Uttråkad innekatt

B

Busig

Är orolig att min lilla Ester börjar bli uttråkad som innekatt.

Jag och katten har nyligen bytt lägenhet, från en etta till pojkvännens tvåa. Med andra ord en mycket större lägenhet.
Men nu senaste veckan har hon börjar jama och vara väldigt "jobbig". Söker uppmärksamhet mer än vanligt och verkar angelägen om att vilja komma ut. Och nej hon är inte sotis på husse.

Sen jag skaffade katten har jag blivit lite av en innekattsmatte. Vill egentligen inte ha min katt som utekatt. Men hon verkar ju så gärna vilja komma ut.

Vi funderar på att skaffa en till katt, men då är ju frågan, kommer det bli bättre eller blir det en till uttråkad innekatt? Hur är det för er som haft/har samma problem och om/när ni skaffat en till katt. Har problemen löst sig?
Skall jag skaffa fler leksaker till katten? Hon har redan många leksaker!!! :crazy:
Eller skall vi överväga att låta henne bli en utekatt?

Vi bor på andra våningen och det finns många katter i området.
Bäst hade ju varit om hon hade någon anordning så hon kunde komma upp på balkongen men det är ju inte så enkelt ordnat.

Hur funkar det för er som bor i lägenhet och jobbar och har utekatt? Släpper ni ut katten när ni går till jobbet eller är katten inne?

Hoppas någon kan ge mig lite ljus för jag blir jättedeppad av att katten inte verkar trivas som innekatt. :(

//Jozephin

Sv: Uttråkad innekatt

Jag röstar för en till misse! Din katt kommer att gilla att ha en till kompis.

Om du ska släppa ut, tänk på att du enligt lag är skyldig att hålla din katt under uppsikt.
Jag hade min huskatt ute (bröt mot lagen, ja) när jag bodde i lägenhet. Hon gick tyvärr inte att hålla inne, även om det var planen.
Hon fick inte vara ute när jag jobbade, blir hon skadad eller nått så skulle hon inte behöva vänta tills jag kom hem. Var hon ute nattetid så hämtade jag in henne efter några timmar.
Jag var ganska hård på det, ropade hem henne rätt ofta för att jag skulle ha koll på henne. Hon lärde sig rätt snabbt att hon inte behövde gå in, bara för att jag ropade.
Eftersom ni bor på andra våningen så riskerar ni också att hon blir instängd i trapphuset och kissar där. Med klagande grannar som följd. Har man lärt katten att vara ute, så är det inte så enkelt att lära av den med det om det blir för mycket klagomål.

Hon vandrade tyvärr över regnbågsbron förra våren pga njursvikt (råttgift?) och det blir inga nya utekatter för mig sålänge jag inte bor på en öde ö utan trafik.

En ny katt kan göra susen absolut. Mina 2 har massor av utbyta av varandra, brottas, leker, busar, gosar osv.

Tack för era svar. :bow:
Vi har kattägare till grannar så doms kulle inte klaga men det känns inte bra att släppa ut henne. Så länge jag inte bor på lanet så vill jag inte det om jag inte måste.

Jag har skräcksenariot att få hem en blodig katt som varit i slagsmål. Ännu värre hitta henne efter vägen när jag cyklar till jobbet. :(

Det lutar mot en till katt. Men måste bara övertala husse först med. :crazy: :smirk:
Kan bli lite knepigt men inte omöjligt.

Jag rekommenderar alla att ha två katter, om det inte är en vuxen katt som visat att den vill vara ensam. De allra flesta katter uppskattar en kompis (som ska vara unge när den flyttar in, två vuxna katter kan vara omöjligt att sammanföra).

Min gamle levde upp totalt när han fick en lekkompis, och lilltjejen hade vi aldrig orkat ha ensam.

Hur gammal är hon?

jag har oxå en inne katt på snart 6 månader.. han verkar också sakna en kompis o leka med.. verkarl ite uttråkad o så.. går runt o jamar o söker uppmärksamhet hela tiden.
Så om jag nu skulle köpa en katt till vad tror ni skulle passa bäst?
Alltså en hane på snart 6 månader ..en hane till?

Börja med att kastrera. När pojkarna blir könsmogna börjar de "yla" och blir rastlösa. Sedan spelar det ingen roll vilket kön på kompis det blir i den åldern. Är det äldre katter tror jag det är lite lättare att introducera en ny till en hane i hemmet (som förmodligen älskar att få en liten flickvän) än till en vuxen hona som kan vara något av en *host* primadonna....

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 588
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 323
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Har funderat lite på att eventuellt skaffa katt men vet inte om det är så lämpligt i en lägenhet utan balkong? Trivs katter bra som...
2
Svar
23
· Visningar
3 293
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka