utställningsfrågor(appaloosa)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
M

misterhultspyret

hej
undrar vad som krävs för att en appaloosa hingst ska bli godkänd?
mvh

Sv: utställningsfrågor(appaloosa)

Hej Igen
Det gäller samma som för alla andra svenskägda hingstar.
Det står såhär hos SH:
Hingstar

Enligt SJVFS 1994:82 med tillägg 1996:166 skall en hingst vara avelsvärderad i Sverige för att få användas i avel med andra ston än hingstägarens egna. Avelsvärdering skall grundas på härstamningsvärdering, individprövning samt i förekommande fall avkommeprövning.

En hingst godkännas enbart på meriter. Alla hingstar ska genom en veterinär besiktning.

ApHC Sverige har inte en egen avelsvärdering,men har lämnat in rasbeskrivning från ApHC, som man då ska följa. Inget märkvärdigt alltså. Du kan ju köra till Grevagården i Mars - tror jag att det är - och själv se vad och hur.
Suzette

hej på dig igen!
så då ska man först visa hästen för hand i skritt och trav och sedan görs det något ridprov? är det några krav på färgen? mankhöjd? mvh

Vi får titta i regelboken igen för att hitta svaret.
Du vet att du kan läsa på www.appaloosa.com?

Der finns många svar.

Färg finns det inga krav på. En appaloosa är ju om den har 2 appaloosa reggade föräldrar, en appaloosa oavsett hur den ser ut, utan kännetecken får den ett N fremför sitt nummer.
Har den enbart en appaloosaföräldra, då är det en annan sak, då ska den ha sina kännetecken eller åtminstone 2 av dem. Antingen mottled skin eller färg och antingen randiga hovar eller sclera. Detta har ju inte med avelsvärderingen att göra, men med registreringen hos ApHC.
Finns inte rätta kännetecken då kan den inte registreras och alltså inte tävlas som appaloosa.

Nå, vi får se om jag hittar regelboken sedan

Ha det bra

Suzette

hade glömt att skriva "kan" framför godkännas på meriter!!.

S

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka