Utslag på kroppen och i munnen

Elwan

Trådstartare
Min 22-åring har fått kliande nässelutslag, något som sprider sig och kliar. Det började med några knottror på halsen, men nu finns dem i ljumskarna, skapet, mellan skinkorna -och i munnen! Upptäckte det sistnämnda nu på morgonen, tandköttet är alldeles täckt av sårskorpor närmast tänderna.
Han är inte lika pigg som vanligt. Har tagit maskprov vilket inte visade något angrepp. De går på gräs och får endast 2 kg hösilage inne, vallen är gammal och knappt några proteingrödor kvar. Vad 17 kan det vara?

Sv: Utslag på kroppen och i munnen

Jag hade inte väntat utan ringt ut en veterinär omgående. En såpass gammal häst faller ut snabbt om den inte kan äta normalt och det kan vara väldigt svårt att få upp den i hull igen.
Det låter också mycket smärtsamt med sårskorpor i munnen. Hade det varit en människa så hade jag misstänkt svinkoppor men det vet jag inte om hästar kan få. Har han feber? Har du koll på vilka växter som växer på betet?
I vilket fall så behöver han få hjälp nu.

Senast ändrad:

Jag håller med. Nu börjar det ju dessutom bli varmt, och om det gör ont i munnen finns risken att hästen inte dricker ordentligt.

Vet har varit här och gett en cortison-spruta, troligtvis en allergisk reaktion.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka