den ena tygeln i den stora ringen, nästan som ett vanligt tränsbett, och den andra tygeln i den nedersta ringen, att bromsa med om han sticker.
Har själv provat det på en springgalen nordis, och han förstod ganska snabbt att det var roligare att springa när människan bad om det, för då drog hon inte i den skarpa tygeln!

Kolla fodret, kolla så att hästen inte har ont av utrustning eller gamla skador och snedheter, men framförallt, förstår hästen vad du vill?

Skaffa en tränare som kan hjälpa dig innan situationen blir farlig.

Jag tror ärligt inte att problemet ligger i bettet, möjligtvis maten som gör honom pigg. Min gör lika dant om hon är understimulerad och går som en klocka när hon är stimulerad. Därför är balansen av ridning och energi det ända tror jag, om han nu är genom kollad och inte har ont!

Lycka till!

Jag kan inte säga hur du ska göra, jag kan bara säga vad JAG hade gjort...
Jag hade börhat med att ta bort kraftfodret.
Vem säger att sadeln passar, du, annan hästägare eller sadelprovare? Sadlar är en hel vetenskap - minst! Familjens tre travare föredrar alla tre bomlösa sadlar, eb av dem vill ha de allra mjukaste medans de andra funkar med stabilare bomlösa.
Byt bett! Pessoa är skit, det ger dubbla signaler, säger emot sig själv och har inget stopp... Rakt tränsbett med fatsa ringar är ett bra bett att börja med. Travare överlag brukar trovas med odelade bett. En negelsk nosgrimma ger hästen möjlighet att säga ifrån om bettet är för skarpt.
En skicklig ryttare som kan hantera två tyglar i kandarfattning utan att det känns konstigt, klumpigt eller ovant rekommenderar jag pelham med odelad mundel som rids med TVÅ TYGLAR, inte delta. Då kan man använda bettet maximalt och på rätt sätt, dvs bara koppla in stången när det behövs.
Ta ut massör, terapeut, osteopat el liknande som får gå igenom hästen efter spänningar mm.
Ta hjälp av tränare, stressa intye med ridningen. Skritta bara tills hästen är lugn och balanserad, rid mycket i skogen, brevid stiogarna, hitta egna vägar osv.

jag har en tränare det beror inte på det utan att d e när man rider ut

asså hon som har stallet o min tränare o en vet har kollat min sadel o han har ingeting som klämmer. och innan ja köpte han stog han hos en massör och sa att han inte har ont ngn stans i leder och det. men han har haft blödningar i frambenen men det e helt borta.
och d e nga som har rekomederat hackamore men han tkr om bett i munnen han suger på det mkt så vill helst ha han i bet. men ja ska prova rakt bett och se vet inte riktigt om ja ska köpa d i äpple lr bara vanligt

Senast ändrad av en moderator:

Hmm - isåfall låter det ju nästan som det är överskottsenergi och olydnad. Vad brukar hända när han börjar bocka, alltså vad gör du? Får han någon fördel genom att göra det?
Gör han likadant på volten (om du har någon)?

Om han fungerar som han ska på ridbanan när du tränar och bara beter sig illa när du rider ut är det sannolikt en lydnadsfråga. Du måste ha kommandot oavsett vilket bett du har i munnen på honom. Ett sätt är att snabbt ta tag rejält i ena tygeln när du känner att han är på väg att börja bocka. Han ska nästan ha nosen vid din fot för då kan han inte slå bakut eller bocka. Detta är nödbromsen och har du dragit i den tillräckligt många ggr så borde han till slut begripa att det är du som bestämmer.Ge honom inte chansen utan förebygg innan han fått dig ur balans. Vore han bara het kunde det fungera med hackamore.

Liknande trådar

P
Ridning Hej! vore tacksam om du tog dej tid att läsa detta och komma med förslag om vad jag ska göra:) Jag har lite problem med en häst jag för...
Svar
12
· Visningar
1 639
Senast: Panker
·
S
Gravid - 1år hejsan! jag behöver bara skriva av mig och förväntar mig inge medhåll eller liknande, kanske tips och råd hur ja ska gå till väga/orka...
Svar
13
· Visningar
1 731
Senast: doglover
·
C
Träning jag har en 10 år gammal arabvalack som ja haft nu i snart tre år o för de mesta så gå de inte att galoppera!!!:confused: han bara tramsa...
Svar
12
· Visningar
1 177
Senast: connie
·
Träning Äger en Shettlandsponny vallack sedan 1,6 år tillbaka. Köpte honom dels för att jag själv var hästlös sedan en tid och längtade...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama