Va fasiken (vaccination)

Laguna

Trådstartare
Jaha lite råd tack..

Efter lite om och men har det framkommit att min nya häst (hbl 7 år) enligt uppgift är fullt vaccinerad men givetvis på ett löst kort som snillats bort :grin: (står ej inskrivet i passet).

Vad gör jag. Jag vet inte om vaccinationen gått ut.
Ger en ny omgång grund som förs in i passet?
Givetvis kan jag göra det men är ju omständligt och jag undrar kan det vara farligt att ge ny omgång grund om hästen redan är vaccinerad och tiden inte gått över?

Ger jag bara en "vanlig" kan ja ju riskera att det gått över tiden och att hon inte blir fullt vaccinerad, och undrar även hur det gälls på tävlingar osv när det inte finns inskrivet någon om grund i passet?

Hur hade ni gjort i min situation?

Sv: Va fasiken (vaccination)

Förra ägaren påstod att hästen jag köpte var fullt vaccinerad men hon hade "tappat bort" intyget. Sa detta till veterinären varpå vet sa att det var bättre med en gång för mycket än en gång för lite och tveka inte med en ny grundvaccinering.

Jag har inte heller vaccinationerna inskrivna i passet utan på ett löst intyg som alltid är med passet. Men har hört att det ska vara inskrivet i passet och bad vet göra detta (alltså skriva över alla vaccinationer till passet) men vet tyckte det var onödigt om jag alltid hade passet och intyget tillsammans.

Jag var i samma situation en gång, jag tog det säkra före det osäkra och vac. allt på nytt, med grundvac osv.
Enligt min vet. var det ingen fara, utan det var bättre att vara "på säkra sidan" och göra en extra gång.. :)

Ny grundvaccination innebär en extra spruta. Varken särskilt mycket krångel eller särskilt dyrt. Jag skulle "grundat" om och fått in i passet.

Tusen tack för svaren, det blir ny grundvaccinering då :)

Jag var mest rädd att det skulle vara farligt men det verkar inte så och jag vill ju ha det i passet

Varför begär du inte nya vaccinationskort i stället ? Jag fick en gång beställa kort från 3 olika veterinärer eftersom dom försvunnit. Sånt går ju fort att göra. Fråga förra ägaren hos vilken vet hästen blev vaccinerad hos sen är det ju bara ringa dit och få nya kort utskrivet.

Känns som om det allra enklaste är att göra en ny grundvaccinering och skriva in dom i passet. Känns inte som ett särskilt stort problem.

håller med. fast det är ju förmodligen billigare att försöka få tag på vac. intygen från vet.. :P

Ja, det gör dom men det kan vara svårt att veta vilken vet som gjort vaccinationerna om man själv inte ägt hästen från början. Är hästen 7 år så kan det i princip vara upp till 7 vet som genom åren vaccinerat den.

Jag skrev ju hon skulle kontakta förra ägaren. Så himla svårt är det inte att forska. Verkar mer som att folk inte ids angagera sig nuförtiden. Det mesta ska serveras framför näsan tror jag.

Jag tror inte att det alltid är så. Om jag kör till en veterinär i närheten och ber denne göra en engångsvaccinering, skulle denne då skapa en journal för denna enda åtgärd?

Veterinären lär ju inte stoppa dina pengar direkt i fickan o då måste de ju redovisas.
// Linda

Det är fantastiskt vilket minne de har.
Har hänt att veterinär varit o vårt stall o raspat, vaccinerat med det ena och andra i olika kombinationer, kanske 5-6 hästar på en kväll och sen köra hem och skriva journaler på det.

De gör väl som sjuksköterskor och läkare, skriver minnesanteckningar. Sen har de väl uppskrivet vad som är planerat under dagen, då går man tillbaka till de anteckningarna.

Liknande trådar

Tävling Jag har en fundering kring TR och vaccination. På grund av krockad dragbil har jag blivit tvungen att avboka den inbokade vaccinationen...
Svar
5
· Visningar
1 721
Senast: stjarnfrugt
·
Hästvård Missat att vaccinera mot influensa inom 365 dagar på nya ponnyn. Den skulle vaccinerats senast i torsdags den 4 okt men nu kommer vet...
Svar
2
· Visningar
1 116
Senast: Kallebus
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 295
Senast: Summerwind
·
Hästvård Fick nyligen hem min häst igen efter att ha vart på foder en längre tid. Har lite problem med fodervärden och får inte hem något pass...
Svar
2
· Visningar
742
Senast: Acses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka