Utslag på kroppen?!

winklan

Trådstartare
Min lilla Pinscher valp på lite mer än 5 månader har fått utslag/bett från halsen och nacken längs ryggen bak till svansen. I början var det bara små "kulor" som var hudfärgade, men nu är dom lite röda och några är även lite vätska i. Märkte det för 2 veckor sedan men dom verkar inte vilja försvinna :( Hon kliar sig lite men inte hysteriskt.. Jag undrar vad detta kan vara? Jag tänkte ringa och rådfråga vet idag men täkte att någon här kanske vet något? Tack!

Sv: Utslag på kroppen?!

Min dvärgpinne är överkänslig mot mygg (särskilt de där gula, hemska myggen som är helt jäkla galna). Han blir jätteknottrig och ser ut ungefär som en padda i huden. Han har tunt regntäcke på sig i när vi ska vara ute efter regn eller på kvällar där det är myggtätt.
Det som hjälper på honom är att svalka, främst på kvällen (sval dusch eller kall, våt handduk). Det har gått över av sig själv på 3-5 dagar.

Han har dock inte fått några vätskande knölar, eller knottror som har ändrat färg.
Jag tycker absolut att du ska pratat med veterinären (och såklart visa hunden så att vet får se hur det ser ut), även om jag kan tänka mig att det kommer låta ungefär såhär: "Bada med klorhexidinschampo i några dagar, är det fortfarande kvar efter det får vi göra en utredning."

Låter som någon typ av ytlig hudinfektion, brukar gå bort med decinfisierand (stavning???) schampo.
Det är inte så ovanligt att unghundar får diverse hudåkommor. Kan bero på olika saker, men brukar vara lätt avhjälpt.
Men det låter ju som om detta behöver lite hjälp på traven att försvinna, så jag tycker att du gör rätt som pratar med vet. :)

Tack så mycket! :) Vi skall besöka veterinären i morgon så får vi se vad hon säger om det!

Tänkte bara meddela att jag vart hos veterinären nu och det var hårsäckskvalster som hon hade! Det får dom tydligen av sin mamma när dom är små. Det smittar inte heller utan det går bara från mamma till valp. Nu har hon fått antibiotika som hon skall äta i 20 dagar och medel man lägger i nacken. Mvh//

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 764
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 505
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka