Utställning?

MissFideli

Trådstartare
Nån som ska ställa sin kisse snart?

Abbies nästa blir i Arboga 13/8. Hoppas på hennes 2:a CAP iaf. Har idag inhandlat avfettninsgmedel, hennes päls ser inte kul ut :cry:

Sv: Utställning?

Vi ska till Tyskland sistav helgen i juli och sedan Danmark första helgen i augusti...

Kul!
Det är alldeles för långt för mig, blir Norge som längst tror jag. Beroende på hur bra det går utställningsmässigt förstås.

Har anmält Maja till VK och båda till VERAK i september. Hoppas ha en IC och en GIP med mig hem. Dessutom kommer "min" Habanero ha chans till en JW den helgen, så det blir spännande. :)

Säsongen fortsätter med en dag på BIK i oktober, två dagar i Moss och två dagar hos ÄK. Vet inte om jag kommer anmäla Hanoo båda dagarna i december, han har svårt att hålla humöret uppe en hel helg. Man måste ju planera i tid eftersom många utställningar här nere blir fulla första anmälningsdagarna...

Jag har ingen utställning alls inplanerad ännu och jag har en fruktansvärd abstinens! :cry: Senast jag ställde ut var i februari och jag har suktat så när jag varit och tittat på utställningar efter det... :crazy: Jag skulle gärna ställa i höst men problemet just nu är att jag inte vet om jag kommer ha en parad katt här i höst... :angel: Vill ju inte riskera en massa smitta, plus att jag dessutom kommer behöva ultraljuda njurar och ev hjärta vilket kanske innebär rakning osv. *suck* Fast egentligen är det ju min hane jag vill ställa ut mest, han är ju aldrig utställd i öppen klass vilket jag så gärna vill prova! Men han kan ju också dra med sig smitta... Hur noga behöver man vara tror ni?

EDIT: Jag menar förstår hur farligt är det med ev hembringad smitta under dräktigheten? Eller hmm... Det låter ju inget vidare när jag skriver sådär heller. :o Får väl låta bli att ställa ut kanske.

/Erica

Vet inte faktiskt. Om du börjar med att bada katten när du kommer hem så borde det inte vara nått jätteproblem. Vet folk som ställer med dräktiga katter och/eller kattungar hemma utan problem. Men risken finns ju alltid...

Såg din tråd på det andra forumet, blir kullen din då?

Ja det är ju sant, så kan man ju göra. Teoretiskt sett kan väl katterna få smitta även om man inte åker på utställning.

Jag vet faktiskt inte ännu... Har inte hört något från uppfödaren nu på några dagar, jag gissar att hon fortfarande grubblar på hur hon ska göra. Det känns bara lite jobbigt att inte kunna planera t.ex. det här med utställningar, men jag tänkte att det bästa är väl att planera som om hon ska paras för att vara på den säkra sidan. Det är ganska spännande iaf!

/Erica

Det är skitkul att planera. Jag letar fortfarande lämpliga hanar till mina kastrater :o . Det blir billigast så :p

Jag ska ställa ut min nya stjärna i Varberg, augusti. Det ska bli spännande. Sedan blir det antagligen Höör i september. Sedan vet jag inte när nästa blir, ska nog byta förbund efter Höör så då blir det väl en liten utställningspaus.

Hahaha... :D Ungefär som att jag skulle leta lämpliga hanar till min hane. ;) Men det är verkligen roligt att leta efter hanar (till min hona då förstås), fast tyvärr har jag väl inte hittat nån sådär klockren än så länge. Man blir så kräsen. :o Och de extremsnygga får man väl förmodligen inte låna! Jag vet inte riktigt hur långt jag är beredd att åka första gången när hon dessutom avskyr att åka bil ensam så hon kommer väl skrika sig hes om det blir någon längre resa...

/Erica

Jepp, den nya är paddan. Hon är som fortfarande ny för mig även fast hon är ett halvår gammal. ;)

Nej, jag har inte tänkt FD utan jag lämnar FIFé helt och hållet. Just nu håller jag på att reka GCCF och det verkar troligt att jag hoppas över till Rex Cat Association som är GCCF-ansluten. Om det skulle strula (vilket jag inte tror, de jag har varit i kontakt med är extremt service minded och måna om att lösa eventuella problem) blir det IDP och så får jag leva med färre utställningar.

Okej, där ser man. Varför lämna SVERAK?
Som GCCF-ansluten, får du ställa på SVERAK's utställningar då?

Det finns en mängd olika skäl till varför jag lämnar SVERAK. FIFé har kört över oss rex-uppfödare och bestämt att vi inte längre får regga katter efter fenotyp och genotyp utan bara efter fenotyp, gissa om det gör det lättare för oss att färgbestämma våra kattungar eller inte...

SVERAKs nya regler om att de minsann ska ha in alla dokument som behövs vid import av katt (det har de inte med att göra, det är SJVs och tullens område). Förbudet mot tidig kastrering, inte deras sak att ta veterinärmedicinska beslut anser jag (jag har inte för avsikt att rutinmässigt kastrera tidigt, men anser jag att det behövs ska ingen annan än en veterinär kunna hindra mig).

Det är väl de främsta skälen.

Paddan ser helt underbar ut! :love: Jag hade en period när jag absolut ville ha en devon men sen försvann begäret, men nu kom den ju tillbaks igen... Synd att man inte kan ha en katt av varje ras utan att få huset överfullt. :D

/Erica

Men alltså, hur registrerar man efter genotyp? Ser era färgkoder annorlunda ut än för andra raser? Hur registrerar man en bruntigré som är dilutionsbärare t.ex.?

/Erica

Ja, hon är ljuvlig. Helt underbar personlighet. Hon har inte den grymmaste typen, men hon är välbalanserad och det är väldigt viktigt med balans tycker jag. Det blev överlag en jämn kull och alla ungarna är "moderata" i typ, men välbalanserade.

En devon rex får alltid plats i hemmet. ;)

Cheeserica skrev:
Men alltså, hur registrerar man efter genotyp? Ser era färgkoder annorlunda ut än för andra raser? Hur registrerar man en bruntigré som är dilutionsbärare t.ex.?

/Erica

Det som avses med genotypen i detta fall är golden och silver. Golden har jag ingen koll på så det ska jag inte säga något om, men silver kan vara lurigt hos rexar. En del har så pass kort päls att silvret inte syns, men man upptäcker att de är silver när de får silveravkomma med en bra pälsad och utfärgad katt. Då reggar man katten som (om det är tex. en röd devon rex) DRX d [ds] dvs. fenotypen först och genotypen inom klamrar. Katten ställs ut som röd, men eftersom genotypen är angiven i stamtavlan vet man ändå vad för färger katten kan ge om man parar med den.

Konsekvenserna kan ju bli (förutom att vi får det ännu knökigare att färgbestämma kattungar) att vi får "omöjliga" färgutfall efter två katter (tex. två svarta katter får svartsmoke avkomma) och då kan SVERAK kräva att man ska DNA-testa för att styrka att det är rätt föräldrar... det blir en tusenlapp extra det.

Vissa har tolkat det som att vi inte kommer få regga våra katter som silver eller golden alls, men jag vet inte om jag tror på den tolkningen. Tiden får utvisa vad som gäller.

Aha, ja det låter ju lite korkat... Men får man inte heller regga om katten från DRX d till DRX ds, som den uppenbarligen är fastän det inte syns? Eller skulle den få dåliga bedömningar färgmässigt då? (jag har inte ens koll på om man bedömer färg hos DRX :o ) En häst som är gulsvart men fenotypiskt svart kan man ju regga om till gulsvart även om den inte ser ut så.

/Erica

Så länge inte katten har tagot någon titel går det bra att regga om den och idag kommer vi undan med att ställa en röd katt som rödsmoke och vice versa eftersom rexar inte färgbedöms och en röd katt och en rödsmoke tävlar i samma grupp, men färgbedömning kan ju bli aktuellt i framtiden.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 945
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama