Va är det för värden i gräset just nu?

fjordtokan

Trådstartare
Finns det någon tabell eller liknande över vilka snittvärden det är i gräset just nu?

3 år i rad har min häst varit som finast just runt mitten av augusti och uppenbarligen är det ju denna kvot och mängd hon ska ha som hon får nu men det är ju svårt att veta vad det ligger på utan analys.

Sv: Va är det för värden i gräset just nu?

Om gräset är kort grönt (återväxt) är det massor av näring i, men om det är förvuxet kan du inte räkna med att det innehåller särskilt mycket protein. På SLU´s sida finns lite riktvärden (är det kort grönt på återväxt skulle jag räkna det som sensommarbete, det innebär ung samma värden som på försommaren) :

Betets näringsinnehåll angivet per kg bete.

Tidigt försommarbete ca 20 % ts 2,3 mj 33 g smrp
Försommarbete ca 20 % ts 2,2 mj 30 g smrp
Högsommarbete ca 20 % ts 2,1 mj 25 g smrp
Sensommarbete ca 20 % ts 2,2 mj 33 g smrp
Förvuxet bete ca 20 % ts 2,0 mj 11 g smrp

Hela länken (skrolla längre ner på deras sida så står det om bete)

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/vallfoder.cfm?Call=foder#28

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 388
Senast: Hellhound
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 575
Senast: Roxy
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 234
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • tämja halvvuxna katter