Utställningsskryt med bilder...

Sassy

Trådstartare
I helgen hade vi en grym utställning. På lördagen blev Hanoo äntligen EP, och dessutom BIS-Veteran. Maja tog sitt andra CACE och skötte sig utmärkt. Idag fick Hanoo sitt HP, blev nominerad (14-åriga gubbskrället :love: ) och en till BIS-Veteran. Han fick faktisk en röst i panel också, vilket jag inte trodde med tanke på att vi hade en konkurrent som brukar sopa mattan men motståndet. Maja tog återigen ett CACE på vägen till EC, var en söt och charmig liten fröken, och äntligen har hon utvecklats såpass att domarna tycker hon är med i leken "på riktigt". Domare var Glenn Sjöbom och Jaana Jyrkinen. (I veteranklassen Ewa Weilland Schilla och Glenn Sjöbom).
Det var extra kul att det var Glenn som fick ge det sista certet, eftersom han tycker om Hanoo riktigt mycket. (Dagens kommentar på bedömningssedeln: "Underbar!!!")

Hanoo är såpass rutinerad att han vet när han har vunnit, och idag har han bara suttit i sin bur och spunnit och håvat in komplimangerna. Han har aldrig varit på ett flörtigare utställningshumör! (Och matte är extra glad för att lilla högljutt svärande Maja också velat hälsa på publiken idag)

Hanoo hjälper matte riva buren:
IMG_0878.jpg

IMG_0697.jpg

Sv: Utställningsskryt med bilder...

Väntade på att du skulle berätta här också :D

Jättegrattis till fina resultat! Hanoo är en riktig pudding :love:

Är det Hanoo eller Maja som gråter glädjetårar på nedersta bilden?

Hanoos ögon är det som krånglar. (Majas är dubbelt så stora, guldfisklooken...) Han är lite trång i tårkanalerna, inte så att det är stopp men när ögonen vätskar lite mer (tex i dragiga ishallar...) svämmar det över.

Abbie och Yoga har också problem med ögonen. Men det håller bara i sig 1-3 dgr/gång så jag hinner aldrig in till veterinären. Ska prata med dom igen, förut hade jag en stående akuttid, dvs det stod med i journalen att jag skulle komma in utan att beställa tid eller ringa först. Men jag vill kolla så jag har kvar den.

later som en toppenhelg!! jag vfll ocksa stalla nuuu! staller na sta gang om drygt en manad.
stort grattis till framgangarna!

surfar pa tvn med tvdosan, har inga prickar pa mfna bokstaver;)

Åh, verkligen KANONGRATTIS!!! :banana: Härligt med både EP och dubbel-BIS, och två cert till EC! Kan inte ens tänka mig hur underbart det måste vara! Har inte Hanoo chans på typ DSM eller så snart?

/Erica

"Tyvärr" räknas inte veteranklassen till DSM, annars hade det varit på god väg nu... Med lite tur och fler anmälda katter i höst har ha en god chans på Årets Katt-listan däremot. Segern brukar hänga på hur många katter man slagit och eftersom vi inte tar oss till de allra största utställningarna är det inte aktuellt, men en placering vore kul!

Maja ska ju få kull nu och sedan blir det Danmark, Norge och ett par svenska utställningar innan hon blir EC. Kanske om ett år! :banana:

Reykur- Du ska inte till Karlstad? Dit ska vi (söndagen bara).

MissFideli- Det låter mer som Majas "problem". Hon har ett par gånger varit lite "knipig" i ögat, det går över på ett par dagar och vet har inte hittat felet. Hanoos ögon slutar tåra så fort han kommer från draget (när han sitter i utställningsburen är det inga bekymmer, men när man har honom ute mycket som i panelen kommer det tillbaks).

Typiskt nog hittar jag inte kamerasladden, jag hade ju tagit bilder på Maja också... Hon brukar som sagt ligga i sin åkpåse och bara kika ut på folk som en liten snigel. Nu var hon framme vid dörren och tjatade om uppmärksamhet och ville blir klappad mot slutet av dagen :) Det känns som att tyllet hon fått framför buren ger den lilla extra tryggheten därinne. Slipper hon bli störd hela tiden taggar hon ner. (Dessutom har jag satt "Se, men inte röra"-skyltar mitt på buren. Fascinerande att det ändå finns folk som skiter i det...)

Nu har jag hittat kamerasladden...

Maja hade uppenbarligen inte tröttnat för mycket på utställning, eftersom hon direkt när vi kom hem la sig i "utställningskorgen" för att sova: (tyvärr utan blixt...)

070514004.jpg

EP, BIS, CACE, HP.... För en utomstående låter dina katter som bokstavsbarn men det är väl ungefär det intrycket man fått av dem innan också;) ;)

Grattis!:bow:

EP (EuropaPremier) är den högsta titeln man kan ta som kastrat, har har vunnit en himla massa klasser i flera olika länder för att komma dit.

BIS (Best in Show) är att man blir bäst på utställningen i sin kategori, dvs mot andra korthårsraser. Så Hanoo blev alltså Bästa veteran i sin kategori.

CACE är ett certifikat, certifikat får man om man vinner sin klass och har tillräckligt höga poäng för att få certet. CACE är ett av certen man måste ta för att kunna bli EC, dvs EuropaChampion för fertila katter. Samma som EP är för kastrater.

HP (Hederspris) får man istället för cert när man är EP/EC eftersom man då har kommit så långt man kan och inte kan få fler cert. Då får man HP istället.

En kort förklaring om nån undrar.

Fattar inte hur ni kan hålla reda på det där. Kattmänniskor får nog bättre hjärna:cool:

Nej inget karlstad tyvärr, Uppsala, Järva, Topcat och Timrå blir det för oss i sommar/höst. Sedan måste jag ta mig till Norge, gärna innan oktober hur jag nu ska få det att funka :crazy:

Fattar inte hur ni kan hålla reda på det där. Kattmänniskor får nog bättre hjärna:cool:

Djurmänniskor överlag är ju lite skönt nördiga. Stamtavlor, tävlingsresultat och tävlingklasser sitter bättre än namnen på den egna släkten. :D

Liknande trådar

Övr. Katt ...borde inte tillåtas ställa ut. När vi kom till utställningen imorse var det katastrof. Första gången för Maja, hon var vettskrämd av...
Svar
6
· Visningar
835
Senast: Haukur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur