Va ska ja göra med mina katter!

verrdogan

Trådstartare
Har ju som dom flesta vet en liten katt liga här i huset. Allt har gått jätte bra. men nu börjar dom bli elaka mot den ena. Och hon är redan rädd av sej. hon älskar att ligga och mysa med mej, men kommer nån annan katt så flyr hon direkt,
Idag har gon vart dålig och inte hunnit/vågat till lådan flera gånger. Ja tycker så synd om henne så jag sitter här och grinar nu när ja skriver detta.
Va ska ja göra med henne? älskar henne över allt annat. men hon är ju så himla rätt för all utom mej. Hon ligger alltid och myser med mej på kvällarna.
Vill inte lämna bort henne till någon annan så den värsta rädslan kommer fram igen. Så sista alternativet är ju att ta bort henne. Och de gör så himla ont i mej när jag täbker på det.
Gillar katten så himla mycket.
Hon är den katten som uppskattar mej mest av dom jag har.
Va ska jag göra. jag lider av detta och de gör nog hon åxå. Måste jag ta bort henne???:cry: *stortjuter*

Förlåt för ett långt och obegripligt inlägg.

Sv: Va ska ja göra med mina katter!

Snäll HJÄLP mej med förslag på va jag kan göra. Jag mår jätte dåligt över detta.
Tanken på att avsluta en väns liv får mej att må så illa. Odh jag bara gråter och gråter

Vill ju så gärna ha kvar denna kissen åxå. men ändå vill jag ju hennes bästa åxå. Eller ja, hennes bästa går ju före allt. men hur vet jag hur dåligt hon mår??

Hej
Hur många katter har du? bor dom inne eller kan dom gå ut?

Jag har nio katter, dom har lucka och kan komma och gå som dom vill. Visst är det gnabb i bland men aldrig slagsmål.
En av dem är lite mindre än de andra och har varit lite hackkyckling. Jag gjorde så att så fort jag såg att någon smög på honom så gick jag till attack mot dem. Så att dom fattade att jag försvarade honom, ibland jagade jag till och med ut dom andra.

Klart det är svårare att markera ifall du har alla inne. Kan du inte ha en låda till på ett lugnt ställ för den svagare, samt ett eget ställe för den att äta på?
Jag tror att bara du hjälper den att markera mot de andra så löser det sig. Kämpa vidare och ge inte upp
/b

Om detta är din favoritkatt, och hon inte går ihop med de andra, så kanske det är de andra katterna du ska försöka hitta nya hem till?

Tack så mycket för ditt svar.
Dom är innekatter. fast jag har en inhängnad altan som dom älskar att vara på. sen så har jag ett stort hus så dom behöver inte direkt "gå" på varandra på dagarna.
Är mest min bengal som är elak mot henne. Har en vattenspruta nu som ja sprutar med så fort som han moppsar upp sej mot henne.
Ska kanske säga att de är 5 katter jag har.
Största anledningen till att dom är inne är välk för att ja inte vill ha nå tjaffs med grannar sen att bengalen mest lämpar sej för att vara inne.
Den näst yngsta av mina katter och den mobbade är väldigt bra kompisar och ligger ofta på samma ställe.
Vet inte vad denna damen vart med om innan då hon kommer från ett katthem så jag tror att hon är lite vek i sej och inte riktigt vet hur hon ska va mot andra katter.
Men vi kämpar på och hoppas att de blir bättre om den onda blir lite uppläxad.
Annars blir det honom jag säljer.
Tack ännu en gång

Jag har själv ingen erfarenhet av det, men jag har hört att det finns något som heter Feliway. Det är hormoner man köper, tror de finns både i adapter-form och sprayflaske-form. Men hur som helst ska dessa hormoner göra katterna mer lugna, harmoniska och kärvänliga. Kanske vore något att prova? Annars tror jag också på att spruta vatten på elakingarna. Hämtade själv hem en liten kisse igår och min tidigare katt har varit riktigt elak mot honom :cry: Men just nu ligger de jämnte varandra på databordet och sover :love: Så jag tror det ska lösa sig. Hoppas det gör det för dig också!

Hej igen

Hur länge har du haft katten som kommer från katthemmet? Är det så att hon är ny i gänget så kommer det säkert att stabilisera sig när alla har funnit plats i rangordningen, så länge tycker jag att du skall "hjälpa" henne att säga ifrån.

Lycka till och berätta gärna hur det går för er.

/B

Hej igen

Hur länge har du haft katten som kommer från katthemmet? Är det så att hon är ny i gänget så kommer det säkert att stabilisera sig när alla har funnit plats i rangordningen, så länge tycker jag att du skall "hjälpa" henne att säga ifrån.

Lycka till och berätta gärna hur det går för er.

/B

jag har haft henne ca ett år. bengale ca 6mån. dom tre andra sen dom va bäbisar så ca 3-4år. just nu är både jag och min kille på vakten när vi ser att bengalen är på g att gå till henne.
Men som du sa. jag tror hon har svårt att veta hur hon ska bete sej som katt för hon har säkert haft de svårt innan jag fick henne.

Å föresten. hon är inte den nyaste kissen i ligan. utan den kaxiga bengalen har kommit in efter henne.

Är herr bengal kastrerad ?
Om han inte är det så kanske han helt enkelt är tänd på kattfröken ?

Jag har själv ingen erfarenhet av det, men jag har hört att det finns något som heter Feliway. Det är hormoner man köper, tror de finns både i adapter-form och sprayflaske-form. Men hur som helst ska dessa hormoner göra katterna mer lugna, harmoniska och kärvänliga. Kanske vore något att prova? Annars tror jag också på att spruta vatten på elakingarna. Hämtade själv hem en liten kisse igår och min tidigare katt har varit riktigt elak mot honom :cry: Men just nu ligger de jämnte varandra på databordet och sover :love: Så jag tror det ska lösa sig. Hoppas det gör det för dig också!

ack för tipset. ska prova det =)

Usch, jag känner igen mig i dig. Jag sitter lite i samma sits. Inte direkt så att någon katt är dum mot någon annan men jag har en katt som helt klart inte trivs hemma hos mig längre.

Om det är helt otänkbart att placera om den mobbade damen får du fundera på att omplacera någon av de andra. Ibland kan det vara så att en katt liksom triggar den dåliga stämningen och försvinner den katten blir allt frid och fröjd igen. Om man har tur. Har man otur är den katt som mår dåligt helt enkelt mer av en ensamkatt, en katt som inte passar i en kattgrupp och då får man ju göra sig av med alla utom den katten eller omplacera just den katten.

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 949
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 566
Senast: Skjøldur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(