Utslag kring munnen

S

Svanhild

Undrar om nån mer känner igen fenomenet utslag kring munnen? Det här handlar om en drygt 1,5 år gammal unge.

Bara kring munnen ingen annan stans på kroppen är huden irriterad. Det är rött med små små finnar eller hur man ska förklara det. Ser ut att svida o klia ganska duktigt:mad: Provat med lite olika salvor o tycker mig äntligen få lite gensvar av en salva mot svinkoppor (Mikrocid). Någon som har nån tanke om vad det kan va?

Sv: Utslag kring munnen

Undrar om nån mer känner igen fenomenet utslag kring munnen? Det här handlar om en drygt 1,5 år gammal unge.

Bara kring munnen ingen annan stans på kroppen är huden irriterad. Det är rött med små små finnar eller hur man ska förklara det. Ser ut att svida o klia ganska duktigt:mad: Provat med lite olika salvor o tycker mig äntligen få lite gensvar av en salva mot svinkoppor (Mikrocid). Någon som har nån tanke om vad det kan va?

det är inte så enkelt att barnet använder napp eller dregglar eller rent av fått för sig att hålla på och slicka sig runt munnen och sen blir det alldeles rött så när h*n varit ute?? sen blir det "svidigt" och h*n fortsätter att pilla och slicka sig runt munnen och så är den onda cirkeln igång... i såna fall jag brukar tvätta och sätta på en salva på kvällen och innan vi går ut (eller skickar till dagis) ... är det minusgrader så smörjer man med en vattenfri salva innan man går ut...

Det kan vara svinkoppor och då kan barnet behöva penicillin. (Säger jag som jobbat på förskola med små barne men som naturligtvis inte är läkare...)

Min syster pratade nyligen om något som kallas höstblåsor. fast jag tror att man fick dem inne i munnen. Går säkert googla fram info.

Vår son blir sådan runt munnen när han ätit nåt rött typ tomatsås, äpplen mm. Men han blir sån rätt lätt annars också. Idag ser det hemskt ut och vad jag vet har han inte ätit nåt olämpligt. Han har sällan napp i vaket tillstånd, det går inte då hade han haft ständiga utslag.

Nu hittade jag en sak till han reagerar på. Han var fin runt munnen i morse men nu åt han macka med nån mjukost till frukost, mjukosten var nåt...vitlök och örter. Blev blossande röd och en massa prickar.

Sen måste det ju inte vara samma för ditt barn men vår son reagerar väldigt mkt på det han äter.

Ja, det kan ju va fukt för hon slickar sig mycket kring munnen o dreglar o stoppar allt hon hittar i munnen än:crazy: Äpplen ute, kattmat, eller riktig mat det kvittar bara hon anser det ser ätbart ut smakar hon på. Vad hon då får i sig under en heldag kan va lite svårgissat ibland:mad:

Hon brukar va finare kring munnen på morgnarna när hon inte slickat o så ett tag. Napp är det inte som är boven i dramat. Hon har aldrig använt napp:)

Min son hade det problemet och det gick över när jag tvättade honom om munnen efter varje gång han ätit något. Glömde man att tvätta (som ofta hände på dagis) så kom utslagen tillbaka direkt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama