Utsparkade ur betesflocken!

lisahjelmgren

Trådstartare
Eftersom mitt föl blev förkylt lagom till betessläppet kunde jag inte släppa mitt sto med föl förrän i torsdags, 5 dagar efter att de andra släppts (5 st). Dessutom är jag fortf försiktig vad gäller att ha fölet ute när det är kallt eller regnar, pga snuva och hosta (får antibiotika), spec under nätterna.

Mina hästar har blivit utsparkade ur gemenskapen av ledaren som är elak mot dom bägge två. Mitt sto försvarar sitt föl till 100% som tur är men jag hoppades att läget skulle förbättras efter någon dag, så har det emellertid inte blivit. Släpptes torsd morgon, gick kvar ute natten till idag (täcke på fölis) och hoppades att ledaren skulle börja mjukna ngt. I morse fann jag mina två inte alltför långt från flocken och läget såg lugnt ut. Tittade till dom under e.m. -fortf lugnt men kvar utanför de övriga i flocken. Nu ikväll kom jag för att ta in dom för natten (kallt!) och hittade mina hästar ståendes "gömda" i en tät träddunge ensamna långt bort från de andra hästarna. Stoet hade väldigt bråttom hem och jag märkte att hon haltade lätt på ena frambenet. I stallet såg jag sedan att hon har en svullnad mitt på halsens undersida, varmt och lite ömt. Ser ut som att hon blivit sparkad.

Jag är medveten om skaderisken när man släpper ihop hästar men jag anser att jag inte hade så mkt att välja på. Tänk om fölet hade utvecklat lunginflammation om jag släpt ut honom innan han hunnit bli bättre. Hur lång tid kan det ta innan ledarhästen slutar sparka efter mitt sto? Jag vill helst inte släppa ihop dom igen imorgon, vill ju inte hitta en söndersparkad häst eller föl! :mad: :cry: Nästa helg ska det komma ytterligare en ny häst till betet, ska jag invänta honom?? Det är ju ett bra tag kvar och de som äger stalllet jag står på tror jag inte förstår min oro. De vill måla om stallet nästa vecka och då ska stallet vara tomt. Ska jag kräva att få vänta till den nya hästen ska släppas ihop med de övriga eller vad tycker ni jag ska göra??? Det kanske blir lugnare för mina två om uppmärksamheten riktas även mot en häst till...
Orolig matte :cry:

Har de andra hästarna föl vid sidan eller är det "vanliga hästar".?
Det brukar aldrig vara några större problem att släppa i hop ston med föl vid sidan, det vill ju inte bråka och utsätta sitt eget föl för fara.
Är det bara ett sto som elakar sig så plocka bort den ur flocken ett par dagar, medan din får bekanta sig i lugn och ro.

Där är ett sto med föl till men hon har varit iväg på betäckning, har idag fått reda på att hon kommer tillbaka imorgon och släpps då ihop med de andra. Min häst känner henne redan och det var på grund av henne och hennes föl som jag valde att släppa mina på just detta bete. Det var tal om att hon skulle bli kvar på stationen till första kollen vid 17 dar...

Mitt sto har sprungit så mycket för att undgå den "elaka" flockledaren så hon har överansträngt sina ben. Hon skyddar ju sitt föl också och springer runt honom hela tiden så det har nog blivit rätt mycket spring. Hennes framben, det ena mer än det andra, är varma och svullna och det ororar mig, vill inte ha någon senskada. :(

Bra förslag att ta bort den där hästen under ett par dagar. Ägaren måste ju ge sitt medkännande förståss, får hoppas hon går med på det. Jag tänkte göra ett nytt försök imorgon f.m. när det andra fölstoet släpps, bara hon inte springer lika mycket igen då har jag en halt häst imorgon kväll... Om jag å andra sidan väntar ytterligare kommer hon och fölet att återigen vara de enda nykomlingarna.

Förslag??? Hur skulle ni handla om eran häst redan blivit överansträngd i sina ben?

Frågan är om det inte blir lugnt i hagen om den sura märren försvinner.
Alternativt, eller det bästa skulle jag tro, är att fölstona går i en egen hage, och de övriga i en.

Håller med CK.
Om möjligt hade jag låtit fölstona gå ihop.
- Om de nu fungerar bra ihop.

Jag vet att jag är sjåpig med fölston och föl! Men jag anser mig vara i min fulla rätt till det.
Har man lagt ned ett år på att åka runt och titta på/fundera på ett bra hingstval,
och väntat ett år på resultatet, med allt det innebär av engagemang och pengar och tid, ja då har man rätt till det!

Mina skulle bara få lov att gå med sin vanliga flock, eller med andra fölston, om det visar sig fungera ganska omgående (vilket det ofta gör).
Några ungston kan få lov att gå med, men sedan är det stopp för min del!
Jag vill inte ha något "spring i barnkammaren", om det inte är fölens/ungdjurens lek, eller när stona tar sig sin vanliga kvällsgalopp.
I en barnkammare skall det vara lugnt och harmoniskt!

Japp, jag ÄR sjåpig!

Lycka till!

Ni har så rätt, båda två! Jag vägde in enmängd faktorer i val av bete då jag tyvärr inte har egen gård. Man är ju i händerna på andra med andra ord och det är inte alltid så lätt. Att de två fölstona får gå ensamna kan jag nog glömma även om jag aldrig satt stopp för det själv om jag varit markägare, men alla är ju inte så försiktiga. En postiv sak med detta bete är att jag kan stalla upp dom när jag vill, ex vid dåligt väder, och det är ju mkt användbart nu när fölet har lite snuva.
Jag får se hur benet ser ut imorgon. En skada ger ju mig möjlighet att hålla mig ifrån den stora hagen ett tag och försöka hitta annan lösning över sommaren. Den här betesgången blev inte som jag tänkt riktigt. Var sagt att mina skulle gå med några stallkompisar, istället blev det bara fölmärren hon känner sedan tidigare och alla andra hästarna är nya ansikten, jag fick förståss inget veta. :mad:

Jag är precis lika sjåpig som du med föl och deras mammor, men vägrar att ens kallas sjåpig. Det måste va harmoniskt i hagen! Gäller förresten i alla beteshagar eftesom hästarna går så pass länge tillsammans så måste det va en fungerande flock, men...

Just när det gäller fölbetet är det ju extra noga, dom små orkar inte så mkt. Mamma behöver mer vila än vanligt, hon ska ju passa fölis från att skada sej själv och inte behöva snurra runt efter andra hästar oxå.

Vi väntar fortf på vårt 2a föl för året, nr ett kom i måndags morse, en go liten kille med "mjöl-doppad mule". Jag släpper mina föl o mammor på eget bete i år, nästa ska komma vilken dag (natt) som helst, men ikväll var mjölken fortf genomsk trots ber till i morgon. Släpper bägge när den yngsta är 2 veckor.

Dom här bägge stona har gått tills hela dräktigheten och nu går fölis med mamma i hagen intill "tunnan", som är så avundsjuk, så dom får lära känna varandra med staket emellan, innan dom släpps ihop med fölisar...

Överdrivet? Ja säkert, men det kan jag bjuda på. Hellre överdrivet försiktig än en risk för mkt.

Prova du att släppa din lilla när det nya stoet m föl kommer så blir dom två nykomlingar samtidigt, och be ägaren till "sur-märren" att dom flyttar bort den några dagar så nykomlingarna får finna sej till rätta.

Lycka till / Lori

Om stoet har överansträngt senorna måste hon få vila, dvs inte tvingas springa för att skydda sin egen fölunge. Jag har också ett sto som överansträngt bägge frambenen. Hon överansträngde sig i samband med att hon fick vara ute utan fölet en halvtimme om dagen under veckan efter fölningen. När vi sedan släppte ihop de två fölstona var hon väldigt mån om att köra bort det andra stoet om det blev för närgånget hennes föl. Hon stapplar nu omkring i egen hage i lugn och ro men ändå i närheten av det andra stoet. Hon rör sig nu bara för att beta och dricka vatten samt för att gå ut och in (står inne på nätterna), hennes fölunge kan springa omkring och motionera utan att hon behöver skydda den. Läkningen lär ta tid då man inte kan ge butta till digivande ston. Ska kanske prova glukosamin, bättre än inget iallafall.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka