Utslag + sår pga växter?

jeenniiifer

Trådstartare
Någon som har en aning om vad dessa utslag kan vara för något? Min häst har sådana nu, och enligt stallägaren så kan både dem + såret vara p.g.a en giftig växt, som hon dock inte minns namnet på men som tydligen funnits i hagen men som hon tar bort när hon ser att det kommit nya. Postar två bilder, på det ena är såret otvättat men utslagen syns bra. På det andra så syns de lite mindre.

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.ne...=b0940c1c4d434c8d5a56398162d5f295&oe=586C8EE3

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.ne...=e90aed288543e4a07798e60fb127e90d&oe=58AD1F9E

Och angående såret, jag tvättar det med lactacydtvål + vatten (det gjorde jag även med utslagen. Någon speciell kräm eller liknande som är bra att ha på efteråt? Har ingen erfarenhet av utslag, jag tog Helosan eftersom att det är bakteriedödande) Några andra förslag? Vad skulle ni själva tvättat med? Eller skulle ni kanske ringt veterinären? Tips och råd snälla! :-)

Alsikeklöver? (dock ovanlig placering då denna växt gör vissa hästar fotosensitiva, och då "borde" såren dykt upp på ställen som utsätts för mycket uv-strålar, inte under hakan). Var sitter utslagen?

Med tanke på placeringen hade jag funderat på om hästen fastnat någonstans med grimman och att den gett 'brännsår' under huvudet sådär.

Och om det skulle vara alsikeklöver så är vet nödvändigt, ja. Tycker, över lag, att om hästen får utslag/oförklarliga sår så borde vet kontaktas.

Brukar bara tvätta sår med vatten/sterilt vatten. Undviker att slabba på krämer om det inte är absolut nödvändigt för att hålla flugor borta, då dessa kan försinka läkningen.

Hon sa att växterna såg lite ut som dillkvist/dillblomma what ever man säger. Han har inte haft grimma på sig, därför kan det inte heller vara den. Håller med om att det hamnat på ett konstigt ställa.

Utslagen är inte särskilt stora, men reagerade ändå då han inte haft sådana innan, och skulle det bli det minsta värre så ska jag absolut ringa veterinär, kanske redan nu, men tänkte höra om någon här vet vad det skulle kunna bero på.

På såret har jag ingen kräm just för att jag anser att det borde läka snabbare och enklare om man bara tvättat med vatten och lactacydtvål, men av någon anledning kändes det bra att sätta på det på utslagen för att det såg lite "torrt" ut + att en i stallet rekommenderade mig det.

Jag undrar om de inte har en körtel eller något precis där, jag tycker att det är ganska vanligt att de får en liten skorpa/klet där sommartid. Så det skulle inte vara så konstigt om det är den körteln som "fått spunk" pga tex någon giftig växt.
Oavsett, misstänker man förgiftning bör vet komma ut och ta blodprov.

När jag tittar på bilderna så liknar det inte något jag sett tidigare som kommit av växter i hagen. Det ser mer ut som en skada eller möjligen en böld som gått upp.
Men det kan je se helt annorlunda ut i verkligheten.

När jag tittar på bilderna så liknar det inte något jag sett tidigare som kommit av växter i hagen. Det ser mer ut som en skada eller möjligen en böld som gått upp.
Men det kan je se helt annorlunda ut i verkligheten.
Det är väldigt likt verkligheten på bilderna, som du säger ser själva såret ut som en böld. Är fundersam på vad utslagen skulle kunna vara, jag tänker mig av solen, MEN, det har inte varit någon sol, så det kan det ju liksom inte vara.

Ser inte alls ut som fotosensibilitet (orsakas av hypericum/johannesört tex), om det är vad din stallägare/du syftar på. Jag tycker det ser ut som ett sår. Varför misstänker ni förgiftning, har hästen andra utslag eller symptom?

Anledningen till att "vi" misstänker det, är för att hennes häst har liknande sår uppepå mulen, och en annan tjej där hade två hästar som fick liknande också, förutom det vet jag inte varför de verkar säkra på att det är av växten. Därför jag skriver här och hör era erfarenheter! Själva såret i sig, känns som ett vanligt sår eller någon böldliknande som någon sa. Men han har aldrig haft utslagen nere på hakan förr. Har ingen erfarenhet om detta som sagt. =)

Kan växten vara vildpersilja? Jag har sett uppgifter att den inte bara är giftig utan även kan orsaka fotosensibilitet.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått cancer. Kom snabbt och nu sitter jag och väntar på sista beskedet från vetrinären med hur prover mm ser ut. Alla...
2
Svar
27
· Visningar
3 747
Senast: Linda_A
·
Utrustning Hej, tänkte hör om det finns någon som kan läsa/tyda vad det står på denna älder militärsadel? men även vad det är för stigbygel? fick...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: Luff
·
Mat Jag hittade det här ute i skogen idag? Varje liten 'blupp' är runt två-tre milimeter kanske. Vad kan det vara?
Svar
2
· Visningar
432
Senast: Sel
·
Hundträning I helgen hade vi en liten kullträff hemma hos mig med två av Theos kullsyskon och mamma. Det blev mkt vallning och spårträning då alla...
2
Svar
33
· Visningar
2 851
Senast: Kildegrei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar