UVI eller kan det vara något annat?

Linduzz

Trådstartare
Har en 5 månaders rottweiler tik, för ett par minuter sen ville hon ut å kissa. Bara ett par droppar kom och hon satt en stund. När hon var "klar" så gnydde hon till. Och nu under tiden har hon lyckats "kissa" två gånger till alltså ett par droppar bara, dock gnydde hon inte nu.
Det är helt onormalt för henne hon har alltså kissat 3 ggr under 5 min..

Någon som vet om det kan var UVI eller nått annat?
Provade å ringa jour vet. men de var upptagna..

Sv: UVI eller kan det vara något annat?

Det låter som uvi iaf, sådär var Vilja också när hon hade uvi.
Jag fick rådet att ge c-vitamin brus antingen direkt i vattenskålen,
eller lösa upp brustabl. och slå över maten.

Det kan du testa tills du får tag i veterinären.
Enklast är det om man tar urinprovet hemma och tar
med till vet.
Annars kan man få traska omkring länge utanför vet.stationen
:angel:

Sådan C-Vitamin brus som man kan köpa i vanliga mataffären?
Isf ska jag åka å köpa det på stört å se om det blir bättre.

Det låter ju som UVI, när jag tänker på hur människans symptom är vid UVI...
När min hund hade UVI dock så var det tvärtom, han kissade en massa hela tiden överallt, han kunde inte hålla tätt...kissade ner sängen, sätet i bälen, mig, mamma, o inne i en djuraffär...allt detta på samma dag...fick åka in till vet. och där tog dom prover som visade kraftig UVI så fick han antibiotika-kur i 10 dagar tror jag det var...
Men det kan säkert vara tvärtom också..att de känner sig kissnödiga men bara får ut några droppar...

Hoppas det löser sig iaf!

Om man inte får dem att dricka c-vitamin brus så går det bra att ge ren c-vitamin i form av askorbinsyra, finns i kryddhyllan i mataffären. Det är ett pulver och jag brukar ge några kryddmått i maten.

Tack för alla svar!
Har införskaffat C-Vitamin och Askorbinsyra så nu får vi se om det ger nått resultat till vi kan få tag på våran veterinär på måndag.

Håller tummarna!
Vilja fick äta två medicinkurer innan vi fick bort uvi´n.

Det låter som uvi iaf, sådär var Vilja också när hon hade uvi.
Jag fick rådet att ge c-vitamin brus antingen direkt i vattenskålen,
eller lösa upp brustabl. och slå över maten.

Det kan du testa tills du får tag i veterinären.
Enklast är det om man tar urinprovet hemma och tar
med till vet.
Annars kan man få traska omkring länge utanför vet.stationen
:angel:

Bäst är morgonurin då den är mer koncentrerad, lättast tar man en slev som man sticker in under hunden och sedan tömmer i en burk. Har man ett provrör kan man hälla över urinen senare när man slipper stå och jonglera med hundkoppel och annat... Förvara urinprovet i kylen tills det är dags att åka till vetten :).

Det är vanligt att ungtikar får UVI och ibland går det att fixa själv med C-vitamin men jag tycker att det föranleder ett veterinärbesök eftersom det KAN gå upp i njurarna om man är otur.

Se till att hon dricker ordentligt, det svider mindre om urinen är mer utspädd.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 216
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 898
Senast: Twihard
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 494
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • reservdelar till klösträd