Utväxt på käken?

AnneSofie

Trådstartare
Min häst har en hård "ben-knöl" på underkäken, som står lite utåt lixom... Misstänker att det ev kan vara nån missbildning som tex en felväxt tand eller nåt. I vet-besiktn. står det "ben utskott", men tycker att den har blivi lite större. Nån som har sett nåt liknande? Brukar man göra nåt åt det? Vet. har antagligen inte tyckt det, då hon gått igenom besiktning utan anm. Hon lider inte utav den, hon har inga problem med bettet eller att äta (är fet som en tunna runt magen nu på betet :eek: och har alltid varit lättfödd och i övrigt kärnfrisk)
Är bara lite orolig att hon skall få en spark just på knölen och att det skall bli komplikationer. Har själv aldrig hört om nån häst som haft haft en sånhär knöl, så e lite orolig... :crazy:
Nån som vet?

Ja vi har en pålle i vårat stall med precis en sådan, med största sannolikhet är detta en förbening pga en möjlig sparkskada eller annan fysisk skada på detta ställe.

För att få bort den, krävs operation där den mejslas bort. I detta fall kan inte hästen komma korrekt i lodplan pga av knölen, den tar emot halsen när hästen försöker.

min ena lillplutta fick ett sår under huvudet förra vintern, ett sticksår, OCh efter det fick hon en liten hård bulle under, typ som ett överben.

Det kan vara att skallen är i en växtfas bara...när skallen växer så blir det som knölar på undersidan underkäken...helt normalt...detta sker på unghästar upp till 4 års ålder.En del kan se helt abnorma ut.

Japp! Jag har sett en sån! Min häst har också en :D
Ser ut ungefär som en kindtand som ligger under huden och är placerad ungefär, precis där nosgrimman ska sitta. Rider inte med engelsknosgrimma så det blir inga problem.

Jaha den.
:idea:
Vadå? Jag kan väl inte hålla reda på alla trådar som poppar upp, måste väl arbeta ibland. Låter ofta diskussionen komma igång innan jag hoppar in, det blir lite roligare så o lite vidare vinklingar.
:banana: :banana:
PL

Shit Pommfritt :o :D

Du får väl vara lite snabbare i framtiden :rofl:

Fast i ärlighetens namn så förstod jag nästan det...eftersom du frågade som du gjorde :p

Jaså, så det är det de där knölarna är?! Ja, jag har funderat väldigt länge eftersom knappt hälften av hästarna i flocken (totalt 10 hästar, ca 4 har knölar) har sådana.. Min som är 4 har inget, men de som har är allt mellan 2 och 3 och har haft knölarna i ett halvår ungefär (de kan ha haf dom längre, men min har bara stått där i drygt ett halvår så innan dess vet jag inte).

På min pålla försvann de inte förräns i slutet av förra året, när hon var cirka 5,5 år, men så växte hon en hel del förra året också. Knölarna var verkligen abnorma - folk trodde någon annan häst fått in en rejält spark på henne.

/Lizzie

JollyJumper! Exakt en sån knöl är det! Känns som en tand nästan å eftersom den växt under de år jag haft henne, så misstänkte jag att det kanske är en felväxt tand. Men frågan är ta bort eller inte ta bort. Ska låta ta bort den, men om det inte är ngn fara så kanske den kan få sitta kvar tills ekonomin tillåter en operation.. Som sagt lider hon ju inte av den på ngt sätt.. Skönt att höra att det finns fler hästar som har en sån knöl och att det inte är någon fara...är såååå nojig att min bebis ska ha ngt som kan vara farligt :crazy: :love:

Såg ålders disskutionen, och ja-hon e en 12 årig märr :rofl:

Tack för alla svar!!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 365
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 043
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 758
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18