Va rädd om din rygg!

C

Cider

Vet inte om det här passar in här men det har att göra med hur du arbetar i stallet...
Eftersom man gör allt åt samma håll jämt; mockar, sopar, sadlar, hoppar upp, leder hästen osv så sliter/musklar man snett på kroppen.
För mig har det gått så långt så jag har fått en vriden ryggkota vilket i sin tur gör att jag nästan alltid är kall om fötterna. Jättejobbigt snart när vintern kommer och man blir kall "utifrån" också, det spelar ingen roll hur varma sockor och skor jag har, är kall ändå speciellt om höger som nästan aldrig blir varm.
En till effekt av det är att jag är sne i höfterna och ryggen och benen är olika, inte mycket men tillräckligt för att känna det ibland. Den tredje är att, det vet jag ju inte om det beror på det, är att båda mina hästar är halt vänsterfram... :cry:

Hursomhelst så har jag fått i läxa av ryggdoktorn att börja göra allt från andra hållet... Hur håller man i grepen tvärtom??? :crazy:

Sv: Va rädd om din rygg!

Jag jobbar åt bägge hållen när jag skottar eller sopar, men det är nog bra att fler uppmärksammas på att ensidiga rörelser skapar problem. Jag har aldrig tänkt på hur jag gör, det har alltid varit naturligt för mig att jobba med bägge händerna i det mesta jag gör. Spika vill jag dock helst göra med hammaren i höger hand. :angel:

Jag hanterar alltid hästen från båda sidorna. Sadlar gör jag nog mest från höger faktiskt. Sitter även upp från olika sidor. Fast det med att sitta upp har mest varit för hästens skull, inte tänkt så mycket på mig själv...
Tycker det är jättesvårt att hålla grepen åt andra hållet. När jag var på praktik och mockade ca 20 boxar/dag så höll jag på båda hållen och tyckte det var lätt, men nu när det bara är en box/dag har jag nästan glömt hur man gör!
Kan ju skriva en följdfråga om det är OK för trådskaparen:
Jag har på senare tid upptäckt att jag "tynger ner" mer i höger stigbygel när jag rider. Inte bra alls, speciellt inte för hästens skull. Det är vänster som är min svaga sida, kan detta rättas till med att jag tränar upp den helt enkelt? Nån som vet hur man gör det på ett bra sätt? Det hjälper ju att rida utan stigbyglar, men det stärker ju inte vänstersidan så mycket...

Jo en sak till om det här med att sitta upp/sadla/sela från vänster! Vi var med skolan på ponnytravet några gånger och fick prova på det. (Jättekul för övrigt!) Då fick vi också lära oss att sela ponnyerna. Jag sadlar ju oftast från höger sida och nu stod jag på den sidan också och hade precis lagt selen på ponnyns rygg. (Den brydde sig inte ett dugg.) Då kom hon som hjälpte oss och sa att jag absolut inte skulle göra så-man selar ALLTID från vänster sida! Blev något förvånad när hon gjorde om det åt mig! Bara jag som tycker detta var löjligt...? (Inget illa om travhästar alltså, kunde lika gärna varit en ridskola eller vad som helst.)

Jag har på senare tid upptäckt att jag "tynger ner" mer i höger stigbygel när jag rider. Inte bra alls, speciellt inte för hästens skull. Det är vänster som är min svaga sida, kan detta rättas till med att jag tränar upp den helt enkelt? Nån som vet hur man gör det på ett bra sätt? Det hjälper ju att rida utan stigbyglar, men det stärker ju inte vänstersidan så mycket...

Du har antagligen blivit svag i ena sidan pga av snedbelastning, även om du är bra på att göra saker från båda sidor ibland, och då är det bara att göra som jag, börja använda andra sidan mer. Sen kan du träna upp hela kroppen så att den blir starkare men det är ingen idé förran du är jämn och det kan du inte fixa på tex gymet om det gäller ryggen. Kolla med nån som kan se vart felet/snedheten/svagheten sitter.

Lycka till

Senast ändrad av en moderator:

OK, då ska jag börja använda andra sidan ännu mer, speciellt när jag mockar! Det är konstigt för det var en period nyss då jag inte tyngde ner i höger alls, men nu har det kommit tillbaka, urk! Skönt att slippa gå till gym eller nåt, har aldrig varit på sånt förutom på gympan och det var inget vidare skoj...
Men det måste väl vara vänster sida som är den svagare då? Jag, är ju högerhänt. Fast när jag mockar håller jag vänster hand högst upp på skaftet och höger längre ner om du förstår-lite dumt förklarat kanske... Det gör inte min kompis och hon är också högerhänt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 844
Senast: lewellyn
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 212
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama