utställning

S

sucka

är det någon som ska ställa ut sin katt 7-8 oktober på Birkas uställning, Solvalla?

Sv: utställning

jag har anmält mina två, men inte fått nån bekräftelse än.. har du fått det?

Jag ska dit med min klenis. ;) Kul med lite Bukefolk! Vad har ni för katter? Här är min, RAG n03 (brun bicolor), hane i klass 9. Har inte fått någon bekräftelse men det kommer nog inte ännu på ett tag, det är nog för tidigt. Ca 1-2 veckor i förväg.

cirrus137.jpg

/Erica

Va kul
Jag ska inte ställa ut, men jag ska nog gå och kolla.
Jag har aldrig ställt ut, så jag vill se hur det går till innan.

Är det mycket jobb innan utsällningen?
Vad behöver man ha med sig?

Nej, jag funderade också på det, men jag har inte fått någon bekräftelse. Det var ju bra att jag inte var den enda.:)

Jag ska dit på lördagen med vår kastrat, norsk skogkatt och vår kattunge, drygt 5 månader nu (undra om det blir ungkatt för honom då?) Uppfödaren fyllde i papprena:o

IMG_1395.jpg

c_ligger.jpg

Hoppas så mycket att vi, åtminstone med en av katterna, får vara i Raymonds grupp.:love:

Då ska jag gå och kika på era katter!:banana:

Mamma håller på att sy skynke. Vi får se hur det slutar:D

Ja, haha, jag vet faktiskt inte heller riktigt vad vi ska ha med oss!:o

Hoppas så mycket att vi, åtminstone med en av katterna, får vara i Raymonds grupp.:love:

Nääää, för det är JAG som ska få Raymond som domare, sådeså! :mad: :love: Han har visserligen redan dömt Cirrus en gång men det var länge sen, och han är ju så himla trevlig! I övrigt har jag nog inga åsikter om domare, förutom att jag inte vill ha Marie Westerlund som också redan dömt honom och som inte har något gott öga till mina katter. :angel: Tycker alltid att hon får döma ragdolls så jag är rädd att det blir så. Det var så tråkigt, för de har bytt in henne i efterhand. Nu är det bara att hålla tummarna att man får en annan domare.

I övrigt ska det bli kul att se dina fina katter, ska hålla utkik efter dem! Är ju hemligt förälskad i skogisar. :love:

Vad man ska ta med... Ja, katterna, stamtavla, bekräftelse, burskynke, kattlåda, sand, spade, mat och vatten, alcogel, stol att sitta på. Det var väl det viktigaste. ;)

/Erica

Är det inte fler än en domare som dömer ragdolls på utställningen? Håller tummarna för er skull att ni slipper henne!!

Raymond var så härlig när vi ställde ut Crocker som unge, han skrev i protkollet "I love you" med ett hjärta i stället för "love":love: Sen dess är jag frälst!

Hur ser man vilka som är dina katter då?;)

Det beror på hur klubben väljer att göra, det är ju oftast inte så många ragdolls med och då kan en domare döma alla ragdolls och kanske några katter till (skogisar eller birmor t.ex). Med resultatet att det förstås inte blir särskilt många ragdolls i panelen heller... Men det är ganska skönt när man har två katter med sig, då slipper man oroa sig för att de ska upp samtidigt. Fast vissa arrangörer delar upp så olika domare dömer ragdolls i olika färger. Kollade nu och när jag ställde ut på Birka sist så hade de olika domare, så vi kan ju hoppas att Raymond dömer både dina skogisar och min Cirrus. ;)

Jag tar bara med mig en av mina katter, S*Chaver's Zohar Chaim heter han, brun bicolor. Syns på bild högre upp i tråden. :D Och jag är blond och har glasögon. Finns bild på mig på min hemsida i profilen förresten, kom gärna och hälsa. :)

/Erica

Har ni som anmält er till Birkas utställning fått era bekräftelser nu då?

Nej, ingen bekräftelse ännu... Borde ju komma under veckan som kommer. Men alla som inte kommit med ska enligt uppgift ha blivit informerade om det, så har du inte fått något sånt meddelande har du nog kommit med! ;-) Vad är det för katter du har?

/Erica

Japp, jag har fått min.
Jag fick inte min Raymond:cry: Han verkade inte ens döma skogkatter den här gången? Crocker kom i grupp 4 och Aslan i grupp 6.

Vilka grupper hamnade ni i?

Nu har mina bekräftelser också kommit! Ska bli sååå roligt!

sucka, ragdollen bedöms inte i grupp utan varje färg för sig. Dvs alla blå colorpoints mot varandra, alla blå mitted mot varandra, alla blåtabbymitted, alla bruna colorpoints osv. Så min hane tävlar alltså endast mot andra fertila bruna bicolors.

Hos skogkatterna så delas ju färgerna in i grupper istället och så tävlar man inom gruppen. Dina katter "hamnade" ju alltså inte i grupp 4 och 6, utan de kommer alltså ALLTID vara i grupp 4 (brun och blå agouti med vitt) respektive grupp 6 (röd, creme och sköldpadd med vitt). Vet inte om du visste det men jag tolkar ditt inlägg som att du inte gör det? :o Här finns FIFes färgindelning iaf:
http://www.skogkattslingan.com/svenska/fifefarger.htm

Alltså är det också betydligt lättare för en ragdoll att få cert än för en skogkatt. En ragdoll tävlar endast mot katter i exakt samma färg och teckning, medan skogkatten tävlar mot alla katter i gruppen. Dessutom finns det ju så många fler skogkatter så det blir ju svårare bara därför.

Och nej, Raymond ska tydligen bara döma kategori I, Maine coon, ragdoll, birmor och huskatter på lördagen. Och på söndagen bara ragdoll och birmor - och en american curl! :) Ska bli kul att se!

/Erica

Senast ändrad:

Jaha! Det hade jag ingen aning om:D Då har man lärt sig något nytt idag.
Det blir kul ändå! Vet du något om han, Henry som ska döma någon av kissarna?

(sen vet man ju inte om det går bra, då får ju Raymond ändå pilla på våra katter:D )

jag fick min bekräftelse i måndags, så nu slipper jag gå omkring och oroa mig!
har två cornish rex som ska ställas för första gången. (första gången för matte också!)
Båda fick Marie Westerlund som dommare. Lillen ska dessutom ställas i kullklass, och då är det Laura Burani som dömmer.
Nån som har någon erfarenhet av de två dommarna?

Nu har helgen gått! Hur gick det för era missar?
Jag var bara där på lördagen men jag såg dig allt Erica!:banana: (fast jag vågade inte gå fram till dig:D ) Jättefin katt hade du iaf!

Du spionerar på mig men du vågade inte hälsa?? Jag som är världens snällaste! :cry: Gör inte om det... :mad:

Min Cirrus blev Ex2 båda dagarna, på söndagen slog han sin konkurrent från lördagen, men däremot hade det självklart kommit en ny snygging då, en USA-import. *fnys* Men jag är SÅ himla nöjd!! Cirrus skötte sig exemplariskt hela helgen och han fick såååå mycket beröm! Raymond älskade honom och inledde med "den här hanen ger jag med GLÄDJE sitt cert", han hade missat att han hade konkurrens. :D Tyvärr hade den andra hanen kommit längre i sin utveckling och hade fin bredd, men Cirrus hade bättre ögonfärg och utmaskning t.ex. Han fick jättefina bedömningar med ex nästan rakt igenom, och så många lovord av vänner och bekanta och obekanta. Jag ska definitivt hålla honom fertil så länge det går, var ju tveksam till det förut.

Tog en himla massa bilder också, såhär såg min Cirrus ut mest hela tiden.

IMG_2962.jpg

Har ni lust att kolla så finns fler bilder här!
http://cheeserica.com/galleri/birka/

/Erica

Åh grattis, vad roligt! Fick han cert eller råkade R bara säga det innan han tittat på den andra?

Fina bilder!
Men, Cirrus (på bilden va?) det var inte honom jag såg...jag såg en ljus i din famn?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
459
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 895
Senast: Frida.G
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka