Utställningar och premeringar 2008

Molin

Trådstartare
Tjenare!

Ok, hittar bara gamla trådar om detta ämnet och alla håller till på avel så därför slänger jag in denna här med, moderatorn får flytta den om den ligger fel. :)

Ok, vilka ska iväg i sommar? Vart kommer det hålla hus någonstans. Jag har tänkt mej åka till en premering i sommar efter att mitt sto fölat. Men jag hittar verkligen ingen information om vart och när allt händer, kommer det ut senare kanske?

Jag har en vbltravare som jag vill visa upp, så jag behöver hålla till på en station som visar alla raser. Jag prata med någon på Svenska Hästavelsförbundet i somras om detta och hon sa att man ska maila sin närliggande station och se om man får komma dit med sin häst ( i detta fall min vbltravare) det var inga problem men man skulle maila och se efter iaf.

Man får inga poäng eftersom travaren bedöms på annat vis men extriört (Stavning?) får man.

En till fråga, man får inte visa upp sto med föl om jag fattat rätt på en sommarpremering? Eller?
Annars får föl hållas vid sidan helt enkelt.

Hur går en sådan här till, vad ska man tänka på, har aldrig varit på en och detta är allt nytt för mig.
Jag kommer inte visa upp mitt sto för jag gillar inte att synas direkt.
Men min kompis ställer upp, skönt det.

Så hjälp, och ni andra. Ska ni iväg på något så skriv in :bump:

Senast ändrad:
Sv: Utställningar och premeringar 2008

Haha ok.. Det har alltså inte kommit ut om vart allt händer ännu eller?

Nä schemat verkar inte vara lagt.

Men än så länge så blir det Rockelstad i april och Kvinnersta i maj.

I juni blir det inget åkande dels för att min gamla ska föla och dels för att den yngre då åker tillbaka till westerntränaren en månad.

Jag som har bägge kön på hästar startar redan den 24 feb med att visa hingstarna på hingstutställningen i Riala.
Sen kommer jag visa några hästar på Vätö i juni, Ljusterö i Juli samt föl o ungponny på deras utställning i okt på Ljusterö. OM mitt cobstos 3 åriga dotter visas med lägst 38p innan anmälningstiden för premieringen går ut så ska vi höja henne till A i sommar:banana: Annars så får vi vänta tills nästa år istället. Likaså med vårt ena sekt B sto som behöver en 20p till.

Ljusterö kommer vi till också, såklart! (Juli och med alla tre i okt beroende på tillgång till bil, tror Volvon har ett och annat att säga om tre connemaror i släpet :rofl: )

OKey kul och se att det är fler som ska ut.

Men hur går sådant här till? Vad ska man tänka på? Jag vet faktiskt ingenting om detta :P

OKey kul och se att det är fler som ska ut.

Men hur går sådant här till? Vad ska man tänka på? Jag vet faktiskt ingenting om detta :P

Har faktiskt ingen aning hur det går till med varmblods premieringar. Vi som håller på med ponnisar ser sällan sånt. Det finns en stor fördel med ponny vs varmblodshästar. Vi har alla delar av en kaka. VÅra djur går att rida, tävla, köra och ställa ut flera gånger om året.;)

Mer ponnisar åt folket :banana:

Mja vi kommer åka till en vanlig sommarpremering tillåtet för alla raser, så kommer dom kolla extriört men inga poäng eftersom hon är vbltravare som sagt.

Så bara det är en station för "alla raser" så, vet ni någon sådan station? Lr vad man kallar dom :angel:

På connemaraponny.org så finns det en beskrivning av hur utställning går till (premiering iaf för ponny är nästan exakt precis likadant fast man behöver inte stanna kvar hela dagen...) Gå in under Evenemang och Resultat och kika nästa längst ner på sidan.

gå in på SHs hemsida så hittar du sommarens premieringstillfällen. Det kan vara möjligt att datum inte har kommit upp ännu. www.svehast.se/sh
dessa är öppna för det flesta raser, dock har halvbloden egna premieringar då ASVH inte är med i SH längre.

Jag har sett kallblod på sommarpremieringarna men aldrig en varmblodig travare, men det betyder ju inte att det inte går;)

Haha, nej jag vet. Och jag tycker det skulle vara skojj faktiskt. Jag har inte "övat" henne med att springa snyggt bredvid mej så sådant får ju tas, men lite övning blir det säkert inför det :angel:

Jag har aldrig varit på en sån här så det är även kul för mej att se andra liksom.

Alltså vart på deras sida? Jag har varit in väldigt mycket på www.svehast.se/sh det var även där jag prata med någon om att vbltravare får komma men att man ska höra av sig om det som sagt.

Lil-sis, ska kolla det. Vi har en gammal gammal Connemaravallack hemma, går sådana och visa? :crazy: :o

Min foderhäst som ska föla nu i slutet av Mars ska visas i sommar/höst. Hon ska stamboksföras även fölet ska visas samtidig.
Vet ej hur visningen går till eller var den är så det får ägaren sköta.

OKey, men du ska iväg på utställning?

Utställning och premering är väl inte samma lr? :confused:
För jag vart tippsad av någon att passa på och visa upp fölet när jag visar stoet eftersom fölet är korsning. Men sen var det någon som sa
att fölen ska hållas från plan.. Blir snurrig ju.

Utställning får väl inte jag åka på som jag fattat, med min vbltravare, men sommarpremering får jag.. Lr får jag åka på bägge??
Usch pinsamma frågor

Jag ska till tvvåker på sommarpremigering å stamboksföra ett ardenner sto å ett nordsvenskt sto. Båda med föl vid sidan förhopppningsvis :banana:

Jag har för mig att man kan stamboksförs sitt sto om hon är visad men de ska väl uppnå en viss poäng...
Jag har noll koll på detta med visningar, premieringar osv...
Hoppas någon kan svara som verkligen är insatt i de..

Okey då förstår jag :)

Mja min flicka är inte visad, är ju en vbltravare :angel: Men jag ska åka i sommar bara jag hittar en plats öppet för alla raser. Så nära som möjligt då jag inte vill transportera fölet hur långt som helst, hon ska ha runt 22 Juni som jag nog tagit upp tusen ggr :o

Hon kommer heller inte få poäng bara extriört utlåtande så då blir det ingen stambokföring där isåfall.

Men detta med och visa föl vid sidan, får man det alltså? Då lär en springa med den med lr vadå :confused:

(Jag vet, jätte dumma frågor) Förlåt!

Inom halvblodsaveln ordnas fölbedömningar och vid dessa kan man även stamboksföra sitt sto om hon inte är det tidigare och är berättigad till det.

Jag hoppas kunna visa årets föl vid fölmönstringen på Stjärnborg 17 augusti. Men det blir ingen stamboksföring för mitt sto har vita papper medan avkomman får gröna.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 862
Senast: Ninnurur
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
965
Senast: Rumpnissen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 268
Senast: Görel
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka