Utställning och lydnad??

R

reykurboy

Är precis hemkommen från en in-officiell hundutställning och känner mig en smula förundrad...

Jag förstår att det hela går ut på att den hund vinner som är den mest restypiska, men lydnaden??
Hallå, kan hunden uppföra sig precis hursomhelst och ändå VINNA sin klass? :eek:
Såg många exempel på hundar som gjorde diverse konstiga saker inne i ringen och jomenvisst de blev hur bra som helst placerade... Hur i hela friden kan domaren hinna att bedömma hunden när den sitter, ligger, skuttar el allmänt flamsar runt på uppställningen? Jag menar tränar man inte alls innan man åker iväg?

Vore roligt att höra lite förklaringar och kommentarer för en icke.kunnig hundmänniska (alltså jag ;) )
 
Sv: Utställning och lydnad??

Många tar inofficiella utställningar som träning och visar upp hundar som behöver ringträning.
 
Sv: Utställning och lydnad??

Jag säger som Stoppard.
Sen har de mer överseende hur de uppför sig på en inofficiell utställning, där krävs det inte så värst mycket.
För mig är en inoff enbart träning, om jag skulle åka på en sån.
 
Sv: Utställning och lydnad??

Inoff är bara en lek, en träning. Det blir ju inga officiella resultat så själv kan jag inte se nåt syfte med det just än för träning.

Men på officiell så dras det ner om hunden inte kan uppföra sig eller bli korrekt visad.

//E
 
Sv: Utställning och lydnad??

Men på officiell så dras det ner om hunden inte kan uppföra sig eller bli korrekt visad.

//E

Ok, så på registrerade utställningar premieras lydnaden? Hur mycket?
Blev så fundersam igår när det (i mina ögon) inte var någon ordning alls..:D
 
Sv: Utställning och lydnad??

Ok, så på registrerade utställningar premieras lydnaden? Hur mycket?
Blev så fundersam igår när det (i mina ögon) inte var någon ordning alls..:D

Nej, lydnaden premieras inte på en oficiell utställning heller. Det räcker med att domaren kan få känna igenom hunden ordentligt, samt att den ser hur hunden rör sig. Det som är skillnaden mellan inoffare och oficiella utställningar är att domaren har överseende med att hunden inte alltid visar sig ordentligt pga orutin hos både hund och handler på en inoffare. Eftersom resultatet inte är oficiellt kan en domare gissa i vissa delar utan att det har någon större betydelse.

Inoffare är, och ska vara, ett lekfullt sätt att introducera ny hundar och handlers. Då måste kraven vara lågt ställda så att ägarna åker därifrån stärkta och med tips på vad de kan förbättra, istället för sågade jäms med fotknölarna för att de inte har pli på sin hund och/eller vet vad som förväntas av dem som handlers.
 
Sv: Utställning och lydnad??

nu lägger jag in en fråga här,

om man är på Inoff, och har den enda hunden i en speciell ras, blir man aoutomatiskt vinnare då? eller får man 0,3,2,1 "bara"?
 
Sv: Utställning och lydnad??

Ja, jag förstår att kraven är lägre på inoff, men det spelar ingen roll på "vanliga" utställningar heller??
Tycker jag låter helt knasigt, man åker väl inte iväg med sin hund om man inte kan hålla ordning på den??
Eller har jag helt fel nu?
 
Sv: Utställning och lydnad??

hundarna kan ju bli uppjagade av att matte är nervös/massa nya hunder som hoppar å skäller...
 
Sv: Utställning och lydnad??

Nu beror det ju på vilken lydnad du menar. Som Duvan skriver så ska domaren kunna känna igenom hunden, den ska springa ordentligt i trav. Skulle den hoppa och studsa mm, så ser inte domaren hundens rörelser och kan inte bedömma hur den ser ut.
 
Sv: Utställning och lydnad??

nu lägger jag in en fråga här,

om man är på Inoff, och har den enda hunden i en speciell ras, blir man aoutomatiskt vinnare då? eller får man 0,3,2,1 "bara"?

Är hunden inte tillräckligt korrekt, så blir den inte per automatik BIR bara för att den är ensam i sin ras. Den kanske inte ens får en etta.
 
Sv: Utställning och lydnad??

men om man får en 1a, får man rosett då?

får man "ingenting" om man "bara" får en 2a?
 
Sv: Utställning och lydnad??

men om man får en 1a, får man rosett då?

får man "ingenting" om man "bara" får en 2a?


Sällan 1:a och 2:a pris utdelas som en rosett på inoffare, men får hunden ett HP, så är det i princip alltid en rosett och BIR om man får det.
 
Sv: Utställning och lydnad??

altså jag medade 2a i konkurrans!

jag har inte så stor koll på utställningsmojjset, min hund har ställts ut av uppfödaren, men jag vill ju kunna vara med själv :p

och givetvis vill jag bara vara med om det är chans att få rosett :angel:
 
Sv: Utställning och lydnad??

Har ännu inte sett någon som fått en rosett för en placering i konkurransen på en inoffare, så jag tvivlar på att det är vanligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Utställning och lydnad??

men om man får en etta i konkurrans och är den enda som e med i den rasen och om man har en fin hund, kan man inte få rosett då?

vi har redan några hederspris (från internationell), vilka är kriterierna för dessa? :o
 
Sv: Utställning och lydnad??

men om man får en 1a, får man rosett då?

får man "ingenting" om man "bara" får en 2a?

Min dam fick en 1a på inoff, vi fick ett litet band att skryta med, haha :D

Och jag fick omdömet "välvisad" trots att hon glömt ALLT vi tränat in, ang ts fråga. Domaren såg väl kallsvetten rinna så hon förstod att jag kämpade :angel:
 
Sv: Utställning och lydnad??

Om det är rosetter du är ute efter så har man på de inofficiella utställnnigar jag varit på haft möjlighet att köpa rosetter till sin placering.
 
Sv: Utställning och lydnad??

Konkurrensen är hur extriört fin en hund är, inte hur många startande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp