Utslag/Insektsbett?

miaia

Trådstartare
Min ena häst har fått konstiga bett/utslag på kroppen... Och vi vet inte vad som kan vara orsaken. Det ser ut som små bitmärken på halsen - små röda märken ca 1 cm stora. Först trodde vi att det var hästen i grannhagen som bitit när de stått och bråkat vid staketet, men igår när vi kom ut så hade hon även fått samma märken under magen och fler på halsen. Det är "öppna" märken som är fuktiga och det är även en svullnad runt såren (som en bula ca 5 cm stor). Vi har inte gjort något foderbyte på senaste tiden (hon äter hösilage och hö, havre, korn & betfor).
Förra sommaren (typ i slutet av juli) fick hon soleksem (?) gnuggade av hela manen & svansen - kan utslagen var början på sommareksemen?? Vi vet tyvärr inte så mkt om denna häst (har bara haft henne i drygt 1 år och förra ägaren har dött så vi kan inte fråga om hon brukar vara så här på sommaren)
Är tacksam för alla förslag på vad det kan vara och vad vi ska göra!!! Tänkte sätta på henne ett flugtäcke till att börja med iaf för att se om det blir bättre....
/Maria :confused: :confused: :confused:

Låter som början på eksem! Hade hon det förra sommaren kommer hon att ha det resten av livet. Det är bara att lindra, för det är otroligt plågsamt för hästen om man struntar i det. Eksemtäcke SKA på en sådan häst. Det är ALLTID åtgärd 1. Sök på eksem på forumet så får du fler tips.

Liknande trådar

Hästvård Första sommaren med ny häst med tunn och känslig päls, alltså en till hudfråga nu.🙂Hästen verkar reagera rätt mkt på insektsbett; både...
Svar
5
· Visningar
985
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 440
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej, jag har ett sexårigt sto och har haft henne från att hon var tre. Från att vintern efter att hon fyllt fyra har hon betett sig lite...
Svar
7
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024