Utställning I Norge den 1 April?

C

CaliforniaSwed

Är det någon annan som ska till Åsnes den 1 April? Är det Någon som har varit till en utställning i norge? Är det nåt som man ska tänkar på som kan vara annorlunda än en svensk utställning? Vi (Jag och hunden) har bara varit till en utställning hittills. Så vi är ingen proffs men fortfarande vill veta om de är kanske lika hur de ställa ut och sånt.

Alltid tacksamt för info:D

Sv: Utställning I Norge den 1 April?

Jag har varit och det som är annorlunda är hur man går vidare i klasserna. De har nämnligen kvar segrarklass.

Om du går i junior eller unghundsklass kan du i konkurenssen INTE få CK utan om domaren vill "se mer av dig" så får du HP och går vidare till segrarklass som går direkt efter öppenklassen.

Går du i öppenklass så måste du få en etta så går du direkt till segrarklass (ingen konkurens i öppenklassen).

Efter öppenklassen så går alla juniorer och unghundar med 1hp mot alla öppenklass hundar med vanliga ettor och de konkurrerar mot varandra.

Domaren placerar FEM hundar, 1,2,3,4 och reserv. Delar han ut CK:n så går certet till den som står som nummer 1.

Alla hundar med ck går vidare för tävlan i bästa hanhunds/bästa tikklass. Vinnaren där går upp i BIR och BIM.

Något som gör det krångligt att få ut championat i Norge är att de har Stor-cert och små-cert. Stor-cert delas endast ut på Norsk Kennelklubbs utställning och du MÅSTE ha ett sådant för att få ut ditt norska championat.

Rörigt?
Fråga om du inte förstod.

Javan

:crazy: :crazy: :crazy:

oj Nu är jag rädd! Om jag ska fråga om nåt då är det hela tråd du skriv:rofl: . Nej jag tror jag har fått den mesta in i skalen utan för vissa kortning. Jag vet vad BIS och BIR är. Men jag inte sett BIM eller CK förut, vad betyder de?

Jag tror vi hade det kanske lätt första utställning och det flyttade genom. Men då var det igen segraklass tror jag, om jag har inte fattat fel. Det faktis är inte kul att vara en "newbee" ibland. :D

Förresten tack så mycket att du tog tid att skriva ett bra svar.

Ännu snabbare lösning :D

Säg till den som ropar ut vilka som ska vara i ringen när (ringsekreteraren) att du är total nybörjare och vill ha hjälp med NÄR du ska in och OM du ska in igen i god tid så du hinner förbereda dig och din hund!

Bim = den hund som inte blir bäst i rasen utan den som blir bäst i det motsatta könet till den som vann allt. dvs Bäst I Motsatt kön = bim

CK= i Sverige står det för certifikatskvalite dvs din hund är tillräckligt bra för att kunna få certet om den vinner bästa tik klassen eller bästa hanhundsklass.

Utställningsregler är ett virvvarv tills man börjar förstå dem.

Lycka till! :bump:

Javan

Tack för tipset. Det ska jag göra.:)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 463
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 530
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar