Va i ***!! - tråkigt bemött på fritids

B

bliss

Nu kräker jag av mig lite här:mad:

När min man är och hämtar vår son på fritids idag får han det inlindade budskapet att vi borde ta ledigt eller lämna sonen någon annanstans den 23/12. Mig veterligen är den 23:e en vanlig arbetsdag - jag jobbar, min man jobbar och uppenbarligen har fritids också öppet. På pappret :grin:
Jag har jobbat i verksamheter där vi har hand om elever 24/7, och där ett boende kan vara tömt på elever så när som på en, två stycken. Inte fasiken har vi antytt något till föräldrar om att de ska ordna saker på annat sätt. Och då pratar vi röda dagar. Det är inte första gången jag upplever eller hör att fritids helst vill slippa jobba. Ska det vara så här? Är man bov när man själv väljer när man ska plocka ut semester?

(Ja, vi kommer förstås att ta upp det med ansvarig på fritids)

Sv: Va i ***!! - tråkigt bemött på fritids

Så där har många det enligt vad jag har hört. Själv har jag fått två telefonsamtal (!) från dagis om dottern verkligen ska gå den 5/1 (klämdag). Jag måste erkänna att jag har backat i frågan, delvis eftersom jag är föräldraledig med annat barn. Men min man jobbar som vanligt den dagen så egentligen är det en vardag för oss.
En mamma på vår förskola som också är föräldraledig fick så dåligt samvete av dagis antydningar att hon kommer ha sin son hemma i tre veckor över julen.

Senast ändrad:

Trist att fler har det så. Har efter år av pusslande med arbetstider och förskola/fritids äntligen börjat jobba nästan kontorstid. Då tror man att problemen är över, men icke. (Har också vänner som arbetat på fritids och förskola som vittnar om sina lata kolleger.)

Nu är ju inte fritids och dagis världens roligaste ställen för barn under klämdagar, inga kompisar nästan.
Ibland frågar man faktiskt i omtanke om barnen. Många gånger frågar man en extra gång hos de som man kan misstänka att de kanske får extraledigt pga att det finns vuxna på hemmaplan.
Hur många klämdagar har man inte suttit och väntat på barn som skulle vara på plats men som blivit lediga för att mormor är på besök eller att de åkt med kompisar på utflykt.
Är det fem barn som ska "jobba" så ska man vara glad om det kommer två.
Sen kan man ju lägga fram saken på olika vis som personal. Jag tycker det är sällan som personalen i barnomsorgen inte får ledigt på klämdagar, det brukar vara tvärtom att man får tjata på folk att ta ut komp eller semester.

Jo, alla har säkert inte illvilliga baktankar:). Men här i kommunen kan man inte misstänka några lediga föräldrar iaf, då vi är pålagda att lämna in våra arbetstider till fritids. Man har blivit benhård med detta, det är därför jag tycker frågan är så dum. De vet ju att jag lämnar bara precis det jag behöver och alltid har gjort. Det är ju inte på pin kiv som han behöver vara det enda barnet på fritids den 23:e utan för att jag skulle behöva betala en privat och svart barnvakt om han skulle stanna hemma.

Nu kräker jag av mig lite här:mad:

När min man är och hämtar vår son på fritids idag får han det inlindade budskapet att vi borde ta ledigt eller lämna sonen någon annanstans den 23/12. Mig veterligen är den 23:e en vanlig arbetsdag - jag jobbar, min man jobbar och uppenbarligen har fritids också öppet. På pappret :grin:
Jag har jobbat i verksamheter där vi har hand om elever 24/7, och där ett boende kan vara tömt på elever så när som på en, två stycken. Inte fasiken har vi antytt något till föräldrar om att de ska ordna saker på annat sätt. Och då pratar vi röda dagar. Det är inte första gången jag upplever eller hör att fritids helst vill slippa jobba. Ska det vara så här? Är man bov när man själv väljer när man ska plocka ut semester?

(Ja, vi kommer förstås att ta upp det med ansvarig på fritids)

Jag anser att är det meningen att dagis ska vara öppet så ska det inte vara några diskutioner om att man ev ska ha sitt barn hemma, utan man ska kunna lämna som vanligt. Det är faktiskt många som jobbar den 23:e. På mitt jobb får merparten jobba annars fungerar det inte.

Vårt dagis är stängt över helgerna (3 veckor), men behöver man lämna under dessa veckor är ett annat dagis i närheten öppet. Det har vi visst länge och vi valde att ha vår son hemma eftersom det inte känns kul att lämna en 1,5 åring på ett främmande ställe, även om det finns personal ifrån hans dagis där.

Senast ändrad av en moderator:

förlåt kärringen mot strömmen... men! Varför kan man inte ha sina barn hemma sådana "klämdagar" om man ändå är hemma?
jag tror inte dagis personalen är lat, men kanske dom jobbat så mycket övertid och vill ha chans att ta ut det när många är lediga?

många gånger blir jag lite lessen när jag läser all misstro till "dagispersonal"
Jag har själv jobbat många år inom barnomsorgen. Och jag har också ringt "obekväma" samtal, Där jag försökt att linda in min fråga om barnen Verkligen behöver sin barnomsorg just då-:crazy:

Det har verkligen inget att göra med att vi inte vill träffa era barn just dessa dagar, Det är inte att sätt att jäklas på heller...
Inte heller vill vi skuldlägga föräldrar på något sätt!!!!!

Utan tro mej, dom flesta i yrket älskar era barn, vill både er och barnen allt gott, och vill vara en viktig del i barnens vardag.
Men.... just december är en tuff månad, då ska vi fixa båda lucia firande och julfest, kanske svida av dom sista utvecklingssamtalen, och då drog åtminstone jag på mej massor av övertid, som jag kunde välja på att ta ut utan vikarie, eller efterskänka till kommun (oftast blev det det senare)

Detta var min verklighet, kanske andra ställen hade det på annat sätt? Min lilla bön är bara TRO INTE ATT DAGISPERSONAL ÄR LAT OCH OGIN!

God jul
*Jenny*
Numera med annat yrke

Klart det finns fantastisk personal på fritids. Absolut! All personal tror jag inte är lat och ogin. Men attityden har dykt upp lite för ofta i sådana verksamheter för att jag ska tro att det är en enstaka tillfällighet. Eftersom jag själv jobbat till och från i yrken då det bara är att bita ihop vare sig det är midsommar eller jul så irriterar det mig kanske lite extra att personal som har ledigt alla röda dagar och helger ska tjafsa om tider som jag verkligen behöver. De får väl lägga in om semester i god tid som alla andra och inte utöva påtryckning för att kunna kompa ut.

Jag blir lite nyfiken :), vem är det som lägger på dig att ringa dessa "obekväma samtal"? Är det uppifrån för att slippa hålla öppet? Eller vad handlar det om? Med hårdare koll på hur föräldrar jobbar skulle man kanske slippa ringa dessa samtal, då man skulle förutsätta att föräldrar har bokat tider för att de är nödvändiga :).

Senast ändrad av en moderator:

Jag blir lite nyfiken :), vem är det som lägger på dig att ringa dessa "obekväma samtal"? Är det uppifrån för att slippa hålla öppet? Eller vad handlar det om? Med hårdare koll på hur föräldrar jobbar skulle man kanske slippa ringa dessa samtal, då man skulle förutsätta att föräldrar har bokat tider för att de är nödvändiga :).

Det är några år sedan jag lämnade "dagisvärlden" men vi delade "rättvist" på dessa samtal, Kände oss som skitar som ens ifrågasatte om barnen verkligen behövde sin omsorg en klämdag när INGET annat barn var där, och vi "visste" att en eller båda föräldrarna faktiskt var/kunde vara hemma.

Det brukade sluta med att någon i personalen tog med sig det "ensamma barnet" hem til ens egna barn, för att det barnet skulle få en bra dag, och för att ge föräldrarna möjlighet att jobba.

Detta var härliga dagar, "det ensamma barnet" fick omväxling i vardagen och behövde inte känna sig ensam.

Till saken hör att vi bor i en liten by, där alla känner alla och det finns en enorm värme.

* Jenny *

Jag städade tidigare på tre dagis och dom hade ganska mycket samarbete med varandra. Dagar där det var få barn på dagisen så hade bara ett av dom öppet och alla barn fick vara där (blandad personal från alla dagisen så barnen hade "sin fröken" där ändå.). Det tycker jag verkade vara ett bra system.

här är det stängt till 8/1 (dock öppet 22 och 23:e).... behöver man förskola hamnar man på annan förskola.

Självklart kan jag ha henne hemma, men nu har ju vår familj valt att ha dottern på dagis på vardagarna och veckan efter nyår är det vardag igen för oss (förutom trettondagen). Jag misstror inte dagispersonalen men om de ringer två gånger för att "dubbelkolla" om hon verkligen ska gå trots att jag lämnat in skriftligt underlag så kan jag inte annat än tro att de försöker påverka mig att inte ha henne där. Det är ett mycket bra dagis i övrigt, men det var ju inte det frågan gällde.

Men en sak som slagit mig ang detta är att julen är väldigt lång nu för tiden. Den tid som anses tillhöra julen och som man får lämna särskilt schema för är 3 veckor lång, fom 22/12 - 9/1. Mina föräldrar var lediga i mellandagarna ibland men aldrig efter nyår om det inte var så att vi var utan barnvakt. Är detta en ny trend i samhället?

Kan tillägga att det är ett stort dagis med ca 70-80 barn så ensam borde hon inte bli.

knapplån*

Angående att hålla bara en förskola/fritids öppet i området så tycker jag inte att det är ett problem. Vi har aldrig haft något problem med att lämna på en annan förskola, Problemet är när den enda öppna förskolan helst vill hålla stängt den också, om det inte har framgått:).

På sitt sätt kan jag också förstå barnomsorgens dubbelkollning. Arbetar som lärare och jag vet att varje lov när de frågat vilka barn som ska komma på fritids så är det jättestort manfall. Då är mat inköpt, personal anpassad etc efter antalet anmälda barn men det kan komma oerhört mycket färre.

Japp här är julen också lång. Specialschema från den 22/12 till den 7/1.
Vårt dagis har inte stängt men givetvis är de galad om man kan lösa det ändå. Mina barn går hem på fredag och kommer tillbaks den 8/1 när storebror börjar skolan igen.

Men detta beror givetvis på att jag är mer eller mindre arbetslös och vi inte behöver ha dem där. Hade vi behövt det hade de fått vara där och det ska dagis inte ifrågasätta öht.

Vi har fyra avdelningar och det brukar vara kanske 3-4 barn. Så roligt brukar de inte tycka att det är, men vi brukar verkligen kämpa med att sätta guldkant på tillvaron för dessa barn!

(Måste tillägga att det även är 4 avdelningar till från andra förskolor som kommer och det brukar vara 0-2 barn från de som kommer, men de kommer oftast bara en dag)

Sådär är det.
Jag kan förstå personalen - men jag tycker det är tramsigt att linda in det.
Däremot säger man att barnet behöver omsorg så är det inget mer med den saken.

Det skulle väl låta alltför illa om det inte lindades in? "Eh, kan du inte ta en semesterdag och passa din egen unge?", skulle väl få de flesta att tappa hakan tror jag ...

Jag håller med dig, efter att ha läst denna tråd. Det skulle vara mycket bättre om de sa typ "ditt barn är verkligen jättevälkommet men eftersom vi vet av erfarenhet att det brukar vara så få barn här och att många stannar hemma i sista stund och vi nästan alltid har för mycket mat och personal så vill vi bara kolla att inga förändringar har skett i er planering". Det enda skäl de har sagt till mig när de har dubbelkollat är nåt om "det är för personalens skull" och det är ju inte särskilt smickrande för dem, det låter som "måste er unge komma, vi vill vara lediga". Vad som är bäst för personalen är ju inte direkt det man vill ska styra ens familjeliv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka