Utställning?

Sv: Utställning?

Äh, vad uselt. Det är väl jättebra att man reggar efter båda. Om inte så ska ju katten i så fall reggas efter genotyp, fenotypen har ju egentligen inget med det hela att göra? Avelsmässigt alltså.

Problemet är väl vid utställningar, om färgen ger poäng. På britten är det så, om jag kommer med en solid katt med mycket spökmönstring i en klass för solida, så är den ju inte bra färgad och får avdrag. Men att regga efter feontyp gör ju att man egentligen inte vet vilken färg katten nedärver vid avel. En dåligt silvrad katt nedärver ju fortfarande silver till sina ungar och då tycker jag det är viktigt att man också vet vad man får om man parar med en sån.

Mmm, visst börjar man fundera på vad tusan "de" sysslar med (vilka nu "de" är för Breeder's Council har man inte lyssnat på, om de ens har fått yttra sig i frågan).

Joviss förstår jag att det är viktigt ifall färgen bedömds. Hos ragdoll är det ju 25 poäng (SVERAK, 20 p IDP) på färgen så det är ju mycket. Vilket inte är till fördel för mig med en katt med extremt mycket spökmarkeringar. :crazy: Men egentligen, är en katt dåligt färgad så ska den ju inte få bra poäng för färgen heller. Även om Dimma skulle få bra poäng som blåtabby (vilket hon förstås inte skulle men som ett exempel) så kan jag ju inte regga henne som det bara för att hon ser ut att vara det.

Sen om det handlar om en ras med specialförutsättningar (typ DRX där det kanske är svårt pälsmässigt att få bra silver?) så får man väl ta hänsyn till det i bedömningarna. Jag håller alltså med om att de ska reggas efter genotyp. Det tråkiga är ju förstås det här med att man förlorar tidigare cert vid färgbyte. :(

/Erica

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 945
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama