utställning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lantlolla
  • Startdatum Startdatum
L

Lantlolla

Hejsan.
Ingen aning om vad jag skall göra av denna tråden så moderator får flytta den om ni tycker den ligger fel!

Jag skulle vilja ha MASSOR utav info om utställningar.
Nämligen så att jag köpt mig en shettishingst som skall börja ställas ut till våren, samtidigt som min vänninas shettis också skall ställas ut (ev även hennes angloarab).

Så det vi vill veta är så klart allt.
Regler?
Vägar man skall springa?
Vaccinationer?
Kostnader?

Och massa annat om ni kommer på!!
Hoppas på hjälp!:D

Sv: utställning

Svarar främst för Shetlandsponnyerna då jag är lite osäker på angloaraben...

Regler? Ponnyn skall vara vacc & hanterad så en bra bedömning kan ges. Kom ihåg att ponnyn bedöms för dagen.

Vägar man skall springa? När man kommer in i ringen går man efter nummer ordning tills domaren kallar upp en. Ställer sig med öppen sida mot domaren och väntar tills dom berättar att du kan gå medel linjen i skritt först och sedan trav. Efter detta blir det uppställning ännu en gång framför domaren, tills dom tackar för sig.

Vaccinationer? Ponnyn ska vara full vacc och innan man lastar ur ska hästägar försäkran skrivas på, oftast i sekriatet.

Kostnader? Det är olika; Premering 350:- Vanlig utställning 150:- men då ska man även vara medlem i föreningen annars är det 250:-

Det är riktigt roligt att ställa sin/sina ponnyer och själv har jag gjort det i många år... Egna och andras! Det finns så många regler för dom olika raserna, hur dom ska frisseras, vilket träns som helst ska användas. Bästa är att kolla upp det med resp. rasförening.

Lycka till!! //MW

Ponny-utställningar

En rättelse från ovanstående inlägg: Det finns INGA krav på vaccinationer för att visa shetlandsponnyer på utställning!
Utställningar arrangerade av shetlandssällskapet och dess regionalföreningar brukar kosta 200 kr/ponny för medlemmar.
När man visar på utställning brukar man oftast ställa upp hästen framför domaren, på medellinjen. Sen visar man i skritt och trav, också detta på medellinjen. (kom ihåg att alltid vända åt höger!)

ställ gärna mer konkreta frågor!

Hejsan.
Behöver man inte vaccinera för shettis?
Hur är det med araber då ngn som vet?

Har kommit på en annan fråga, vad är den äldsta åldern på en häst att ställa ut?
Skall fundera vidare på fler!
Tack för hjälpen!!

knapplånar mig själv lite.
Har kollat runt för fullt igår (några timmar) o de stod inte på ngn utav deras sidor att man behövde vaccinera.

Däremot så undrar jag lite vad den här hästägarförsäkran innebär?

Tacksam för svar!!

Hästägarförsäkran är att du som skriver under intygar att hästen är frisk och fri från smittsam sjukdom och attt den inte vistats i ett stall där smittsam sjukdom förekommit de tre (?) senaste veckorna.(tror det var tre veckor.. men det står på själva lappen "hästägarförsäkran" som du får).

okej!
Tack! Det va ett bra svar!
Vad är de annars för regler då?
Har läst att hingstar från 2 år o uppåt måste visas i träns o av förare som är minst 16 år.

Mer? i själva ringen då alltså!

Ett tips är att kolla in hur domaren vill attt de som är före dig i klassen springer och ställer upp. Har man möjlighet att kika lite före så blir det mkt enklare, varje domare har sin individuella ordning. (Fick detta tips av en domare som önskade att alla gjorde så så skulle han slippa att upprepa sig varenda gång det kom in en ny grupp i ridhuset;))

Andra tips;
Att du går på hästen vänstra sida mellan hästen och ridhusväggen/stacketet, alltså i höger varv.
Träna mkt före så att hästen följer dig väl med och utan pisk, har hästen problem att följa dig ta hjälp av en kompis som springer efter som piskförare.
Har du en piskförare på visningen (och annars), så tänk på att denne måste vara minst lika kunnig som du då det är den personen som mer el mindre styr hästen och du som förare av hästen bara anger springriktningen.

Det där med dommaren var riktigt smart!
Hittade på www.gotlandsruss.se en utställningsskola. Den va med riktigt bra!

Men fortf finns det ingen maxålder på hästarna när man ställer ut?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 444
Senast: Görel
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 054
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 176
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat