Utvecklas i ridningen

U

uni

När jag var liten red jag på ridskola och efter ett uppehåll på många år så har jag börjat rida igen. Jag rider två ggr/v på ridskola och känner verkligen att jag vill lära mig mer. Har dock fått en känsla av att jag nog skulle lära mig mer, bättre om jag red privat för en tränare. Frågan är då om det är bättre att ha medryttarhäst (aldrig haft någon ) eller om man bara ska ta privatlektioner. Jag menar det är ju dyrt redan nu som det är på ridskolan dessutom vill jag lära mig mer om hästar generellt. Har ni tips eller egna erfarenheter? Mitt mål är att bli riktigt duktig på dressyr, hur fungerar det med medryttarhäst tex?
 
Sv: Utvecklas i ridningen

Ett råd är att ta privatlektioner ett tag innan du blir medryttare. Skillnaden mellan ridskola och privathästar är ofta ganska stor. Då är du bättre förberedd om du utvecklat din ridning lite till innan du tar steget till medryttarhäst.
Har själv en medryttare som kom direkt från ridskolan och hon upplevde skillnaden som jättestor, med en häst med mkt mer motor än vad hon var van vid....
Hur det fungerar som medryttare beror ju på hur ägaren ser på att rida dressyr och ev träna...Min medryttare gör båda och det fungerar bra. Enda kravet jag som hästägare har är att tränarens ideer måste överensstämma med min egen träning så att man inte strävar mot olika håll.
Lycka till- var inte rädd för att ta steget till medryttarhäst när du känner att det är dags!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 271
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp