Sv: Uttal?

Med fonografiska tecken, som i en ordbok.. :p
Närå... jag vet inte.. men är det bukéfaloss eller buckefalos?

Det uttalas "bukéfaloss". Fast det är ganska många som säger "buckefalos" eller "bukäfalos" :D

Som jag har fått höra det så var Bukefalos
Alexander den stores häst och ska uttalas
" Bjusäfalos" på engelska.

Egentligen ska det då också stavas Bucefalos, det var det första jag tänkte på den absolut första gången jag såg den här sidan.

Senast ändrad av en moderator:

Alexander den stores häst är ju buke döpt efter: uttalas Bukéfalloss, med betoningen på e:et.
Men sajten heter Bukeh-falos, med betoning på a:et, tycker jag. Så man kan säga buke och inte buké.

haha fattar ni? :D

Liknande trådar

Bukefalos Bukefalos låg nere för mig imorse. Nu är den uppe igen men "anslutningen är inte säker" står det. Hade problem med att logga in - sidan... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 066
Senast: Gabby_Ossi
·
Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: Krålus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I ett uttalande på Facebook kommenterar Charlotte Dujardin hennes avstängning från tävlingar, träningsevenemang eller andra aktiviteter...
Svar
0
· Visningar
100
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka