Utställningsfin

Sv: Utställningsfin

Tyvärr så är det ganska få sk salonger som verkligen kan utställningstrimma hundar. (Eller ens rycka öht :crazy:) Möjligtvis att dom kan en eller ett par raser.

Exakt!!!

TS: Kolla upp att den du lämnar hunden till, verkligen kan trimma en border korrekt, innan du lämnar in den för trimning..

Det största problemet med hundsalonger är att de trimmar på kroppen, för att sedan klippa huvud, benhår, svansar... Ja allt som är kvar.
Vet skräckexempel där folk har lämnat in sin schnauzer på salong och uttryckligen sagt att de vill ha den utställningstrimmad men fått hem hen hund som är klippt både här och där=åkte ut på en trea pga trimmningen. Sånt är inte roligt och det är synd att de på hundtrimmet inte sa att de inte kunde utställningstrimma en schnauzer istället för att förstöra den. Blir dyrt för ägaren och ger inte speciellt bra rykte i schnauzerkretsar...

Detta kan jag intyga även på andra raser. Lämnade inte min engelska cocker för utställningstrim och hörde med salongen om det var något det klarar av och kan. "Oh ja, inga problem". Fick tillbaka en hund som var RAKAD(!) på ryggen och huvud. Pälsen var förstörd och det var bara att lägga alla framtida planer på championat på hyllan då det är extremt svårt att få tillbaka nåt så när samma struktur och rakhet i pälsen igen :banghead:

Men jösses, vilken tabbe :(
Kunde dom förklara varför dom rakat? Inte en amrisarna raka man väl, om dom nu trodde det var en sådan av någon anledning? O_o

Kl

Minsann, min gamla tråd! :D

Någon utställning blev det aldrig pga mitt ointresse. Duktig trimmade hittade jag genom rasklubben i Skåne. Efter flytt till stockholm 2009 har jag lämnat in henne först till en uppfödare här och sedan till hunddagis vilket också blev helt ok. Det enda de klippte var lite i rumpan och det hade jag absolut inga problem med.

Att vardagstrimma en border terrier är ju superenkelt men min avskyr att bli trimmad så det blir enklare att lämna in henne. Men det allra värsta brukar jag ta själv.

Men jösses, vilken tabbe :(
Kunde dom förklara varför dom rakat? Inte en amrisarna raka man väl, om dom nu trodde det var en sådan av någon anledning? O_o

Nej absolut ingen klippning eller rakning av en amrisrygg. Då förstör man hela pälsen. Ryggen kammar man bara ut ullpäls från, inget annat.

Jag har dvärgschnauzer men utställningstrimmar inte själv. Känner mig inte tillräckligt duktig än. Dock så vardagstrimmar jag samt håller efter pälsen så det brukar inte vara så mycket för min trimmare att göra utan mer ägna sig åt detaljerna. Är uppfödaren som fixar inför utställning.

Ta kontakt med din uppfödare, är inte de intresserade så vet de säkert någon som kan rasen som kan hjälpa dig!

Men herregud vad pratar hon om tänkte jag när jag läste detta :D Sen fick jag se att tråden var gammal :)

Nu är korven skitduktig på trim :bow:

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 622
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka