Sv: Va f*n?!

Nyfiken på vem som döljer sig bakom Cowsence, det verkar vara en synnerligen klok person.

Tack! Vad roligt att du tycker det.
Det går alldeles utmärkt att pm:a/mejla mig så får du reda på det. Jag är inte hemlig på något sätt. Åtminstone inte för personer som själva inte är "hemliga".

Det handlar ju inte bara om att lagen i sig är ifrågasatt ang. sin diskriminering mot painthästar. Det handlar ju även om att den strider mot EU-författningen ang fri handel över eu:s gränser, dvs den svenska lagen hindrar oss från att delta i den fria handeln på lika villkor, och det är inte tillåtet för ett enskilt eu-land att ha sådana regler.
Sedan fattar jag inte, om man nu inför sådana regler, varför dessa bara ska gälla hästar av rasen paint, och inte alla andra raser som bär på samma gener:confused::confused::confused: - jag har inte hört någon av alla dessa antifolk framföra en enda vettig förklaring till detta!! Jag menar den sk risken att det föds defekta föl i någon av dessa raser, bör ju logiskt sett vara lika stor (om inte större nu, eftersom vi testar alla individer som går i avel) som i paintvärlden!!

Det handlar ju inte bara om att lagen i sig är ifrågasatt ang. sin diskriminering mot painthästar. Det handlar ju även om att den strider mot EU-författningen ang fri handel över eu:s gränser, dvs den svenska lagen hindrar oss från att delta i den fria handeln på lika villkor, och det är inte tillåtet för ett enskilt eu-land att ha sådana regler.
Sedan fattar jag inte, om man nu inför sådana regler, varför dessa bara ska gälla hästar av rasen paint, och inte alla andra raser som bär på samma gener:confused::confused::confused: - jag har inte hört någon av alla dessa antifolk framföra en enda vettig förklaring till detta!! Jag menar den sk risken att det föds defekta föl i någon av dessa raser, bör ju logiskt sett vara lika stor (om inte större nu, eftersom vi testar alla individer som går i avel) som i paintvärlden!!

Förbudet gäller alla hästraser. MEN det är bara painthästarna man jagar och därmed diskriminerar. Så här säger lagtexten:

"Nötkreatur, svin, hästar, får och getter, som visat sig nedärva letalanlag, defekter eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga beteende eller som med stor sannolikhet nedärver sådana anlag, defekter eller egenskaper, får inte användas för reproduktion."

Så detta gäller inte bara OLWS. Detta gäller inte bara Painthästar.

Och SPHA och flera med dem, kämpar alltså för att få till en lagändring som gäller ALLA recessiva anlag. För ALLA hästar!

Jag förstår ju att det är det som SPHA jobbar för, och med all rätt, men jag tror inte att det har sjunkit in hos alla! Jag menar, hos vilken/vilka andra raser har sjv krävt att alla avelsdjur skall testas ang. OLW (om vi nu pratar om just detta anlag, som kan uppdagas hos egentligen alla skäckfärgade raser med overo)? Och vilken annan rasförening har fått nej från sjv ang. sin avelsplan?
Har jag fel får ni gärna tala om det :smirk:, men jag har inte hört att sjv har krävt detta från någon annan ras. Jag skulle bli hemskt mycket mer förstående om detta skulle innefatta ALLA raser även hos sjv!!

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Mitt första inlägg. :d Har idag fem katter... en kille o fyra tjejer. Den äldsta är killen som är minst 9 år gammal. De...
Svar
3
· Visningar
3 474
Senast: sintra
·
Relationer Miina föräldrar skiljde sig för ca 4 år sedan.. Men mycket BRÅK... Blev så illa att min mamma fick anlita advokat.. Då min pappa bara...
2
Svar
29
· Visningar
5 997
Senast: FannyN
·
Hoppning Jag har varit och hoppat bana idag men inför andra klassen var det ont om tid att lära sig den nya banan. Jag fick ett par minuter och...
Svar
15
· Visningar
3 435
Trav Hur ställer ni er i en sådan fråga? Ha Scarlet nr 1 på ett ställe. Scarlet nr 2 på ett annat ställe och Scarlet nr 3 på ytterligare ett...
Svar
5
· Visningar
1 866
Senast: solros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka