UTSLAG FÖRHUD,PUNG OCH NOS

Yupbeckah

Trådstartare
Hej!

Min hund drabbades för ett år sedan av att han tappade pigmen på nosen, runt ögonen och runt läpparna, gick då till veterinär som gjorde uteslutningsmetod på allergi. Trots att han åt lågallergent foder återkom detta, men det var ingenting som störde honom. Nu har problemet återigen kommit tillbaka, men nu har han också tappat pigment på pungen, nosen kliade så mycket att han drog sig mot väggarna med nosen och det är sår där. Läpparna har blivit såriga och såg även att han har varfyllda prickar på förhuden samt längs roten på pungen, där det är skinnflickar med var.

OBS. Tid är redan bokad hos veterinären imorgon, vill bara se om ni har någon erfarenhet av detta!

Det första låter lite som Vitiligo. Vår Labbehane fick det som ung, han såg helt knasig ut - ingen päls runt ögonen eller nosen/läpparna. Alldeles fläckig blev han i munnen också. Det försvann med lite solterapi som bestod av att mamma envetet flyttade Benjis bädd till där solen var, dagarna i ända. Det verkade fungera, för nästa vinter var det borta och har aldrig kommit tillbaka. :)

Dock låter det han har nu värre, och väldigt jobbigt måste det vara för honom! Hoppas ni får svar på vad det är. :heart

@Yupbeckah
Kan du få in bilder på hur det ser ut?

Om du går in på Facebook och söker på "Billy och Ivan" så kommer du till en sida, där finns ett album som heter "Ivans mystiska nosresa" med bilder på hur Ivan såg ut. Det låter som att pigmentförlusten är ganska samma.

Varken Ivan eller den hunden som @Fisherling skriver om hade Vitiligo, eftersom vitiligo inte går att stoppa eller vända, möjligen går det att bromsa. Det ger inte heller några blåsor eller sår.

Är hanen intakt eller kastrerad? Det kan faktiskt vara så enkelt som att den behöver få i sig mer kalcium. @Rosie hjäldre mig jättemycket när Ivan var som fulast, men vet inte om hon är så aktiv här nu för tiden.

(Just det! Sök på "Ivan goes ugly" här på forumet. Min gamla tråd kanske finns kvar?)

@Blueberry Tja, det var veterinär som sa att det var Vitiligo, jag hade aldrig hört talas om det innan. Han har iallafall permanent fläckigt pigmentbortfall i munnen.

Nej, däremot ger det ju pigmentbortfall.
Kanske blir hundarna känsligare i de områden där pigment saknas, tänker främst för sol osv. Det kan ju vara två problem också, vitiligo och allergi t ex.
Spontant känner jag att klådan och varblåsorna borde vara prio ett, då de besvärar hunden.. Om det är så att det är två skilda problem. :)

Spontant känner jag att klådan och varblåsorna borde vara prio ett, då de besvärar hunden.. Om det är så att det är två skilda problem. :)

Absolut, TS skriver ju att veterinär är kontaktad och jag förutsätter att vet gör rätt prioritering :)
Vi kan ju oavsett inte ge en diagnos på klåda och varblåsor över internet.

Just Vitiligo är ju dock rätt ovanligt och att få information från andra som haft drabbade hundar skadar ju inte.

Spontant kom jag att tänka på VKH/UDS men det är en rätt ovanlig sjukdom och då hade du troligtvis även märkt av problem med ögonen. Discoid lupus erythematosus, DLE, och pemphigus foliaceus är två andra autoimmuna sjukdomar som ger liknande symptom men förhoppningsvis är det något annat. :)

VKH är förekommer bland många av de nordliga raserna. Sjukdomen har autoimmuna effekter och det är känt att någon typ av stress kan utlösa sjukdomen. Symtomen av VKH är pigmentborttagning, håravfall och blindhet. Ibland kan varningar uppstå en tid innan sjukdomen blir riktigt allvarlig, såsom håravfall, pigmentbortfall av pälsfärgen, ofta med början vid nosen och konjunktivit, det vill säga symtom från ögonen i form av rodnad, klåda, och att ögonen är kladdiga och igenklistrade. Andra gånger syns inga varningar alls utan sjukdomen bryter ut i ett mycket snabbt förlopp. Konjunktivit följs ofta av att näthinnan lossnar, vilket visar sig som en mjölkaktig och blå yta på ögongloben. Detta är en medicinsk nödsituation. Utan behandling är blindhet ett faktum och hunden har mycket ont. Det har även noterats att hundar har tappat sina klor. Sjukdomen drabbar slemhinnor såsom områden kring ögonlocken, munnen, anus, blygd och ibland trampdynorna. Det finns en tydlig synlig förlust av pigmentering i dessa områden, som ofta börjar med vresighet och blåsor. Svårighetsgraden av symtomen varierar från hund till hund. Det har konstaterats att många hundar ofta drabbas vid en ålder av 18 till 20 månader.

Kan hundar bli "friska"" från Vitiligo?
Blir förvånad då människor inte kan det.

Ivan hade (antagligen) hög testosteronproduktion som gjorde att han fick ett kalciumunderskott. Prova att ge sambon mer ost :angel:

(Ivans pigment kom tillbaka snabbare efter kastrering... :idea:)
Hahaha....han älskar ost. Har för övrigt föreslagit en "snipp-snipp" vilket han tyckte var ok :D

Hm, då undrar jag vad Benji hade. Han tappade ju som sagt mycket päls kring mun och ögon, blev alldeles prickig där och fläckig i munnen. Han var redan kastrerad sen ett tag tillbaka och fick aldrig tillbaka pigmenten i munnen..

Har nu varit hos veterinären, kändes väldigt oerfaren..troligtvis nyutexaminerad.
Hon tog prover, och efter 40 minuter kom hon tillbaka och sa att hon ''tror'' att det är en bakteriell infektion och att hon inte vill utesluta att han har fått rävskabb trots att proverna inte visar det. Vi fick en salva utskriven och droppar till nacken för skabb. Men jag är skeptisk till att använda den starka skabb-kuren när det inte finns konstaterat!

@Yupbeckah
Kan du få in bilder på hur det ser ut?

Om du går in på Facebook och söker på "Billy och Ivan" så kommer du till en sida, där finns ett album som heter "Ivans mystiska nosresa" med bilder på hur Ivan såg ut. Det låter som att pigmentförlusten är ganska samma.

Varken Ivan eller den hunden som @Fisherling skriver om hade Vitiligo, eftersom vitiligo inte går att stoppa eller vända, möjligen går det att bromsa. Det ger inte heller några blåsor eller sår.

Är hanen intakt eller kastrerad? Det kan faktiskt vara så enkelt som att den behöver få i sig mer kalcium. @Rosie hjäldre mig jättemycket när Ivan var som fulast, men vet inte om hon är så aktiv här nu för tiden.

(Just det! Sök på "Ivan goes ugly" här på forumet. Min gamla tråd kanske finns kvar?)

Ska försöka få in lite bilder under dagen!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har haft återkommande besök hos veterinären sedan vår samojed 3,5år var 4 månader gammal. Återkommande öroninflammtioner...
2
Svar
27
· Visningar
3 863
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar