Sv: Va f*n?!

Inte mycket att bry sig om skulle jag vilja påstå......
Att det lagts fram på vissa håll som att SPHA ej är en godkänd dotterförening till APHA är ju bara vad man kunde förvänta sig av vissa.....:confused:
SPHA är en godkänd affiliate/dotterförening till APHA där paintägare registrerar sina hästar, avkommor och sina resultat....:cool:

okej.

men då handlade alltså allt detta om avelsplanen & riktlinjerna? med recessiva anlag?

alltså att det blev nej från SJV?

Hur kan man få det till att SPHA inte är en förening längre? :smirk:

Inte mycket att bry sig om :confused:

Detta är väl väldigt allvarligt, vart är det på väg med paintföreningen ?
E man inte ute på lite väl farliga vägar när man förespråkar en avel som strider mot svensk lag :confused:

Att inte de som förespråkar detta kan se längre än vad näsan och den egna plånboken räcker ! Det kan ALDRIG vara hållbart att avla på något oavsett djurras som har genetiska defekter.

Å nu tillhör jag den skaran som kommer begära utträde ur SPHA, trodde det skulle bli bättre med nya styrelsen, men det har ju bara blivit värre !!

E man inte ute på lite väl farliga vägar när man förespråkar en avel som strider mot svensk lag :confused:

Att inte de som förespråkar detta kan se längre än vad näsan och den egna plånboken räcker ! Det kan ALDRIG vara hållbart att avla på något oavsett djurras som har genetiska defekter.

Å nu tillhör jag den skaran som kommer begära utträde ur SPHA, trodde det skulle bli bättre med nya styrelsen, men det har ju bara blivit värre !!
B

Begära urträdde ur SPHA??? Detta verkar vara ett antingen förhastat beslut tycker jag... Har ni läst på SPHA´s hemsida? Har du kontaktat någon i styrelsen som kan förklara vad det e som händer med ingående för dig?
Om du inte har gjort detta är det kanske ett tips, så du inte begär urträdde innan du fått all fakta klart för dig, el?
För det kom ut väldigt snabbt(beslutet alltså) på andra western föreningars hemsidor och kan bara säga "Undras hur?" Osar en del tycker jag......

okej.

men då handlade alltså allt detta om avelsplanen & riktlinjerna? med recessiva anlag?

alltså att det blev nej från SJV?

Hur kan man få det till att SPHA inte är en förening längre? :smirk:
Där har du helt rätt!!!
Föreningen finns i alldra högst grad fortfarande:-)

Det kan ALDRIG vara hållbart att avla på något oavsett djurras som har genetiska defekter.

!!

Det är ingen levande Paint som har "en genetisk defekt"......de kan bära på ett recessivt anlag....big big difference!!!!!!!!!!!:smirk:
Pratar nu OLWS anlaget, inga andra defekter eller anlag, givetvis!

Det är ingen levande Paint som har "en genetisk defekt"......de kan bära på ett recessivt anlag....big big difference!!!!!!!!!!!
Pratar nu OLWS anlaget, inga andra defekter eller anlag, givetvis!
Visserligen är det så...men, fortfarande har man således inte kunnat motivera tillräckligt bra varför den svenska lagstiftningen ska acceptera denna avel.

Wild Card, tyvärr har du fel i det mesta. Och det är inte ditt fel.
1. Informationen på vissa hemsidor är inte korrekt. Läs på SPHAs hemsida så förstår du. SPHA förespråkar en ändring av lagen. De förespråkar inte att folk ska gå emot lagen! En väldig skillnad.

2. Det handlar inte om att ett fåtal paintägare vill avla på sina hästar. Och tjäna pengar? Ja du... det är det inte många som gör. Inte i Sverige i alla fall. Det är mest en dyr hobby, inte många kronor blir över.

3. Men viktigast är. DETTA GÄLLER INTE BARA PAINT!!!!
Recessiva anlag finns hos alla raser. Dock är det i USA forskningen sker, till hela världens glädje forskar man och tar fram test så att man kan testa sina hästar och därmed undvika att två bärare korsas. (Det är ju först då du har 25% risk för ett sjukt föl)

I april kom också test för HERDA. Så nu kan man test mot OLWS, HYPP, GBED och HERDA.

HERDA är kanske det största hotet mot Quarterhästar! Många av våra bästa Quarterhingstar riskerar att bära på det. Forskarna i USA menar att man linjeavlat så mycket på Poco Bueno och Doc O'Lena att man räknar med att 30% av alla Cuttinghästar bär på genen.
Poco Bueno och Doc O'Lena är ett par kända bärare av genen.

Därför är man i USA mycket glada över att ett test kommit så att man kan bedriva en säker avel. Något som vi svenskar tyvärr inte glädja åt oss. För oss betyder det istället att ett stort antal av våra bästa Cutting/Reininghästar riskerar att få avelsförbud . De måste nämligen enligt den lag (som SPHA jobbar för en förändring av) precis som Paintarna testas negativt för att få användas. Det gäller även ston. Och naturligtvis även Appaloosahästar med dessa linjer.

Och som någon redan nämnt, det är ingen defekt, de bara bär på en gen....

Forskarna i USA är eniga: detta går inte att stoppa, men med tester tillgängliga så kan man kontrollera det. Så att inga hästar behöver vara sjuka eller t.o.m. dö. Herdahästarna kan ju leva i många år, men det är inget drägligt liv och de är obrukbara, då ju skinnet lossnar på dem....

Så alla med amerikanska hästar borde stötta SPHA i detta enormt viktiga arbete för våra amerikanska raser i Sverige.

Så jag tycker nog att det är de som förespråkar ett fortsatt förbud som tänker kortsiktigt. Möjligtvis kan någon med en fritestad hingst tjäna lite pengar under kort tid, men sen då? Narknaden mättas fort och inavel vill ju ingen hålla på med....

Ja, det är just det jag och många med mig menar.
Varför i all världen avla på något som inte är bra ! Å då menar jag de letala anlagen, individen i sig kan ju var hur bra som helst.
Det hjälper ju inte i det långa loppet !

Jag är av den uppfattningen att det är INGEN som tjänar på att avla på dessa individer, varken kort- eller långsiktigt !

Har under året ställt mig frågande till SPHA´s agerande i denna fråga, vilket verkar har tagit upp styrelsen tid helt och hållet, för mycket annat verkar ju inte ha hänt i föreningen, inte vad vi medlemmar har fått tagit del av ! Men det finns ju personer i styrelsen som detta har en stor personlig betydelse för, å det tycker jag är trist när enskilda medlemmar, må vara styrelsemedlemmar, styr på detta sätt som det i mina ögon verkar !
Men jag kanske har fel... ?!

Jag anser att vill man hålla på med avel så får man se till att man har friska djur att avla på (börja nu inte gapa om att letala anlag inte gör hästen som bär anlaget sjuk, DET vet jag) , men ändock så finns det massor med paintar som inte bär dessa anlag.
AVLA på dem !!

Se bara på de senaste förslagen om rule changes inom APHA, där vill man börja att tydligt i reg bevisen tala om vilka som bär resp inte bär på dessa anlag ! Ett steg i helt rätt riktning enligt mitt förmenade !:bow:

APHA, AQHA m.fl. tar detta på allvar. Att man funderar på att registrera kända testbara anlag är för att man lätt ska kunna se vilka de bär på och välja partner därefter.

De vet också att det inte går att stoppa/utrota dessa anlag. APHA och AQHA uppmanar hästägare att testa sina djur för att undvika att para bärare med bärare.

Quarterhästen t.ex. är världens till antalet största ras. Att Sverige skulle utrota ett anlag på världens största hästras med moderstambok i USA är ju hybris på hög nivå. Fullständigt omöjligt!

Den enda effekt det får här i Sverige är att svensk avel blir av med många av våra absolut bäst presterande hästar. Det resulterar i sämre resultat på banorna. Vilket i sin tur gör att intresset för rasen och westernridningen dalar.

Jag är har absolut inget emot om man skrev in reg.beviset eller hästpasset vilka genetiska anlag en häst bär på. Tvärtom. Då kan jag - förutsatt att jag inte bor i Sverige - välja rätt hingst till mitt sto.

Till saken hör ju också att genetiska anlag finns i alla djur! Problemet för svenska hästägare är bara det är i USA det bedrivs forskning, och då på de amerikanska hästraserna. Därför hittar man också hela tiden nya gener - och tar fram nya tester.

Den senaste upptäckten nu heter väl PSSM, inget test finns dock ännu. Vad heter nästa identifierade gen? och nästa och nästa och nästa?....

Vad som finns i övriga lands hästraser det vet man inte. Men att det finns recessiva gener även i t.ex. tyska, spanska och brittiska raser, ja det behöver man inte vara professor för att förstå. Men på dessa raser, i deras hemländer, bedrivs ingen forskning.

Sen är det faktiskt så att den absoluta majoriteten bland paintuppfödare, liksom quarteruppfödare vill att lagen ska ändras.
2006 års årsmötet (dvs medlemmarna) gav också styrelsen i uppdrag att jobba för en lagändring. Vilket de gör nu.

Hej.

Även om det nu skulle bli så att Sverige kommer att få släppa på att man ska få avla på recessiva gener och är tvingade att följa Eu´s lagar så har man ju möjligheten att kunna välja, de som inte vill avla på dessa gener kan ju låta bli och de som vill ska kunna göra det.
Valet kan ingen ta i från någon, så gör man som man vill. Så tycker jag.

Visserligen är det så...men, fortfarande har man således inte kunnat motivera tillräckligt bra varför den svenska lagstiftningen ska acceptera denna avel.

Och efter att ha läst på SPHA:s hemsida är det ju egentligen bara att vänta på EU:s utslag. Det blir ju det som gäller.:cool:

Tycker du är orättvis om du säger att styrelsen inte ägnat tid åt annat än om olw.s.
Du kan väl läsa på hemsidan så ser du vad som gjorts. Inte är det mindre än vad det var under förra styret iallafall. Det är minst lika många tävlingar, det har varit tränigar och studiebesök och flera nya sponsorer. Det är väl bra för oss medlemmar ?? Eller vad hade du velat att de skulle göra mer? dessutom är det ju en viktig fråga, då SPHA är en avlesförening och visst måste det väl vara rätt att lägga tid på en så härviktig avelsfråga? Och jobbade inte gamla styrelsen i egensyfte så vet inte jag vad egensyfte är. Nya styrelsen har ju dessutom varit tvungen att ta tagi en massa gamalt tjafs. Vilket de gjort bra så vitt jag kan se och läsa. Det är alltid lätt att kritisera, men bra att ta reda på fakta innan man gör det.
Jackpot

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Mitt första inlägg. :d Har idag fem katter... en kille o fyra tjejer. Den äldsta är killen som är minst 9 år gammal. De...
Svar
3
· Visningar
3 474
Senast: sintra
·
Relationer Miina föräldrar skiljde sig för ca 4 år sedan.. Men mycket BRÅK... Blev så illa att min mamma fick anlita advokat.. Då min pappa bara...
2
Svar
29
· Visningar
5 997
Senast: FannyN
·
Hoppning Jag har varit och hoppat bana idag men inför andra klassen var det ont om tid att lära sig den nya banan. Jag fick ett par minuter och...
Svar
15
· Visningar
3 435
Trav Hur ställer ni er i en sådan fråga? Ha Scarlet nr 1 på ett ställe. Scarlet nr 2 på ett annat ställe och Scarlet nr 3 på ytterligare ett...
Svar
5
· Visningar
1 866
Senast: solros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka