utställning utomlands!?

Casper

Trådstartare
Hej nu behöver jag hjälp! jag blir knäpp av att höra så många olika saker hela tiden så snälla för min skull, ni som verkligen vet svaret kan väl tipsa mig lite.. inget ont mot er andra men jag är precis förvirrad av olika kanske/nog/osäker svar..

Jag skulle vilja ställa ut mina hundar (18mån och 2½ år) på utst i tyskland,norge,danmark och kanske finland.

men jag har hört att hunden måste ha ställts i sverige först och fått cacib, stämmer det?
och måste hunden vara vacc mot rabies?, får jag sen frakta min hund mellan dessa länder utan karantän osv?

vore jätte tacksam för hjälp..:bump:
 
Sv: utställning utomlands!?

Detta med cacib och vara ställd i sverige först är inte ett krav.

Så här är det med vaccin:

Finland, rabies håller två år, får inte vara nyare en 30 dagar, vanligt vaccin ej äldre än två år, dock ej nyare än 3 veckor

Norge ej rabies. Men vanligt vaccin håller bara ett år

Danmark Vet att det krävs rabiesspruta, men det är allt jag vet.

Tyskland vet ej

Karantän behövs inte inom Eu.
 
Sv: utställning utomlands!?

Glöm inte att för att hunden ska få komma tillbaka till Sverige från andra länder än Norge och England om den kan åka direkt (flyg, båt) så krävs följande:
Hundpass
Att hunden är märkt tatuering/chip
Att hunden har godkänd titreing på rabies d v s att den har intyg på att den har tillräckligt antal antikroppar.
Att den är avmaskad mot dvärgbandmask och att avmaskingen inte är äldre än tio dagar. Finns en annan form för den som reser ofta där man får intyga att hunden avmaskas på rätt sätt.
Sist men inte minst så är man anmäla till Tullen när man ska föra in hunden till Sverige igen. Gör man inte det kan man bli åtalad enligt lagen straff om smuggling.

Allt detta och även hur det fungerar med Norge går att läsa på Jordbruksverkets hemsida.

Lite enkelt kan man säga att klarar man kraven för att ta tillbaka hunden till Sverige så klarar man även de flesta andra länder. Dock så är det vissa som också kräver att hunden ska vara behandlad för fästingar. Då är det inte den vanliga svenska utan en som tydligen är ett ganska stort problem nere på kontinenten.
 
Sv: utställning utomlands!?

SJVs info
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...hundochkatt.4.7502f61001ea08a0c7fff49990.html

Räkna med att det tar nästan ett halvt år från det man börjar vaccinera hunden till den är klar att resa på utställningar i utlandet, undantaget Norge.

Hundarna behöver inte vara ställda innan, men har du inte ställt hundarna har du ingen aning vad domarna tycker och dina hundar har inte blivit utställningsvana.
För att få titeln INTUCH krävs att minst 1 cacib ska ha tagits i ägarens hemland eller i rasens ursprungsland.
 
Sv: utställning utomlands!?

Jo hundarna har utst vana egentligen men vi har bara varit på två stora men på inoff vet jag inte hur många gånger. Men det är just reglerna om att resa in och ut o ställa som jag inte vet ngt om. Och nej man vet ju aldrig vad domarna tycker men så är det väl för alla?!

det verkar lättare än sagt än gjort iallafall :angel:

Tack för svaren!:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 282
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag har fått lust att ta med mina hundar på en roadtrip i sommar. Har aldrig haft med dem utomlands förut så jag känner mig rostig på...
Svar
2
· Visningar
723
Senast: falukorw
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 119
Senast: squarepants
·
Övr. Hund Jag har planer på att resa utomlands med vovvarna och vandra i ett par veckor. Skulle vara fruktansvärt roligt :) Har en stor...
Svar
2
· Visningar
1 476
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp