Uttråkad häst - tips omg!!

B

Bubben91

Vad ska man hitta på för något till en häst som troligen är väldigt uttråkad i boxen? Han hittar på allt möjligt; sparkar runt däcket(vi har krubbor som man lägger i däck), sparkar/välter vattenhinken, vränger däcket ut och in (hur han nu lyckas med det...) osv.

Senaste trenden är att äta upp sitt bajs på natten...Har försökt häva detta med jäst,mer grovfoder,loppfrön men inget hjälper. Pratade nyligen med en veterinär och det enda hon kunde komma fram till var att han antagligen är uttråkad, han har ingen brist och vi har liksom testat de flesta "botemedlen" men så här kan han bara inte fortsätta!

Så nu undrar jag, vad ska jag hitta på????!!! :confused:
Funderade på en boll i taket, på väggen eller på marken men det känns inte riktigt som om han skulle uppskatta en sådan...
Godis att slicka på eller att gömma i en boll eller liknande är inte att tänka på, han går upp lätt och för mig är det inte bra lösning.

Vad har ni till era uttråkade hästar?
Någonting de kanske kan pilla med, som de inte tappar intresset för.

Skulle bli jätteglad för hjäpl!:bump:

Sv: Uttråkad häst - tips omg!!

Efter att ha fått ett antal hinkar söndertuggade så hängde jag in en tom pet-flaska i ett balsnöre i boxen. Såg aldrig att hon lekte med den men ett-tu-tre så hade balsnöret gått av och flaska låg på govlet. Så jag antar att hon hade kul med den när jag inte var där.

Fick också ett tips av en tjej att man kunde fylla flaskan med lite hel havre, då skramlar det så käckt. Hon berättade också att denna häst lärde sig skruva av locket och sno havren :D hur han nu lyckade med det.

En liten presenningsbit tror jag också skulle funka. Min biter i och testar allt som ligger på marken...

Hur mycket rider du ?
Hur mycket går hästen i hagen ?
Hur stor är hagen ?
Hur mycket grovfoder ger du ?

*Ridningen tror jag inte problemet ligger i, han rids ganska hårt 6 dagar i veckan.
*Jag står uppstallad så han åker in när de andra åker in vilket tyvärr just nu är vid 7 - de skulle ju lätt kunna vara ute till 8,halv 9...
*Hagen är inget att hurra för. Han går i stortsett bara lera i en litenh hage tillsammans med en annan häst. Inte bra alls men jag kan inte göra någonting åt det.
*Han får 9-10kg grovfoder/dag

Okej .. Ja då ligger inte problemet där.

Synd att det inte är någon vidare hage .. Det gör jätte mycket om dom inte kan gå och strö som dom vill. Men det är lyx om man har stora hagar året om ..

Putput, är det ingen annan som har något bra tips på någon leksak?

Om hagen är liten och lerig så finns ju risken att han känner sig rastlös i kroppen eftersom han inte får röra på sig ordentligt där. Finns det ingen möjlighet till annan hage?

Prova att köpa en borste och häng i ett balsnöre. Brukar vara populärt att leka med.

Du kan:

- Hänga upp lite grangrenar som han kan pilla med
- Sticka in morotsbitar i hål i boxväggen (om du har några
- Lägga ner en morotsbit i vattenhinken så får han pilla lite med att ta upp den.

och lite såna saker :D

köpa ett "äpple" som dom kan slicka på, eller en "boll" som man lägger i mat och när dom puttar på den kommer det ut lite ´mat.

Jag tror inte din häst tycker att h*n rids hårt. En trött häst blir inte uttråkat.
Om du har tid på kvällen kan du ju rida en tur ut.
Rid nya vägar så mycket som möjligt så h*n får uppleva så mycket som möjligt, då får han lite att tänka på i de många timmar h*n står i en tråkig haga eller tråkig box. Låt honom också bus galopera på kvälls turen om h*n tycker det är roligt. Då lär du dig också hur mycket motion h*n tycker är lagom.
Om din häst motionerar och upplever tillräckligt på dagen borde den utnyttja boxen till att vila.

ett vedträ i asp är bra för dom att gnaga på det har jag till min det gillar han=)då har dom lite att göra

Det kan ju vara möjligt att han inte tycker att han rids hårt men han har heller aldrig varit någon arbetsnarkoman om ni förstår vad jag menar. Rider honom varierat, försöker att träna olika muskler varje dag och stimulera honom med olika sorters träning;tömkörning,galopp,klättring, dressyr,hoppning,körning(håller på att köra in),longering. Allting!
Visserligen har han aldrig gått så mycket som han gör nu så konditionen är bättre än den någonsin varit...

Vill helst inte lägga in någonting att gnaga på eftersom jag tror att det kan föda ett behov av att gnaga på någonting i boxen, vilket han inte gör.
Ska testa mig fram lite om vad som kan fungera i boxen.

Jag försöker även att rida honom sent på kvällen för att han inte ska behöva stå inne så länge innan det är kvällsmat.
Hagen kan jag nog tyvärr inte göra ngåonting åt, alla ser ut så nu förutom de som ska användas i sommar och de ska ju sparas...

Men en sån där grej man hänger i taket som dom kan slicka på som smakar gott? Tror du han kan gå upp så mycket av en sån?

HJÄLP mig! Vad heter dom nu då? Happy snack? Nått sånt kanske..

Jag har/hade samma problem med min unghäst,köpte en boll och lade in i boxen,så nu slipper krubban (oftast) vara nedgrävd i bajset nått mer...

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/Picture029.jpg?t=1207639439

Senast ändrad:

Frågan är hur mycket hö han får till kvällen/natten?

Hästar har ett stort tuggbehov och får de för lite hö så börjar de istället greja med vattenhinkar o.dyl. Jag skulle öka kvällsgivan av hö och om möjligt ställa honom på halm så att han alltid har något att plocka med.

Div. "leksaker" har bara en tendens att skapa än fler olater...
Inget som gör hästen lugn och avslappnad i boxen vilket ju är målet.
Hästars tuggbehov tillfredsställs naturligt med att de har hö/halm att tugga och plocka i.

Det är mitt tips.

bra poäng det där med att man vill att de ska vara avslappnade och lugna på natten!

Ja mitt tips är halm eller fri tillgång på hö under natten.

om du är orolig för vikten så kan du ju köpa hö som inte har så mycket energi i sig. eller protein. eller vad det nu är man blir fet av. du kan ju köpa "sämre" hö. om du förstår hur jag menar.

Han får 3,5kg till natten,ibland mer.

Funderar på att lägga in en halmkaka eller liknande men jag vet av erfarenhet sen han stog på halmtidigare att han äter en del och att jag då måste minska allt annat.

Har också blivit lite fundersam över leksakerna,det kändes som de kommer att skapa mer problem senare...(kanske)

Hästar äter ungefär var fjärde timme. Kolla in dem på betet, man kan nästan ställa klockan efter dem...

Sen behöver de tugga i minst 20 minuter innan salivutsöndringen kommit igång så magsyran neutraliseras (och man slipper magproblem). Så minst 2 kg hö vid varje ät-tillfälle behövs.
Så är det mer än 8 timmar från kvällsfodring till morgonmat, så behövs alltså minst 4 kg hö.

Att lägga in en halmkaka låter vettigt. Det är mindre näring i det än i höet, så därför påverkar det inte vikten lika mycket. Eller som någon annan här tipsade om, ett "gammalt" hö med lägre näringsvärden.

Och skulle han ändå bli lite rund om magen så är ju en lösning att motionera honom lite mer.

låter som att han sklle ha överskottsenergi eller nått sånt.. Hur mycket kraftfoder får h*n/ dygn?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka