Utställningsfin

R

Raderad medlem 19815

Ni som ställer ut trimraser, trimmar ni själv? Vem gör det annars? Vill börja ställa ut min borderterrier men vågar inte trimma själv. Jag vet inte alls hur en korrekt trimning ser ut, vad man ska försöka framhäva och dölja etc. Jag känner inte för att ringa hennes uppfödare för de verkar inte alls intresserade. Hur gör ni?

Sv: Utställningsfin

Jag har dvärgschnauzer men utställningstrimmar inte själv. Känner mig inte tillräckligt duktig än. Dock så vardagstrimmar jag samt håller efter pälsen så det brukar inte vara så mycket för min trimmare att göra utan mer ägna sig åt detaljerna. Är uppfödaren som fixar inför utställning.

Ta kontakt med din uppfödare, är inte de intresserade så vet de säkert någon som kan rasen som kan hjälpa dig!

Tack! Jag tänkte lite på att höra av mig till någon annan uppfödare men tänkte att varför skulle någon annan uppfödare hjälpa mig. De vill ju ha fram sina egna hundar...Hör kanske av mig till mina uppfödare ändå.

Men kan du inte ta hunden till en typ hundsalong (eller vad de heter) en som badar, klipper och trimmar hundar? De kan visa hur du vardagstrimmar och de kan hjälpa dig med utställningstrimmning med. Vist, det kostar ju en slant men sedan kanske du kan sköta utställningsfrillan själv så det kan det nog vara värt. :banana:

jag trimmar helt själv. men det är inte så svårt på min ras. ;)

en borderterrier vet jag dock inte hur den skall trimmas. finns det ingen forum för dem där du kan fråga??

Jo, det finns det kanske. Men det är väl rätt lätt att göra fel om man gör det själv! Inte så lyckat om man ska på utställning två veckor senare...

Men kan du inte ta hunden till en typ hundsalong (eller vad de heter) en som badar, klipper och trimmar hundar? De kan visa hur du vardagstrimmar och de kan hjälpa dig med utställningstrimmning med. Vist, det kostar ju en slant men sedan kanske du kan sköta utställningsfrillan själv så det kan det nog vara värt. :banana:

Tyvärr så är det ganska få sk salonger som verkligen kan utställningstrimma hundar. (Eller ens rycka öht :crazy:) Möjligtvis att dom kan en eller ett par raser.

Finns i stort sett inte en enda hundsalong som kan utställningstrimma en hund. Möjligtvis vardagstrimma (om ens det). Det bästa är att vända sig till en uppdödare av sin ras för att få hjälp.

Till TS: Fixar inte rasklubben med trimkurser?

Där ser man, jag trodde att de kunde sina saker :bump: Jag menar de måste väl klara sånt, trodde jag.

Ser att du är i från skåne..
De finns ett trim mellan lund staffanstorp dom är skit bra och kan i stort sätt alla raser och dom vet vad dom sysslar med.
Dom finns nog på Eniro.

Tyvärr så är det ganska få sk salonger som verkligen kan utställningstrimma hundar. (Eller ens rycka öht :crazy:) Möjligtvis att dom kan en eller ett par raser.

Ni måste verkligen ha ett dåligt utbud om ni inte har hundfriseringar som klarar av en så enkel sak som att strippa ner en hund...

Angående att utställningstrimma, för att göra iordning en hund för utställning behöver man inte bara veta hur hunden ska trimmas utan man måste också kunna titta på hunden och se dess förtjänster och nackdelarna, för att sedan kunna lyfta fram det positiva och dölja det negativa. Detta kräver att man är väl påläst på rasens rasstandard, och att man har lagt ner åtskilliga timmar vid utställningsringen för att studera olika exemplar. De flesta hundfrisörer kan vardagstrimma alla raser men det tar lång tid att bli riktigt duktig på en ras.

Borderterriern är ju en ganska enkel ras att trimma eftersom den ska ha en kort päls över hela kroppen, det finns ingen päls att "trolla" med förutom i huvudet. Men ta en lite svårare hund som en Dvärgschnauzer jag kan trimma kroppen bra och följa rätt linjer, trimma huvud och öron, trimma svansen, raka kinder och bröst klippa fram små tassar, klippa så att hunden står på tårna, klippa benhår och behäng på magen, klippa ögonbrynen, efilera övergångar. Jag kan få en lurvboll att se ut som en schnauzer men jag vet inte hur jag ska göra för att få fram bra vinklar, för att förbättra huvudet och så vidare.

Det finns en anledning att hundfriseringarna överlag bara vardagsfriserar, och att de som är utställningsintresserade lär sig pälsvården själv.

Jadu ska jag vara ärlig så har jag aldrig sett en hund som är salongstrimmad. Det verkar vara standard bland salonger att "trimmning" involverar en klippmaskin :crazy: Men sen har jag inte direkt anträngt mig för att undersöka utbudet av salonger i och med att min kära mor trimmar mycket bra själv.

En borderterrier som bara är hemma behöver generellt bara trimmas två gånger per år. Men om du ska ställa ut den behöver den trimmas oftare. Om den inte är trimmad skulle jag rekomendera en nedstrippning snarast, för att sedan låta pälsen vara i 2,5-3 månader, och sedan trimma den igen då. Eftersom den inte varit trimmad innan kommer den troligen att bli lite naken på vissa ställen. Huvudet ska bara plockas ur enligt standarden en borderterrier ska ha ett utterhuvud.

Sedan kan man trimma den igen om då ca 3 månader, då kommer pälsen under vara mycket finare! En borderterrier ska inte trimmas precis innan utställning utan gärna mer än en månad innan detta för att det ska hinna växa ut en ny sträv päls.

Eventuellt kommer din hund inte behöva trimmas igen så snart, utan bara putsas till lite, det är individuellt. Jag bor som sagt i malmö och kan hjälpa dig om du vill, men vill du ställa ut i vår rekomenderar jag den första trimningen nu för din hund kommer tyvärr inte vara så snygg efter den! Det ultimata för en utställninghund är att bugga upp en rullande päls så att man hela tiden har ny sträv päls på utväxt!

Jag har hört att det är så på en del ställen, och det är sorgligt... Här där jag bor får jag uppfattningen att de verkligen trimmar hundarna, så det är ju bra!

På utbildningen jag går (snart färdigutbildad hundfrisör) får vi lära oss att trimma, och att det är viktigt att man verkligen gör det. Sen kan det hända att en hund har väldigt dålig sträv päls som gör det smärtsamt för hunden att trimmas, vissa hundar blir överdrivet nakna varja gång, och de hundarna klipps men inte utan att ha diskuterat det med hundägaren förståss!

Vad är det för ras du har? *nyfiken*

Underlinjen och benhår på en dvärgschnauzer ska trimmas först. Därefter kan man jämna till linjerna med en sax om man tycker att det behövs, men det brukar inte vara många hårstrån man behöver klippa bort.

Det största problemet med hundsalonger är att de trimmar på kroppen, för att sedan klippa huvud, benhår, svansar... Ja allt som är kvar.
Vet skräckexempel där folk har lämnat in sin schnauzer på salong och uttryckligen sagt att de vill ha den utställningstrimmad men fått hem hen hund som är klippt både här och där=åkte ut på en trea pga trimmningen. Sånt är inte roligt och det är synd att de på hundtrimmet inte sa att de inte kunde utställningstrimma en schnauzer istället för att förstöra den. Blir dyrt för ägaren och ger inte speciellt bra rykte i schnauzerkretsar...

Det är nog välidgt olika. Var på kurs hos en som fött upp och trimmat dvärgar i över 20 år, hon trimmade kroppen först, sedan svansen, sedan det som trimmas i huvudet. Därefter klippte hon med maskin, kinderna, bröstet, baken, biceps. Sedan klippte hon rent tassarna, klippte bakbenen, behänget på magen ska följa samma linje som behänget på främre delen av bakbenet, och klipps alltså samtidigt. Sist gjorde hon iordning huvudet.Givetvis ska hunden vara trimmad först så att man ser var linjerna går.

Hur mycket man trimmar på benen beror ju på hundens pälskvalité, en peppar och salt trimmas långt ner på benen och man kan plocka ur benhåret snyggt, men en svart med bra strävhårsanlag har oft inte särskilt mycket benhår och då vill man inte gärna plocka ur det.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 622
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka