Utställning, Nybörjare

H

Hopppsan

Hejsan!
Jag har en underbar katt som jag köpt på ett katthem i Eskilstuna. I helgen va jag iväg med honom för fösta gången till en mindre Drive in utställning. Fick fina lovord för min katt och jag fastnade direkt för utställningsbiten:D Dom sa att jag borde ställa ut honom på större utställningar än den här. Jag hade ingen aning att man kunde ställa ut utan stamtavla men det va tydligen inget bekymmer. Jag har aldrig någonsin ställt ut varken katt eller hund. Har aldrig vart intresserad tidigare, men nu! Så nu behöver jag lite vägledning, hur bär jag mig åt? Ska börja med att gå med i MSK, det är steg ett.

Någon som är "hemma" på det här får gärna berätta lite mer för mig om utställningsbiten o sånt.

Tack på förhand.
//Madde och snyggingen Brynolf:banana:

Sv: Utställning, Nybörjare

Ska du ställa en huskatt på en internationell utställning inom Sverak (eller vilket förbund är din kattklubb slutet till?) så måste du skaffa ett huskattsbevis, detta kan du hitta på deras hemsida. Är katten äldre än 10 månader så måste den vara kastrerad och id-märkt, vilket du också måste ha intyg på. Den ska också vara fullvaccinerad och det får inte ha gått mer än ett år sedan sista sprutan (gäller från 1/7, innan var det två år), detta måste du ju också ha intyg på.

När du har allt detta klart och har sett ut vilken utställning du vill åka på så gäller det att anmäla i tid, eftersom utställningarna till 99% blir fulla redan första anmälningsdagen. Anmälningsdagen brukar vara ca 3 månader innan själva utställningen, du har då skickat in skriftliga (eller via mail om du skrivit på fullmakt) till din klubbs utställningssekreterare som i sin tur skriver på att du tillhör den klubben och sedan skickar dom vidare till den klubb som anordnar utställningen. Du betalar in anmälningsavgift via nätet, och var som sagt noga med att det blir rätt dag, varken en dag för tidigt (då man får "straffdagar") eller en dag för sent.

När du väl anmält och kommit med så får du en bekräftelse hem i brevlådan som du sedan sparar och tar med till utställningen, det är ditt "incheckningskort". Beroende på vad din katt har för päls så kanske du börjar preparera en vecka innan utställningen med inpackning (långhår), bad, efterbehandling, talk mm, det gör du ju som du känner för, vissa kammar bara eller tar ett snabbad dagen innan.

På utställningsdagen så går du först igenom en veterinärkontroll och sedan checkar du in katten och får reda på vart du ska sitta och vilket nummer du har samt en katalog (ibland får man köpa katalog). Du måste ha en burskynke att klä buren med som består av golv, gardin och tak, gärna någon puff samt en liten låda och mat/vatten-skålar. Sen tar du reda på vart den dommaren man ska ha håller till (det står i bekräftelsen och i katalogen) och kollar hur många katter hon/han har innan det är din tur, man får själv hålla koll på när det är dags att ta upp katten.

Man kan ju få olika titlar, vinner man sin klass så blir man Ex1 om katten är under 10 månader och är den vuxen så får man sitt cert, i ditt fall ett CAP och har du 3 CAP så får katten titeln Premier, nästa steg är IP (Internationell Premier) och då måste du ha ett utländskt cert, sen går det uppåt i titlarna. Jag har aldrig ställt huskatt men för raskatter finns det ju även något som heter BIV (Bäst I Variant) då det är flera i samma variant (färg) fast i olika åldrar/kön som tävlar mot varandra.

I nästa steg ska domaren välja sina bästa djur för Panelen (finalen) och kommer man dit så blir man NOM (nominerad till panel). I panelen möts sen alla domares bästa katter mot varandra (klass för klass) och vinner man där blir man BIS (best in show). Det finns lite olika typer på utställningar som går till på lite olika sätt men detta är det vanligaste.

Lycka till! :)

Huskattbevis måste man inte alls ha, det är om man ska ställa ut utomlands detta behövs. Vaccinerar man med vaccin som har anan giltighetstid är ett år fortsätter man med det, det behövs bara att vet skriver in på intyget hur lång tid vaccinationen är giltig.

Man anmäler enligt hålag (kort eller lång) och färg enligt ems-systemet (där färg och teckning sätts ihop av en bokstavs- och sifferkombination). Visa bild så kan vi säga vad färgen "heter".

Bedömningen av huskatt sker på hel-, ren- och trevlig-principen. Katten ska vara i bra kondition, välpresenterad och gilla att visa upp sig.

Man får inga cert, och katten kan inte bli uppklassad. Det finns ingen BIV för huskatter heller. Det gäller helt enkelt att bli bedömd som domarens bästa katt. Man brukar börja med att ta ut beäst korthåriga resp. långhåriga hona/hane. Dessa tävlar sedan om att bli bästa korthåriga resp. långhåriga huskatt. Till sist tävlar en långhår och en korthår mot varandra om titeln "Bästa huskatt" (Det sista momentet har man ev. tagit bort sedan förra året, då blir det en BIS-korthår och en BIS-långhår. Jag har inte burit huskattpaneler sedan dess...)

Katten kommer som sagt från ett katthem så han har ingen stamtavla men han är antagligen en Burma.
Men jag kommer alltså ställa ut som Huskatt utan stamtavla.
Vet inte hur man gör för att bifoga bilder, annars hade ni fått se honom. Han är iaf brun med mörkare ansiktsmask.

Ang. Huskattbeviset; har kollat lite på nätet och det verkar inte behövas inom Sverige.

Ang. alla intygen; Det är veterinären som ska utfärda dom eller?

TACK FÖR ERA SNABBA SVAR!

//Madde och Brynolf

Jag läste på Sveraks hemsida och det stämmer att du inte behöver huskattsbevis inom Sverige, det var fel info av mig.

Övriga intyg ska vara utfärdade av veterinär ja, och som Sassy skrev så måste det vara ett extra intyg på att vaccinet verkligen håller i mer än ett år om det är över ett år sedan han fick sin senaste spruta.

Kan du inte länka till en bild?

Så i korthet, de intyg jag behöver är:
1. Intyg om att katten är kastrerad?
2. Intyg att han är ID märkt?
3. Han ska vara full vaccinerad. Med ett giltilgt vacc. intyg

Medlemskap i MSK (med i SVERAK)

Tur att ni finns :-)

Med er hjälp ska nog jag och Brynolf klara av det här :-)

Ska se om jag kan fixa fram lite bilder på honom.

Det hade varit roligt att se honom, låter som om han har en ganska speciell teckning :)

Givetvis vill vi se bilder!

PM:a om du inte lyckas få upp dem, så hjälper jag till.

Jag tycker pixbox.se är ett lättanvänt och snabbt fotoalbum.

va fin han är :love:

Tack snälla:banana: Det värmer. Han är en härlig personlighet oxå. Han har satt mina två rottweilers på plats en gång för alla, så nu styr han här hemma så det passar honom. Men han gillar oxå att gosa med hundarna

Snygging.

Brun burmamaskad. (Om han inte är så ljus som på första bliden naturligt, då är det en tonkanesmaskad).

EMS-kod n 31 (resp n32 för tonkanesmaskad)

Vilken fin katt! Han är ingen renrasig Burma, det är helt säkert. Däremot är det garanterat raskatt i honom, Burma eller nån av Cornish eller Devon Rex är väl dom raserna som har den färgen.

Vad glad jag blir att ni gillar honom! Tack snälla!
Nja han blir lite ljusare på sommaren men den bilden är lite missvisande för SÅ där ljus är han inte.
Nej jag tror inte heller han är ren burma pga att han har liter längre päls än en burma. Han har liksom lite volym :-)

//Madde och Brynolf

Brynolf skickar pussar till er alla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka